Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Goed nieuws: Suzuki Jimny leeft verder als lichte vracht!

Met de strengere Europese normen verscheen de nieuwe generatie Jimny al snel van het toneel. Nu komt hij terug als lichte vracht! Al zit er een addertje onder het gras…

Een Maserati, Porsche of Lamborghini zeldzaam? Denk opnieuw! Want de meest zeldzame auto in België moet wel de Suzuki Jimny zijn. Een compacte geinige offroader die kampt met schaarste dankzij de Europese emissieregels. Want hoewel iedereen valt voor zijn charmes - van boswachter tot beenhouwer -, heeft Suzuki Japan weinig zin om forse boetes in Europa te betalen door de hogere CO2-uitstoot van het kleintje.

Achterdeurtje

Het gerucht deed echter al langer de ronde dat Suzuki bezig was met een achterdeurtje in de Europese wetgeving. Die lijkt nu te zijn gevonden waar het werd verwacht. Inderdaad, de Jimny komt terug… maar dan als lichte vracht! Kijk, het is eens iets anders dan een Fiat Ducato.

Suzuki Jimny

Specifiek wil dat zeggen dat Suzuki de petieterige achterbank uit de Jimny verwijdert om zo te kunnen voldoen aan de Europese wetgeving. Meer nog, zo’n Suzuki Jimny lichte vracht hoeft niet meer te voldoen aan de lage CO2-uitstoot die Europa eist. Waardoor het Japanse merk zonder vrees terug een grob Jimny’s naar onze contreien kan halen. Net zoals bij de lancering van de nieuwe generatie in 2018 zal het evenwel over een beperkt aantal gaan.

Schaarste blijft

Als we Suzuki België er over aanspreken, dan zegt de lokale afdeling van Suzuki dat het voor ons land niet eens over honderd stuks zal gaan. Reken eerder op enkele tientallen. Meer nog, de Belgische wetgeving zorgt voor een uitzondering op de regel. Want hoewel er ook hier Jimny’s zonder achterbank zullen worden verkocht, voldoen die echter niet aan de Belgische regels voor lichte vracht. Anders gezegd: de tweezitter zal ingeschreven worden met alle taksverplichtingen van de vierzitter.

Suzuki Jimny

Waarom de Jimny zo’n moeilijk verhaal is in Europa (en België)? Wel, dat heeft met zijn simpele puurheid te maken. Zo is de auto weinig gestroomlijnd en is de atmosferische 1.4-liter benzine voorin simpel van mechaniek maar weinig indrukwekkend qua uitstoot. Het resultaat is een auto met de dimensies van een schoenendoos die toch vlot 170 g/km uitstoot. Een nieuwe motor zou een oplossing kunnen zijn, al verkoopt het kleintje zo goed wereldwijd dat Suzuki Japan weinig graten ziet in een aangepaste motor voor Europa. Bedankt, Brussel!

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen koopt (hopelijk) CO2-boetes af via MG

Autonieuws

Lexus frist LS limousine op

Autonieuws

Peugeot keert terug naar Le Mans

Autonieuws
Ontdek meer