Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Chevrolet Volt – Chevrolet Volt verbruikt 1 op 62,5

Chevrolet blijft het nieuws halen met de Volt. Onlangs werden de eerste preproductiemodellen de weg op gestuurd en volgens de eerste resultaten van een testprogramma moet de Volt in staat zijn een verbruik te halen van 1,2 liter per 100 km. Anders en beter gezegd: 1 op 83,3!

Deze verbruikswaarde van de Volt is voortgekomen uit een speciale testrun voor elektrische auto's die gehanteerd wordt door het Environmental Protection Agency (EPA), het Amerikaanse milieuagentschap. Het EPA heeft de Volt zelf nog niet aan de tand gevoeld. En ook de Europese instanties - die een andere mmeetmethode hanteren - moeten de Volt nog in de testmolen meenemen. Voor Chevrolet maakt dat niet uit, zij lijken dit enorm zuinige verbruik te claimen als een vaststaande waarde voor de productiemodellen die in 2010 op de markt verschijnen. Het testprogramma werd gedraaid met een prototype en in de run zijn voornamelijk stadkilometers opgenomen. De Volt maakt dan optimaal en uitsluitend gebruik van de elektrische capaciteiten en dat heeft natuurlijk positieve gevolgen voor het verbruik in het algemeen. Bovendien is de meting op basis van het door de Amerikanen gehanteerde meetsysteem. De hantering van het Europese meetmethode zou een verbruik laten zien van 1,6 liter per honderd kilometer, alsnog een fantastische 1 op 62,5!

De werkelijk wereld In hoeverre toekomstige Volt-eigenaren daadwerkelijk kunnen rijden zonder gebruik te maken van brandstof is ook nog eens sterk afhankelijk van de gereden afstand en van andere factoren, zoals de eventuele bagage, het aantal inzittenden en de mate waarin de accessoires (bijvoorbeeld de airco) worden gebruikt. Gebaseerd op de resultaten van onofficiële testen met de preproductie prototypes heeft de Volt een bereik met uitsluitend elektrische aandrijving gerealiseerd van 64 kilometer, zowel in de stad als op de snelweg.

Testmethode EPA Met de nieuw ontwikkelde meetmethode van de EPA wordt er meer nadruk gelegd op het rijden in de stad dan op de grote wegen door de plug-in elektrische auto's, zonder daarbij gebruik te maken van brandstof. De EPA-methodiek hanteert kWu per afgelegde 100 mijl (161 kilometer) om de elektrische efficiency van de plug-ins vast te stellen. General Motors verwacht volgens de EPA-methode dat de Volt in stadsverkeer slechts 15,5 kWu per 100 kilometer. Gebaseerd op de kosten van elektriciteit in Amerika (ongeveer € 0,08 per kilowatt uur) betaalt de Volt-rijder circa € 1.00 aan elektriciteit om een afstand van 100 kilometer af te leggen, oftewel € 0,01 per kilometer.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer