Iedereen kent de Nissan Leaf. Sommigen zien het als een elektrische auto met vreemde vormen, maar anderen weten dat het de eerste grootschalig gebouwde en verkochte elektrische auto ter wereld is. De derde generatie wil de zaken veranderen... maar hoe? We zakten af naar het Verenigd Koninkrijk voor de grote onthulling!
Aerodynamica boven alles
De nieuwe Nissan Leaf richt zich op één enkel element. Niet op het uiterlijk – hoewel daar nooit echt veel aandacht aan is besteed. De nieuwe Leaf speelt de kaart van aerodynamica. Een druppelvormige silhouet, een verhoogde achterspoiler, actieve luchtinlaten aan de voorkant en een volledig afgedekte onderkant helpen de Japanse auto een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,25 te bereiken.
Om dit in perspectief te plaatsen: de Leaf wordt alleen overtroffen door de Mercedes CLA, Audi A6 e-tron en Tesla Model 3. Dat zijn sedans natuurlijk. De Leaf is hoger en wint trouwens 1 cm in vergelijking met zijn voorganger. Met 4.350 mm is de nieuwe Leaf vooral 13 cm korter.
Een beetje meer flair
Zijn verhoudingen veranderen, zijn ontwerp ook. De nieuwe Leaf breekt met de Qashqai en Ariya door een volledig gladde en gesloten voorkant te presenteren, benadrukt door een visuele signatuur die zich aan beide zijden uitstrekt. Aan de achterkant speelt Nissan niet met een lichtestreep zoals de rest van autoland, maar wel met twee aparte clusters.
De Japanners kiezen ervoor om terug te keren naar hun cultuur met het symbool van Nissan in het Japans – 2 verticale strepen (Ni) en 3 horizontale strepen (San). Dit kleine logo in popcultuur-stijl is ook terug te vinden op de laadklep en zelfs in het ontwerp van de velgen.
Georganiseerde chaos
Onder zijn nieuwe jas verbergt de Leaf het modulaire CMF-EV-platform, al gebruikt door de Ariya en de Renault Mégane en Scenic E-Tech. Echter, Nissan beweert dat de motoren en batterijen specifiek zijn voor de Leaf. Ja, er zijn meerdere motoren! De Leaf heeft nog steeds voorwielaandrijving en de motoren vooraan leveren 130 kW (177 pk) of 160 kW (218 pk).
Deze twee motoren zijn gekoppeld aan twee batterijen. De eerste heeft een capaciteit van 52 kWh en biedt een actieradius van 436 km, terwijl de tweede groter is (75 kWh) en de actieradius verhoogt tot 604 km. DC-snelladen (105 en 150 kW) duurt 30 minuten om van 10% naar 80% te gaan.
Korter, maar groter
Hoewel de nieuwe Leaf 13 cm korter is dan zijn voorganger, biedt hij een ruimer interieur. De bagageruimte heeft een capaciteit van 437 liter, 50 liter meer dan voorheen, terwijl de grote wielbasis (2.690 mm) meer ruimte biedt aan de achterpassagiers.
Degenen die voorin zitten, bevinden zich voor een strak dashboard dat volledig wordt gedomineerd door twee schermen van 14,3 inch. Een grote nieuwigheid: de Leaf is uitgerust met het Android Automotive-systeem met alle Google-functionaliteiten en een reeks applicaties.
Nissan houdt vooralsnog de prijzen geheim. We weten alleen dat de nieuwe Leaf zal worden geassembleerd in Sunderland, Engeland, en dat de eerste leveringen in het voorjaar van volgend jaar beginnen.