Ondanks de toenemende populariteit van elektrische voertuigen, blijft er plaats voor plug-inhybrides. Audi lijkt de boodschap te hebben begrepen, want al hun recente conventionele modellen zijn uitgerust met een stekker. Nou ja, allemaal… behalve de Q5! Tot nu.
De kracht van een SQ5
De Q5 is de laatste in de familie die een plug-inhybrideversie krijgt. Zelfs zijn kleine broer, de Q3, beschikt al over een plug-in motor terwijl hij net op de markt is. Desalniettemin neemt de Q5 het volledige aandrijfpakket van de A5 en A6 over.
Onder de motorkap bevindt zich een 2,0 liter viercilinder benzinemotor met turbo, gekoppeld aan een elektromotor in de 7-traps S-Tronic versnellingsbak. Ook hier biedt deze motorisering keuze: 299 of 367 pk. Ja, dat is net zo veel als de V6 turbo van de SQ5…
De actieradius van een plug-in hybride
De Q5 e-hybrid Quattro mag dan krachtig zijn, hij moet vooral zuinig omgaan met benzine en een zo groot mogelijke elektrische actieradius bieden. Hiervoor is hij uitgerust met een batterij van 25,9 kWh (20,7 kWh netto), wat hem een actieradius van precies 100 km geeft.
Audi heeft de prijzen alvast bekendgemaakt. De Q5 e-hybrid begint bij € 65.250, terwijl de 367 pk versie een toeslag van € 10.400 vraagt. De geavanceerde Q5 is dus niet goedkoop, maar hij is slechts € 5.000 duurder dan de A5 plug-in hybride.