Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lotus Evija: Grens ligt nu op 2.000 pk

Het kleine Lotus, geïntegreerd in de Chinese Geely-groep, zet het prestigieuze Bugatti een hak. Zijn eerste nieuwe auto onder de nieuwe eigenaar is meteen krachtiger dan de Chiron: 2.000 pk, allemaal elektrisch.

De nieuwe Lotus Evija heeft alvast één verdienste: hij ziet er een heel stuk interessanter uit dan alle nieuwe McLaren samen. Zijn design houdt het midden tussen het vooruitstrevende van de Ford GT en een klassieke pijlvorm. Russel Car, designbaas bij Lotus: “We hebben goed gekeken naar hoe Le Mans prototypes gevormd zijn om lucht te geleiden, niet alleen over en onder de auto maar ook erdoor. De Lotus Evija beschikt over uitzonderlijk veel downforce.”

Lotus Evija Doors Open

Williams

Maar hij brengt ook de grote sprong naar elektrisch rijden, en laat ons daar stellen dat Lotus daarin toch wel heel ambitieus tewerk gaat. Vooral dan voor een merk dat niet meteen de beste reputatie heeft wat elektronica betreft. Maar ook hier weer: het concept is interessant. Lotus opteert voor een centraal in het midden geplaatst lithium-ion batterijpack. Dat werd samen met Williams Advanced Engineering ontwikkeld, een nevenbedrijf van het Formule 1-team. Het gewicht moet 1.680 kilogram bedragen, wat veel is voor een Lotus, maar weinig voor de gemiddelde elektrische auto. Die duikt zelden onder 2,2 ton.

Lotus Evija Interior Plan

Prestaties

Het batterijpack biedt een uitzonderlijke capaciteit: 2.000 kW. Daarmee voedt het vier elektrische motoren van elk 500 pk. Gecombineerd geeft dat 2.000 pk en 1.700 Nm. Dat maakt de Evija bliksemsnel. Hij haalt 100 km/u in minder dan 3 seconden, staat eveneens in minder dan 3 seconden van 100 km/u aan 200 km/u en heeft vervolgens niet eens 4 seconden nodig om door te stormen naar 300 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 340 km/u. Ook het laden moet snel verlopen. De Lotus Evija kan aan een laadpaal van 800 kW hangen, moest dat al bestaan. Aan een 350 kW lader is hij in 12 minuten voor 80 procent volgeladen en in 18 minuten voor 100 procent vol. Met 800 kW zou hij in 9 minuten bijgeladen zijn, de tijd van een koffie dus.

Lotus Evija Side

Dure vogel

Nu wat het echt slechte nieuws betreft: Lotus zal slechts 130 exemplaren bouwen, vanaf 2020. En ze kosten meer dan 2 miljoen euro, voor taksen (en met de Brexit-onzekerheid kunnen daar nog verrassingen schuilen). Wie een voorschot van 250.000 pond aan Lotus bezorgt, kan zich registreren bij Lotus.

Lotus Evija Steering Wheel

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer