De beste tweedehands EV’s van het moment (2024)

Steeds meer Belgen gaan overstag en kopen een elektrische auto op de tweedehandsmarkt. Ben je ook in de markt, maar heb je geen idee waar te beginnen? Dan hebben we hier de ultieme lijst samengesteld van de beste EV’s op de tweedehandsmarkt in elk segment en voor elk budget!
Voor de prijsbewuste rijder: Renault Zoe
De Renault Zoe was een van de eerste EV’s die kon concurreren met zijn benzine-alternatief (lees: de Renault Clio). Zijn look is tijdloos, het interieur is opvallend ruim en de Fransoos pakt uit met een pittig rijgedrag.
Laat je budget het toe, ga dan voor de ZE40 met grotere batterij van 41 kWh en een range tot wel 400 km! Versies vanaf 2019 kunnen ook nog eens snelladen via het populairdere CCS-systeem met 45 kW DC. Prijs? Voor 13.000 euro vind je deftige exemplaren. Koopje!
Voordelen
- - Tijdloze look
- - Fijn rijgedrag
- - Zuinig
Nadelen
- - Pre 2019 enkel ChaDeMo-snelladen
- - Huursysteem batterij complex
- - Het blijft een kleine auto
Voor de sportieve huisvader/-moeder: MG4
In 2022 verlegde het Britse MG (met Chinese ouders) de bakens van wat een elektrische auto allemaal kan. Want plots stond daar een hatchback met de voetafdruk van een Volkswagen Golf die lekker stuurt, verrekt ver geraakt op een lading en minder kost dan het gros van het nieuwe wagenpark! Zijn naam? MG4.
Met een basisprijs rond de 30.000 euro was de MG4 bij zijn introductie sowieso al een prijspakker van jewelste. Dat heeft natuurlijk ook een interessant voordeel, want tweedehands kan je ‘m nóg goedkoper op de kop tikken. Al vanaf 26.000 euro parkeer je een EV op je oprit waarin het gehele gezin past én die plezanter rijdt dan een VW Golf GTI. Jep, we hebben het gezegd.
Voordelen
- - Design
- - Rijgedrag
- - Efficiënte aandrijflijn
Nadelen
- - Compacte koffer
- - Comfort stoelen
- - Geluidsdemping
De Logische keuze: Tesla Model 3
Vorig jaar de meest verkochte tweedehandswagen? Dat was - hoe kan het ook anders - de Tesla Model 3! Niet gek als je weet dat het aanbod op Autoscout24 riant is en de Amerikaanse sedan zijn imago mee heeft.
Dit is dan ook zo’n auto die eigenlijk geen uitleg behoeft. Je kent ‘m wel, want je buurman heeft er waarschijnlijk één. Wat je buurman niet weet is dat je al voor 27.000 euro een Model 3 Long Range tweedehands kan kopen. Compleet absurd als je erover nadenkt.
Voordelen
- - Imago
- - Oplaadkoning
- - Software
Nadelen
- - Afwerking
- - Betrouwbaarheid
- - Harde ophanging
Als het een SUV moet zijn: Skoda Enyaq
Waar de Volkswagen ID.4 faalde in zijn opzet, nam Tsjechische broeder Skoda Enyaq de fakkel over. Zo ziet hij er niet uit als een koelkast op wielen, is het interieur lekker comfortabel en biedt hij met een accu van 77 kWh een range van vlot 400 km aan.
Dit is, op het moment, misschien wel de beste elektrische tweedehands-SUV die je kan kopen. De eerste exemplaren duiken nu al op in de zoekertjes met een prijs die start aan 30.000 euro. Da’s veel elektrische SUV die je koopt voor dat geld…
Voordelen
- - Ruim
- - Geraffineerd
- - Kwaliteit interieur
Nadelen
- - “Kleine batterij” wat nipt
- - Infotainment
- - Aan de zware kant
Blits bezit: Porsche Taycan
Geloof het of niet, maar de elektrische auto met de grootste voorraad in België… is de Porsche Taycan! En de (zakelijke) klant vaart er wel bij. Want hoewel de nieuwprijs voor een Taycan vlot kan oplopen tot boven de 100.000 euro, heb je tweedehands al exemplaren onder de 70.000 euro.
De Taycan is daarenboven een échte Porsche, met dat typische sportieve rijgedrag. Met plaats voor vier volwassenen is dit ook een lange-afstands-EV. Klanten die ‘m nieuw kochten incasseerden het initiële waardeverlies, zodat jij er met een extra grote glimlach in kan rondtoeren.
Voordelen
- - Prestige
- - Rijgedrag
- - Opladen
Nadelen
- - Bescheiden zitplaats achterin
- - Hoog gewicht
- - Ingewikkeld aanbod versies/batterijen
Het buitenbeentje: BMW i3
Hoewel hij wat in de vergetelheid is geraakt, is de BMW i3 misschien wel één van de meest doordachte EV’s ooit gemaakt. Met pionierende (herbruikbare) materialen, slimme packaging en een kwalitatieve afwerking.
Omdat hij sinds 2013 op de markt is, is ook het tweedehandsaanbod riant. Al vanaf 13.000 euro kom je exemplaren tegen. De initiële versie (60 Ah) had een accu van amper 18.8 kWh, latere exemplaren zagen die batterij groeien naar 27.2 kWh (94 Ah) tot wel 37.9 kWh (120 Ah). Er is ook een versie met een benzinemotor als range-extender, maar dan koop je natuurlijk geen EV meer…
Voordelen
- - Laag gewicht
- - Uniek design
- - Futuristisch interieur
Nadelen
- - Hoge zithouding
- - Onhandige achterdeurtjes
- - Vrij harde ophanging
Alle artikels
Alles bekijken
Deze (verboden) Toyota reclame moet je gezien hebben!

