Denk je aan elektrische auto’s, dan denk je hoogstwaarschijnlijk niet meteen aan Honda. Niet dat het merk geen EV’s in zijn gamma heeft. Maar de Honda e was – ondanks zijn geinige looks – een complete flop en de huidige e:Ny1 doet bij ab.so.luut niemand een belletje rinkelen. Tijd dus voor verandering en daar wil de N-One e: voor gaan zorgen.
Weerom een faxmachine op wielen
Over de naam kunnen we kort zijn: ja, dat dubbele punt moet mee in de naam. Waardoor Honda zijn (onbegrijpelijke) keuze verder blijft zetten om auto’s namen te geven die niemand kan onthouden. Gek, want op zich bekt N-One (zonder al de poespas) best goed. Da’s niet zo gek, want in Japan wordt de N-One verkocht als Kei Car met petieterige benzinemotor!
De N-One e: is daar het elektrische derivaat van. Door zijn petieterige dimensies mag je hier dus kijken naar een Japans alternatief voor de Dacia Spring. Opmerkelijk, de N-One e: die we hier te zien krijgen voldoet nog steeds aan de Kei Car-regels en heeft daardoor een smal koetswerk. Honda toonde namelijk ook al een gecamoufleerde variant voor Europe en die krijgt fors uitgeklopt wielkasten. Niet enkel voor de looks, maar ook om de auto stabieler te maken op onze – doorgaans – snellere wegen.
Wat gaat er onder de kap liggen?
Honda rept met nog geen woord over de aandrijflijn, maar het toeval wil dat het Japanse merk ook al de N-Van e: verkoopt in het thuisland. Kans is groot dat beide auto’s over dezelfde componenten beschikken. Daardoor kijk je naar een elektromotor van 63 pk op de vooras en hoewel Honda nog geen exacte dimensies voor de accu heeft vrijgegeven, kan dat busje tot 270 km ver op één lading. Laat ons gewoon niet te lang wachten, Honda!