Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Gemballa Tornado 750 GTS – Thor’s strijdwagen

Als de mythische dondergod Thor een moderne strijdwagen zou berijden dan zou het deze Gemballa Tornado 750 GTS zijn. Als een donderslag bij heldere hemel ontvingen wij het nieuws van dit nieuwe gewrocht uit Leonberg.

De relatie tussen z'n basis, de Porsche Cayenne Turbo, en de Tornado 750 GTS is nog maar amper aanwezig”, zo meldt Gemballa bij de presentatie. Wij geloven dit meteen als we dit monster bekijken. Het lijkt wel of de Tornado van een andere planeet afkomstig is of zoals we in de inleiding al noemden: van mythische orde. Maar niets is minder waar. Deze nieuwste Gemballa wordt werkelijkheid voor slechts een handvol mensen. Slechts 50 exemplaren zullen ervan worden geproduceerd tegen een prijs van € 400.000,-.

Strijdwagen Het bodybuilderpakket van de Tornado bestaat een flink arsenaal van nieuw plaatwerk. Men zou dus verwachten het wagengewicht is gestegen, maar daarentegen heeft de auto juist 250 kg verloren ten opzichte van z'n oorsprong. Dit alles is te danken aan het veelvuldig gebruiken van koolstofvezel. Zelfs de 22 inch GT Sport wielen zijn van het type 'ultralight'. Het schoeisel meet per band overigens 335 mm in de breedte.

Mokerslag Als het omhulsel van de Tornado 750 GTS de strijdwagen van Thor zou zijn, dan is de motor z'n bekende Mjölnir. Als een mokerslag kan het imposante vermogen van 750 pk en 1.050 Nm op het wegdek worden geslagen. Wie dit ineens doet krijgt een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,3 seconden voor z'n kiezen. En de verpletterende versnelling zal nog nadreunen tot een hoogte van maar liefst 300 km/h. Het zal ons niets verbazen dat er bliksemschichten uit de vier eindpijpen komen wanneer dit zich voltrekt. Tot slot een laatste deel aan indrukkwekkende techniek: de remmerij. De vertraging wordt gegarandeerd door de enorme remschijven van 420 mm met zes remzuigers vóór en 380 mm grote schijven met vier zuigers achter.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer