Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Officieel: nieuwe Opel Astra gaat aan de stekker (2021)

De nieuwe generatie Opel Astra maakt komaf met zijn verleden. Op vlak van design, maar ook van technologie. Hij gaat bijvoorbeeld voor het eerst aan de stekker.

Je kunt het al meteen zeggen: de overstap van GM (General Motors) naar Stellantis (de groep van Peugeot, Citroën en Fiat) heeft de Opel Astra deugd gedaan. Deze zesde generatie is aan de buitenkant misschien niet veel groter geworden (met 4,37 meter is hij zowat even lang als zijn voorganger), maar de wielbasis is iets toegenomen. Ook de kofferruimte werd groter: van 370 naar 422 liter.

AS24 Opel Astra 2021 Vizor

Vizor

Maar het is vooral het design waar deze nieuwe Astra de aandacht mee trekt. Net als bij de nieuwe Mokka stond de GT X Experimental model voor het ontwerp, wat zich vertaalt in een veel hoekiger lijnenspel met verschillende vlakken dan we tot nu toe van de Astra gewoon waren. Vooraan herken je bijvoorbeeld meteen de ‘Vizor’, het zwarte paneel met centrale Opel-logo dat het radiatorrooster en de koplampen herbergt. In profiel valt de contrasterende dakkleur op, net als de schuin geplaatste C-stijl die de nodige dynamiek in het ontwerp stopt. Achteraan spelt de Astra zijn naam volledig uit op de kofferklep.

AS24 Opel Astra 2021 achter

Pure Panel

Binnenin leent de Astra het ‘Pure Panel’ van de GT X Experimental en de Mokka. Dat is Opel-taal voor een instrumentenpaneel van 10 duim en een infotainmentscherm van 10 duim, die visueel naadloos in elkaar te lijken overlopen. Het infotainmentsysteem laat je draadloos Apple CarPlay of Android Auto gebruiken, de klimaatregeling laat Opel je nog bedienen met klassieke knoppen. De voorzetels krijgen zoals wel vaker bij Opel het AGR-keurmerk mee, waardoor ze comfort moeten garanderen.

AS24 Opel Astra 2021 interieur

Peugeot-platform

De nieuwe Astra gebruikt het EMP2-platform, dat je onder meer kent van de Citroën C5 Aircross, de Peugeot 308 en 508. Dat maakt de Astra niet alleen stijver, maar laat ook een hele rist nieuwe rijhulp toe – en belangrijker nog: nieuwe motoren. Veel details wil Opel daar nog niet over kwijt, maar we weten wel al dat er een plug-inhybride komt. Die wordt maximaal tot 225 pk sterk, waardoor de Astra de plug-inhybride aandrijflijn op basis van de 1.6-benzinemotor van de Stellantis-groep gebruikt. Klassieke benzine- en dieselmotoren zijn er ook nog, en daar variëren de vermogens van 110 tot 130 pk. Vanaf dit najaar is de nieuwe Opel Astra te bestellen, de eerste exemplaren volgen begin volgend jaar.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

lamborghini urus performante 651

Aan de stekker: Lamborghini Urus Performante SE (2024)

Autonieuws
CUPRA Formentor 01

Cupra Leon en Formentor in het nieuw (2024)

Autonieuws
BMW-i4-facelift-2024 01

Opgefrist: BMW i4 facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer