Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren. Gebruikt u toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu om terug te gaan.

Mercedes 190E 2.5-16 Evo II: De moeder aller dienbladen

Om sportief overeind te blijven in het DTM-kampioenschap, creëerde Mercedes in 1990 de ultieme evolutie van de 190: de 190E 2.5-16 Evo II. Vandaag de dag schuift die al vrolijk richting 200.000 euro.

Eind jaren ’80 zaten BMW en Mercedes verwikkeld in een hevig duel om suprematie in het Duits toerwagenkampioenschap DTM. De inzet: meer 3-reeksen en 190’s verkopen aan Jan Modaal. BMW kon daarvoor rekenen op zijn M3, Mercedes riep de hulp in van Cosworth voor zijn 190E 2,3-16.

2008DIG5733

De strijd werd op het scherp van de snee gestreden, en helde de ene keer over in het voordeel van Ford met de Sierra RS500 Cosworth, dan weer richting BMW en ook richting Mercedes. Om steeds krachtiger racemachines aan de start te brengen, brachten zowel Mercedes als BMW verbeterde Evo-versies aan de man. Omdat de reglementen vereisten dat er van die Evo’s ook minstens 500 ‘straatwagens’ werden gebouwd, konden de liefhebbers van sportieve gezinswagens eind jaren ’80 echt hun hart ophalen.

D90F166

7.700 opm

Vandaag vieren we de dertigste verjaardag van de ultieme ‘evo’ van de Mercedes 190: de 190E 2.5-16 Evo II. Ten opzichte van de Evo I kreeg die er de moeder van alle dienbladen op de koffer bij. Die spoiler leverde meer neerwaartse kracht op in vergelijking met de kleinere kofferspoiler die Mercedes op de Evo I introduceerde: 57 kilogram.

A90F1011

Naast de spoiler vallen ook de aerodynamische wielkastverbreders op, nodig om de 17-duim wielen onder te brengen. De oorspronkelijke 2,3-liter viercilinder was inmiddels opgeboord tot 2,5-liter. In de straatversie kwam hij aan 235 pk en hij draaide met maximaal 7.700 opm. In de raceversie puurde Mercedes tot 373 pk uit deze motor. Het zou de laatste keer zijn dat Mercedes zelf een sportieve versie ontwikkelde, die taak zou nadien naar AMG gaan, toen nog een onafhankelijke tuner.

A91F1171

Badge

De Mercedes 190E 2.5-16 (voor het aantal kleppen) Evo II werd uitsluitend in het zwart geleverd met blauwe kleurtint in. Er bestaan slechts 502 exemplaren, allen genummerd via een badge op de versnellingspook. Destijds kostte hij 115.259 Duitse mark (58.800 euro), vandaag is hij meer dan het dubbele waard. Een flinke investering. De 190E 2,5-16 maakte zijn rol waard in het DTM en bracht Klaus Ludwig de titel in 1992. Mercedes won toen 16 van de 24 races.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mercedes C-111 II: Laboratorium voor alle andere Mercedes’en

Autonieuws

Skoda: Hoe blijft de auto coronavrij?

Autonieuws

VW e-Bulli: Meer dan een stunt

Autonieuws
Ontdek meer