Presentatie: LaFerrari – De absolute Ferrari

LaFerrari. Qua naam laat het merk er weinig twijfel over bestaan: dit is dé Ferrari, de hybride opvolger van de Enzo. Slechts 499 gelukkigen zullen zijn sensaties aan den lijven mogen ervaren, als eigenaar dan toch.

LaFerrari is geen supercar, maar een hypercar. Hij komt even sterk voor de dag als de McLaren P1 en de Porsche 918. Hij kan het zich permitteren de Lamborghini Veneno af te doen als 'maar' een supercar, want die heeft 'maar' een V12. LaFerrari past in het rijtje van de P1 en de 918 als rijdende vitrine van alle denkbare technologie die van een supercar een hypercar maakt. Niet toevallig gaat het hier om drie merken die een levensnoodzakelijke link hebben met autosport. Of wanneer 'savoir faire' ook een beetje noodzaak is...

V12

Om te beginnen heeft LaFerrari ook een V12. Daarmee stijgt de Ferrari boven de Porsche en de McLaren uit, want die hebben een V8. De Italiaanse V12 is 6.262 cc groot. Ferrari haalt er 800 pk uit bij 9.250 opm! Met 700 Nm trekkracht is hij sterk genoeg om het uiterste te vragen van de zeventraps dubbele koppelingsbak en de keramische remmen.

F1

Zoals zijn voorgangers, de 288 GTO, de F40, de F50 en de Enzo staat LaFerrari bol van de know-how uit Ferrari's F1-team. Dat betekent in dit tijdperk vooral aerodynamica. LaFerrari kreeg diverse flaps die in en uit kunnen klappen om meer of minder neerwaartse druk te doen ontstaan, ook onder de auto. Maar ook de zithouding achter het stuur is bijvoorbeeld in overleg met Fernando Alonso en Felipe Massa gedefinieerd. Beide piloten hebben ook meegeholpen tijdens het testwerk. Tot slot is er natuurlijk een hybride luik in de vorm van kinetische energiekracht (Kers). De Ferrari beschikt over een batterijpakket dat nauwelijks 60 kilogram weegt. Een elektrische motor puurt daar tot 163 pk uit. Wat het maximale vermogen van LaFerrari op 963 pk en 900 Nm brengt: bye bye Porsche en McLaren, en ziet u bij de Bugatti Veyron-rijder ook al het angstzweet uitbreken?

Alleen, in tegenstelling tot de 918 en de P1 kan LaFerrari niet alleen op elektrisch vermogen rijden. Hierdoor geen record CO2-uitstoot, maar een gemiddelde van 330 gram/km. Wat toch niet mis is voor een monster dat boven 350 km/u piekt, en in minder dan 3 seconden aan 100 staat. 7 seconden heeft hij nodig om 200 te halen, 300 is voorbij in 15 seconden. Wat vergeten we nog? De prijs, die in de buurt draait van 1,2 miljoen euro. Gloep.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Ferrari

Klik hier en zoek uw occasie Ferrari tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Ferrari, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer