De Duitse tuner Abt heeft zich over de VW Golf R gebogen. Die krijgt zo 400 pk. Ook de Audi TT krijgt een pk-kuur.
De DS3 is niet langer een Citroën. Om zijn onafhankelijkheid te vieren, kreeg hij een kleine facelift. Hij krijgt ook een nieuwe mechanische combinatie.
BMW viert veertig jaar 3-serie best ingetogen. De gewijzigde BMW 3-serie is niet meer dan andere lichtblokken en led-lichten in optie, en nieuwe motoren.
De G-klasse van Mercedes is intussen 35 jaar in dienst. Een icoon dat nu een lichte verjonging krijgt, en krachtiger motoren.
2.0 liter, tot voor kort zouden we gedacht hebben dat het om de cilinderinhoud ging van de diesel in een Peugeot.
De huidige hoeveelheid technologie aan boord van een auto opent ongekend veel mogelijkheden. Zoals pakjes laten leveren aan je auto, een experiment dat Audi, DHL en Amazon starten.
Peugeot Sport mocht zich eens helemaal laten gaan met deze hybride 308 R. Het gevolg laat zich raden: drie motoren en een gezamenlijk vermogen van 500 pk. Da’s straf.
Terwijl Renault met de Espace, nochtans de grondlegger van het segment, net zijn concept heeft heruitgevonden, zijn er nog die blijven zweren bij de oude waarden.
Als er één salon waar je maar beter uitpakt met een auto met immens veel ruimte op de achterbank, dan is het wel Shanghai. VW weet dat, vanwaar deze C Coupé Concept.
‘Ik lijk wel met een kleinere auto te rijden.’ De BMW ontwikkelingsingenieur is blij met mijn antwoord. We zijn net met een prototype van de nieuwe BMW 7-serie door een slalomparcours gesneld. De 7-serie deed het met gemak, ook al meet hij bijna 5 meter.
Nauwelijks een maand nadat McLaren de 570S toonde, is de volgende klaar. De 540C vervult de rol van basismodel, of 570S light.
We razen door een zee van mensen, terwijl links en rechts hetzelfde mantra te horen is. Een mantra dat uit slechts twee woorden bestaat: ‘Jaguar’ en ‘Sky’. Dit is Parijs-Roubaix, beleefd van op de achterbank. De Hel door in stijl, in een Jaguar XJ.
VW stelt op de AutoRAI, het Autosalon van Amsterdam, vandaag de zesde generatie van de legendarische Transporter voor. Meer dan ooit tevoren wil het VW-busje het comfort van een auto bieden.
‘Ik geniet vooral van het opknapwerk en ga graag van het ene project naar het andere’, zegt Hugo Schaap uit Lommel. ‘De Triumph staat nu opnieuw mooi genoeg en mag weg. Ik heb mijn oog – nogmaals – laten vallen op een Morris Minor cabrio.’
De foodtruck is bijna synoniem met een oude Citroën HY-bus of een Renault. Maar Peugeot start nu een rondgang met een concept van een nieuwe foodtruck. Al is rijdende bistro een betere omschrijving.
Lotus komt uit een donkere verkoopsperiode. Maar die is achter de rug. Vorig jaar tekende het Britse sportwagenmerk zijn beste verkoopsresultaten sinds 2008. En dat met grotendeels nog steeds dezelfde producten. Verklaring? Op papier is het verschil indrukwekkend.
Op 2 april is de carrière van deze geniale Honda S660 officieel begonnen. Een carrière die zich helaas uitsluitend in Japan afspeelt.
McLaren heeft op het Autosalon van New York een nieuw model aan zijn portefeuille toegevoegd: de 570S. De 570 staat voor 570 pk, wat duidelijk maakt dat hij onder de 650S plaatsneemt. En dus vooral Duitse concurrenten in het vizier neemt.
Laurens Vanthoor is de speerpunt van het GT-programma van Audi in 2015.
Lexus heeft in New York officieel de vierde generatie van de RX SUV onthuld. Die blijft diesel afzweren en hybride omhelzen.
Een Spyder van Porsche is steeds uitzonderlijk. Bekijk deze Boxster dan ook vooral als de Cayman GT4 zonder dak.
Vin Diesel is één van Hollywoods bekendste petrolheads. De 46-jarige acteur draagt die passie uit via de Fast & Furious reeks, waarvan net het zevende deel loopt in de cinema. Wij spraken de acteur over auto’s: ‚Mijn boekhouder zegt steeds dat ik er te veel heb.’
Met deze schets gaat de laatste zekerheid de deur uit. Jawel, Mercedes is van plan om een pick-up te bouwen. Die ga je ook bij ons zien.
Jaguar rijdt op het Autosalon van New York de nieuwe XF voor. Die slaat qua stijl een conservatieve richting uit, meer belooft anderzijds een CO2-uitstoot van 104 gr/km.
Dit is nieuws dat men in Stuttgart, München en Ingolstadt niet graag leest. Na zijn Model S is Tesla klaar om een volledig elektrische concurrent te lanceren voor de Mercedes C-klasse, de BMW 3-serie en de Audi A4.
Norman Dewis was dé testpiloot van Jaguar. C-Type, D-Type, E-Type, XK120,… allemaal heeft hij ze geboetseerd tot legendarische sportwagens. Hoewel hij intussen 94 is, herinnert hij zich nog haarscherp alle details. Zoals toen hij de snelste man van de wereld werd, op de E40 in Jabbeke.
Het is een citaat van de overleden Fiat-tycoon Gianni Agnelli: ‚wat goed is, kan je ook beter maken.’ Carrozzeria Touring Superleggera gebruikt het als slagzin bij zijn Berlinetta Lusso, ofwel de Ferrari F12 beter gemaakt.
We hebben hier nog maar net de Porsche Cayenne hybride en de Volvo XC90 hybride de revue zien passeren, of hier komt de volgende al: de BMW X5.
Op 28 maart veilt het prestigieuze huis Bonhams niet één, maar vier Mercedes 300 SL’s van het einde van de jaren ’50. Blijkbaar is een aantal verzamelaars aan de grote lenteschoonmaak in de collectie begonnen.
De boodschap van Suzuki in Genève was helder: we zijn wakker. Het werd tijd.
Eèn van de vele attracties op de VW-stand in Genève, w as deze Sport Coupé Concept GTE. Een voorbode van de Passat CC, maar bovenal toont hij het nieuwe gezicht van VW. Dat is allesbehalve anoniem.
Lexus heeft in Genève een concept onthuld, die wel eens zou kunnen aangeven dat het Japanse merk een heel nieuw segment wil aanboren: dat van de luxe stadswagens. De productieplannen zijn nog verre van concreet.
Het is een trieste dag voor de bezitters van een Porsche Carrera GT. De eigenaars van deze Porsche 911 GT3 RS denderen sneller over de Nürburgring.
Aston Martin liet in Genève eindelijk eens een vernieuwing zien, na jaren van hetzelfde maar dan lichtjes anders. De Vulcan wordt een racer, op slechts 25 stuks gemaakt. Aan 2,5 miljoen euro. Stukprijs.
Seat heeft in Genève net deze 20V20 showcar laten zien. Die toont niet alleen de nieuwe stijl van Seat, maar bevestigt oude ambitie van Seat: een eigen SUV maken.
Hij ziet eruit als een uitroepteken. Ook al is de Bentley EXP 10 Speed 6 officieel nog maar een concept, reken maar dat ze bij Porsche de oren gespitst houden. Van je familie moet je ‚t hebben.
Genève is traditioneel een salon voor sportwagens en showcars. Maar VW is ook de gewone mensen niet vergeten. Naast zijn rijtje toppers als de Audi R8, staat ook de nieuwe versie te blinken van de zeer rationele VW Touran.
Mercedes is samen met VW èèn van de weinige grote autoconstructeurs die zelf campers commercialiseert. De Marco Polo op basis van de V-klasse is nog nieuw, terwijl we van VW binnenkort een nieuwe California verwachten.
De tweede generatie Audi R8 borduurt vooral verder op het thema van de voorganger. Al belooft Audi dat je met de nieuwe R8 zo dicht als maar zijn kan het gevoel zal ervaren van een racewagen op de openbare weg.
Nadat Audi in Detroit met de Prologue zijn nieuwe stijl voor sedans liet zien, komt in Genève de break aan de beurt met de Prologue Avant show car.
Honda komt deze zomer naar het feestje waar nu al de Nissan Juke en de Opel Mokka vieren. De HR-V wil een mini-SUV zijn, van nauwelijks 4,30 meter lang. Honda laat hem begin maart in Genève debuteren.
Enkele dagen voor zijn officiële onthulling in Genève, schonk Hyundai ons al een tête-à-tête met de opvolger van zijn compacte SUV ix35. Die krijgt opnieuw de naam Tucson, een naam die Hyundai al eerder geluk bracht.
BMW-veredelaar Alpina viert in Genève zijn vijftigjarig bestaan. De B5 Biturbo en de B6 Biturbo zijn daarom als beperkte ‚Edition 50’ beschikbaar.
Een nieuwe Passat brengt ook nieuwe afgeleiden. In Genève rijdt Volkswagen de Passat Alltrack voor, met iets meer bodemspeling en vierwielaandrijving.
Toyota brengt de opgefriste Avensis naar het Autosalon van Genève (5 tot 15 maart) mee. Al sinds 2009 rijdt deze derde generatie van de Avensis rond, zowel in limousine als in break. De eerste opfrisbeurt dateert al van 2011.
Weg zijn de dagen waarop Skoda vooral zijn prijs uit te spelen had.
Hij was al lang aangekondigd, en nu heeft BMW het onwaarschijnlijke waargemaakt. Jawel, dit is een zevenzits monovolume met voorwielaandrijving met een propellerbadge op de neus. BMW heeft nu zijn eigen Grand Scénic.
De restanten van de Baillon-collectie zijn in Parijs geveild, stuk voor stuk voor veel hogere bedragen dan verwacht. Topper was de Ferrari 250 SWB California Spider uit 1961 - een auto die nog aan Alain Delon behoorde - voor 14,2 miljoen euro.
Suzuki is niet het meest dynamische merk op de markt. Wanneer het goed gaat, is elke paar jaar een nieuw model te vieren, met inbegrip van facelifts. Maar vorig jaar beloofde Suzuki beterschap: vanaf nu mogen we ons jaarlijks aan een nieuwe Suzuki verwachten.
De Ferrari 458 Italia heeft een opvolger, en die krijgt een turbo. Die 488 GTB komt zo moeiteloos tot meer pk uit een kleinere motor. 670 pk moet hem opnieuw bovenaan het sportwagenfirmament plaatsen.