Exclusief: Alles over de nieuwe Nissan Leaf (2025)

De Nissan Leaf herleeft in de vorm van een aerodynamische elektrische crossover. De Japanse auto is korter, hoger, krachtiger en biedt meer actieradius dan voorheen. Autoscout24 kon de Nissan Leaf al exclusief gaan ontdekken.

Iedereen kent de Nissan Leaf. Sommigen zien het als een elektrische auto met vreemde vormen, maar anderen weten dat het de eerste grootschalig gebouwde en verkochte elektrische auto ter wereld is. De derde generatie wil de zaken veranderen... maar hoe? We zakten af naar het Verenigd Koninkrijk voor de grote onthulling!

Aerodynamica boven alles

De nieuwe Nissan Leaf richt zich op één enkel element. Niet op het uiterlijk – hoewel daar nooit echt veel aandacht aan is besteed. De nieuwe Leaf speelt de kaart van aerodynamica. Een druppelvormige silhouet, een verhoogde achterspoiler, actieve luchtinlaten aan de voorkant en een volledig afgedekte onderkant helpen de Japanse auto een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,25 te bereiken.

BEBE20250619 Nissan Leaf 01

Om dit in perspectief te plaatsen: de Leaf wordt alleen overtroffen door de Mercedes CLA, Audi A6 e-tron en Tesla Model 3. Dat zijn sedans natuurlijk. De Leaf is hoger en wint trouwens 1 cm in vergelijking met zijn voorganger. Met 4.350 mm is de nieuwe Leaf vooral 13 cm korter.

Een beetje meer flair

Zijn verhoudingen veranderen, zijn ontwerp ook. De nieuwe Leaf breekt met de Qashqai en Ariya door een volledig gladde en gesloten voorkant te presenteren, benadrukt door een visuele signatuur die zich aan beide zijden uitstrekt. Aan de achterkant speelt Nissan niet met een lichtestreep zoals de rest van autoland, maar wel met twee aparte clusters.

BEBE20250619 Nissan Leaf 02

De Japanners kiezen ervoor om terug te keren naar hun cultuur met het symbool van Nissan in het Japans – 2 verticale strepen (Ni) en 3 horizontale strepen (San). Dit kleine logo in popcultuur-stijl is ook terug te vinden op de laadklep en zelfs in het ontwerp van de velgen.

BEBE20250619 Nissan Leaf 03

Georganiseerde chaos

Onder zijn nieuwe jas verbergt de Leaf het modulaire CMF-EV-platform, al gebruikt door de Ariya en de Renault Mégane en Scenic E-Tech. Echter, Nissan beweert dat de motoren en batterijen specifiek zijn voor de Leaf. Ja, er zijn meerdere motoren! De Leaf heeft nog steeds voorwielaandrijving en de motoren vooraan leveren 130 kW (177 pk) of 160 kW (218 pk).

BEBE20250619 Nissan Leaf 04

Deze twee motoren zijn gekoppeld aan twee batterijen. De eerste heeft een capaciteit van 52 kWh en biedt een actieradius van 436 km, terwijl de tweede groter is (75 kWh) en de actieradius verhoogt tot 604 km. DC-snelladen (105 en 150 kW) duurt 30 minuten om van 10% naar 80% te gaan.

Korter, maar groter

Hoewel de nieuwe Leaf 13 cm korter is dan zijn voorganger, biedt hij een ruimer interieur. De bagageruimte heeft een capaciteit van 437 liter, 50 liter meer dan voorheen, terwijl de grote wielbasis (2.690 mm) meer ruimte biedt aan de achterpassagiers.

BEBE20250619 Nissan Leaf 05

Degenen die voorin zitten, bevinden zich voor een strak dashboard dat volledig wordt gedomineerd door twee schermen van 14,3 inch. Een grote nieuwigheid: de Leaf is uitgerust met het Android Automotive-systeem met alle Google-functionaliteiten en een reeks applicaties.

BEBE20250619 Nissan Leaf 06

Nissan houdt vooralsnog de prijzen geheim. We weten alleen dat de nieuwe Leaf zal worden geassembleerd in Sunderland, Engeland, en dat de eerste leveringen in het voorjaar van volgend jaar beginnen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

De Audi Q5 wordt krachtiger en plug-in hybride (2025)

Autonieuws

De nieuwe Audi Q3 identificeert zich als Q6, maar dan zonder elektromotoren (2025)

Autonieuws

De toekomstige BMW iX3 biedt tot 800 km rijbereik (2025)

Autonieuws
Ontdek meer