De tijden veranderen. Ook bij Peugeot. Het merk met de leeuw, dat autoliefhebbers sinds de jaren 80 heeft laten genieten met zijn 205 en 306 GTi, keert terug met zijn sportieve label. En dit keer is de nieuwe 208 GTi... elektrisch!
Moeten we nu e-208 GTi zeggen?
Een compacte sportwagen met benzinemotor past niet meer in de catalogus van de Stellantis-groep. Toch wilden de teams van Peugeot nog steeds plezier maken. De 208 GTi ruilt dus benzine in voor elektronica, en daar wordt hij beter van. Het nieuwe model neemt, niet verrassend, de aandrijflijn over van de Abarth 600e en Alfa Romeo Junio Veloce.
Hij is dus uitgerust met een elektrische motor van 280 pk en 355 Nm koppel op de vooras. De batterij van 54 kWh blijft dezelfde, met een beperkte actieradius van 350 km, maar een sperdifferentieel stelt de compacte sportwagen in staat om in 5,7 seconden 100 km/u te bereiken.
Aangepast chassis en design
Deze nieuwe 208 is dus de krachtigste GTi aller tijden. Om zijn paardenkracht te beheersen, heeft Peugeot zijn kleintje voorzien van een met 3 cm verlaagde ophanging, bredere voor- en achterassen, grotere remmen en een extra anti-rolstang achter, evenals schokdempers met hydraulische aanslagen.
Om de pil van de tot 180 km/u beperkte topsnelheid te verzachten, wil Peugeot de gevoelige snaar van liefhebbers raken met 18-inch "Speedline" velgen die doen denken aan die van de 205 GTi. De 208 GTi is ook uitgerust met een grille met rode accenten, een bumper met een (nep-echte) diffuser en een grote sportieve spoiler.
Ten slotte heeft Peugeot in het interieur specifieke sportstoelen geïnstalleerd, bekleed met een mix van stof en alcantara. Het merk met de leeuw zegt ook kwaliteit stoffen en dikke vloermatten te gebruiken. Om te zien of de nieuwe e-208 GTi – of zijn vloermatten – de harten van liefhebbers sneller doet kloppen, heeft Peugeot hem onthuld tijdens de 24 uur van Le Mans.