Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Chevrolet Corvette Stingray Convertible: Te Europees?

Afgelopen zomer liet Chevrolet de nieuwe Corvette al in coupé-vorm zien. Vandaag is de cabrio-Corvette klaar. De Amerikaanse sportwagen pakt de zaken resoluut anders aan.

Dit is de achtste generatie Corvette, en misschien wel de meest radicale. Chevrolet heeft er alles aan gedaan om hem te doen opvallen. Deze Corvette is radicaal anders, in die mate zelfs dat Chevrolet het risico loopt dat zijn trouwste fans zullen afhaken.

Chevrolet-Corvette C8 Stingray Convertible-2020-1024-0c

Europees recept

De Corvette, die heeft als sinds 1953 de motor onder de motorkap vooraan. Daarachter steekt een gezellig interieur dat zo ver mogelijk naar achter geplaatst is. Hij tekende daarmee voor de oer-definitie van een sportwagen in Amerika. De stars & stripes lijken wel met de Corvette vergroeid. Alleen: dat is het verleden. Want voor deze achtste generatie lijkt Chevrolet er helemaal mee klaar dat het nog steeds wat stiefmoederlijk bekeken wordt door liefhebbers van Europese sportwagens (Ferrari, McLaren, Porsche,…). En dus krijgt de Corvette C8 de motor centraal achteraan.

Chevrolet-Corvette C8 Stingray-2020-1024-02

Hoewel de jongste generaties van de traditionele Corvette hem op gelijke voet plaatsten met de concurrentie, zal deze switch hem vooral toelaten om nog een stap vooruit te zetten. Vooral in de GT-races waar de Corvette het aan de stok heeft met de Europese supercars, kan dit een groot verschil betekenen. Alleen: het merendeel van de verkoop van de Corvette vindt plaats in de States. En het is nog de vraag of zij op deze verandering wachtten.

Chevrolet-Corvette C8 Stingray Convertible-2020-1024-02

490 pk, 60.000 dollar

Toch behoudt de Corvette ook zijn klassieke argumenten: veel vermogen voor een beperkt budget. De motor blijft een atmosferische 6,2-liter V8, maar die komt nu centraal voor de achterwielen te liggen. Hij ontwikkelt 490 pk voor goed 1.500 kilogram, en kost in de States slechts 59.000 dollar. In Europa vermoeden we dat dit zich zal vertalen in om en bij 60.000 euro. En dat voor een auto die naar 100 km/u knalt in minder dan 3 seconden. Dat is een spotprijs voor dergelijke prestaties. Misschien kan dat Chevrolet toelaten een deel van het cliënteel dat het in de States zou verliezen, te recupereren in Europa.

Chevrolet-Corvette C8 Stingray-2020-1024-1a

Hard vouwdak

De cabrio breekt ook met tradities. Voor het eerst krijgt hij een hard vouwdak in plaats van een stoffen kap. Dat dak opent en sluit in 16 seconden, en dat tot snelheden van maximaal 48 km/u. Aan de prestaties wijzigt er weinig, het vermogen blijft 490 pk en 637 Nm. Maar de dynamiek moet beter zijn. In de VS kost de cabrio 7.500 euro meer dan de coupé.

Chevrolet-Corvette C8 Stingray Convertible-2020-1024-06

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer