Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Mercedes E-klasse Coupé – De E-klasse Coupé

Mercedes onthult de E-klasse Coupé, de opvolger van de CLK. De E-klasse Coupé is zowel technisch als optisch gebaseerd op de compleet nieuwe E-klasse Sedan en staat deze zomer bij de dealers. Mercedes biedt de E-klasse Coupé aan met een breed gamma aan motoren en uitvoeringen.

Een grote verrassing vormt de E-klasse Coupé niet meer. Mercedes heeft er alles aan gedaan om de auto flink in de kijker te spelen door langzaam maar doeltreffend de camouflage steeds verder te verminderen. Zover zelfs dat men in de laatste maanden met nagenoeg ongecamoufleerde modellen overal ter wereld wist op te duiken. Het wachten was dus op het officiële bericht vanuit de fabrikant. En dat ontvingen we vandaag. Eindelijk.

Rechthoekig design Zoals gezegd is de E-klasse Coupé gebaseerd op de gelijknamige sedan. Dat is niet alleen technisch het geval, maar ook qua design goed te zien. De vier rechthoekige koplampen, de zijlijnen, maar ook de achterzijde maken het verwantschap met de E Sedan duidelijk zichtbaar. Verder kenmerkt de Coupé zich door meer rechthoekige lijnen dan zijn voorganger. Opvallend zijn de forse zijschermen achter, die moeten volgens Mercedes doen denken aan de Ponton-coupé S220 uit 1955. Uiteraard past de fabrikant uit Stuttgart ook op dit nieuwe model LED-dagrijverlichting toe. Behalve de standaarduitvoering biedt Mercedes ook van de Coupé een Elegance en Avantgarde aan. De Elegance is het chique model terwijl de Avantgarde wordt gekenmerkt door sportievere details.

Gegroeid Met een lengte van 4,70 m en een wielbasis van 2,76 m is de E-klasse Coupé met 5 cm in lengte en 4 mm in de breedte gegroeid ten opzichte van de CLK. Volgens de Duitsers moet dat zich vertalen in meer interierruimte. De bagageruimte bedraagt 450 liter en is daarmee 90 liter kleiner dan de E-klasse Sedan. Het interieur is net als de buitenzijde duidelijk geïnspireerd op de Sedan en ook hier zien we meer hoekige lijnen. Het geheel oogt modern, gebalanceerd en kwalitatief hoogwaardig.

Comfort en sportiviteit De stoelen van de E-Klasse Coupé zijn nieuw ontworpen en passen qua vorm en techniek bij het sportievere karakter van de Coupé. Comfortstoelen met lederen bekleding en ventilatie zijn als optie leverbaar, net als de nieuw ontwikkelde multicontourstoelen met opblaasbare luchtkamers in de zitting en de rugleuning. Voor de passagiers achterin zijn er twee afzonderlijke stoelen. Het klimaat aan boord kan worden verzorgd door de climate control met drie zones. En voor het nodige entertainment en diverse digitale hulp is het het uitgebreide Comand-systeem met CD/DVD-speler, navgitiesysteem en Comand-controller.

Motorengamma Mercedes zal de E-klasse Coupé in eerste instantie aan gaan bieden met de keus uit twee diesels en drie benzinemotoren. Aan de basis van het dieselgamma staat de 204 pk en 500 Nm sterke E 250 CDI (viercilinder). Die is met zijn gemiddelde verbruik van 5,3 l/100 km bijzonder spaarzaam. De tweede dieselmotor is de E 350 CDI (V6) die goed is voor 231 pk en 540 Nm. Het verbruik ligt op 6,8 l/100 km. Het benzinegamma bestaat uit twee direct ingespoten CGI-motoren. De eerste is de E 250 CGI (viercilinder) die 204 pk en 310 Nm op de achterwielen weet over te brengen. Het verbruik bedraagt 7,2 l/100 km. Daarboven vinden we de E 350 CGI (V6) die goed is voor een vermogen van 292 pk en een koppel van 365 Nm (verbruik: 8,5 l/100 km). Tot de komst van het AMG-model is de topmotorisering weggelegd voor de E 500 die maar liefst 388 pk en 530 Nm uit een V8 weet te persen. Het verbruik ligt op 10,9 l/100 km.

Rij-eigenschappen Vanzelfsprekend is de Coupé sportiever afgestemd dan de Sedan. Tot de standaarduitrusting behoort een nieuw ontwikkeld Direct Control-onderstel met een adaptief schokdempersysteem. Dit past zich automatisch aan de actuele rijsituatie aan. Naast het comfortabel afgestelde standaard onderstel is naar keuze ook een variant met een meer dynamische demperkarakteristiek leverbaar (standaard bij de Avantgarde). De optionele Direct Control-stuurbekrachtiging (standaard op de V6- en V8-modellen) reageert nog directer op de stuurinslag en vereist minder stuurbewegingen. En wie ook optisch nog meer sportiviteit wenst kan kiezen voor het AMG-sportpakket met speciale bumpers en wielen.

Veiligheid Bij Mercedes speelt veiligheid nog altijd een enorm grote rol. Zo ook bij de E-klasse Coupé die uiteraard profiteert van de moderne veiligheidssystemen van de Sedan. Een voorbeeld is Attention Assist die de bestuurder in de gaten houdt en bij vermoeidheid daarop alert maakt. Ook Pre-Safe, Distronic Plus (adaptieve cruise control), Remassistent Plus en de actieve motorkap dragen bij aan de veiligheid. Die laatste veert bij een ongeval op om zodoende een zachtere landing voor een voetganger of fietser te kunnen bewerkstelligen.

E-klasse gamma omvat vier modellen In mei zal Mercedes de productie van de E-klasse Coupé opstarten. De CLK Coupé is al enkele maanden geleden uit productie genomen waardoor men in de fabriek volop bezig is met de voorbereidingen voor de productiestart. Dit najaar (op de IAA in Frankfurt) zal Mercedes de rest van het E-klasse gamma presenteren. Op de Duitse beurs presenteert Mercedes de E-klasse Estate en de E-klasse Cabriolet. Die zijn dankzij diverse spyshots nog net zo min een geheim als de E-klasse Coupé dat was.

Prijzen De prijzen van de E-klasse Coupé beginnen bij 45.496 EUR. Vanaf juni staat de nieuwe E-klasse Coupé bij de dealers.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer