Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Opel Mokka: na stekker komt verbranding

Toen Opel in juni het doek trok van haar nieuwe generatie Mokka werd er uitsluitend gepraat over de elektrische variant. Nu doen de Duitsers de klassieke aandrijvingen uit de doeken.

Wie had vijf jaar geleden durven dromen dat een nieuwe auto eerst zou lanceren als volledig elektrisch model en pas maanden daarna zijn klassieke motoren wereldkundig mag maken. Anno 2020 is het meer en meer de norm aan het worden. Dat was al zo met de Corsa en nu ook met crossoverbroertje Mokka.

Met dank aan PSA

Die Mokka verscheen halfweg dit jaar meteen als elektrische Mokka-e (Lees er hier alles over), nu is het de beurt aan de verbrandingsmotoren! Het is trouwens geen verrassing dat die motoren niet meer vanuit de Opel-stal komen. Het Duitse merk is namelijk een dochterbedrijf van het Franse PSA geworden. Waardoor de Mokka zijn motoren deelt met onder andere de Peugeot 2008. Over welke krachtbronnen we dan juist spreken?

Wel, ook in 2020 is er volgens Opel nog plaats voor benzine én diesel. Die diesel is een 1.5-liter viercilinder met 100 pk en 250 Nm koppel. Goed voor een mussendorst van 3.8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 100 g/km C02. Het lijvig blok in de perstekst over de reinigingsfabriek die achter de motor hangt om NOx te minimaliseren besparen we jullie. Neem het gewoonweg van ons aan: moderne dieselmotoren zijn verrekt proper.

Puretech

Of dat dan wil zeggen dat de Mokka diesel de way to go is? Hoogstwaarschijnlijk niet. Want een neveneffect van zo’n zuiveringsstation achter de motor is dat die enkel rendeert wanneer er forse kilometers worden gereden. En de Mokka lijkt ons eerder een leuk stadskarretje dan een absolute kilometervreter voor de vertegenwoordiger die dagelijks een toertje Brugge -> Dusseldorf doet.

De benzine lijkt dus de meer logische keuze (naast EV). Daar schotelt Opel je twee keuzes voor die zich beiden laten baseren op de 1.2 Puretech driecilinder turbobenzine. In de basis beschikt die over 100 pk en 205 Nm koppel, daarboven staat een 130 pk (250 Nm) sterke variant. Die laatste valt desgewenst ook te koppelen aan een automaat met 8 trappen.

Net zoals zijn elektrisch broertje schermt de "klassieke" Mokka met een expressieve styling, hoogtechnologische snufjes en een serieuze lichtere voetafdruk. Het verschil tussen Mokka en Mokka-e? Dat zit ‘m in de uitlaatpijp!

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nissan Z Proto is begeerlijke sportwagen die Europa passeert

Autonieuws

Jaguar F-Pace facelift zit 'm vanbinnen (2020)

Autonieuws

Suzuki Swace is Toyota Corolla in vermomming

Autonieuws
Ontdek meer