Porsche is nauw verbonden met de autosport, maar het is vooral in de langeafstandsraces dat het Duitse merk zijn naam vestigt. Iedereen herinnert zich de beroemde 917 en Porsche gaat nog steeds door, aangezien het de kampioenschappen van het WEC en het IMSA heeft gewonnen met de 963 LMDh.
Van circuit naar de weg
Net als de 917 met chassisnummer 30, die in 1975 de weg opging, doet de Porsche 963 hetzelfde in 2025. Dit is echter geen marketingstunt. Nee, de door Zuffenhausen gepresenteerde Porsche 963 RSP is een auto die gehomologeerd is voor de weg! Ze krijgt haar drie cijfers niet zomaar, want ze neemt de carrosserie, het chassis en de motor van de raceauto over.
Om geschikt te zijn voor openbare wegen, is de 963 RSP voorzien van nog meer koolstofvezel en kevlar rondom de wielkasten, om te voorkomen dat omstanders nat worden. Aan de achterkant is de enorme achtervleugel iets aangepast en de 963 RSP heeft ook een iets verhoogde ophanging.
Unieke kleur voor een uniek model
De aandrijflijn is ook overgenomen uit de raceversie. Dit geeft de 963 RSP een 4,6-liter V8, werkend met een sequentiële versnellingsbak en een elektromotor op de achteras voor een totaal van 680 pk. Het enige verschil: je moet benzine in de tank doen, in plaats van racebrandstof.
Porsche voltooit het plaatje met een "Martini Silver" exterieurkleur. Dit is een knipoog naar de 917 met chassisnummer 30 die in 1975 de weg opging om geleverd te worden aan Graaf Rossi in Parijs. Deze Porsche 963 RSP zal daarentegen worden geleverd aan Roger Searle Penske, de baas van het Porsche Endurance-team.