Presentatie: Opel Corsa – Meer swing

12 miljoen klanten, 32 jaar op de teller: kleine Opels hebben al een carrière op zich uitgebouwd. In Parijs mogen we daar de nieuwe Corsa aan toevoegen, de vijfde generatie onder die naam.

Jong en dynamisch wil de nieuwe Opel Corsa overkomen. Daarvoor maakt hij gebruik van enkele optische trucjes die ook de jongste generatie Opels - Astra, Insignia - gebruiken. Zoals de knik in de zijflank en de opvallend gevormde dagrijlichten in de lichtblokken. De brede grille met meer chrome geeft een sportief gevoel.

4 meter

Opzij vallen de grote ruitoppervlakken op. De achterruit moest dan weer klein lijken voor de dynamische indruk, maar hierdoor komen de lichtblokken achteraan wat plomp over. De kofferopening geeft ook een kleine indruk op deze eerste beelden, al moeten we daar nog afwachten hoe het plaatje er in de realiteit uitziet. Want cijfers kregen we nog niet mee van Opel.

Het interieur laat zien hoe Opel inspiratie putte uit de hippe Adam, met een groot aanraakscherm en weinig toetsen. Onderaan zijn slechts drie knoppen voor de airco.

Verbindingen

Net als bij andere Opels krijgt ook hier het infotainmentsysteem Intellilink een plaats, een systeem dat zowel met iOs van Apple als met Android compatibel is. Je kan zo niet alleen navigeren via je smartphone, maar ook een internetradiostation in de auto laten spelen. Stembediening is mogelijk. We vinden ook snufjes als de dodehoekwaarschuwing terug, verkeersbordenherkenning, een rijvakassistent en intelligent grootlicht. Zelfs xenonkoplampen zijn mogelijk in de nieuwe Corsa. Net als een panoramisch dak.

1.0 turbo

Opel heeft het onderstel volledig nieuw ontwikkeld. Niet èèn onderdeel van de oude Corsa maakte de overstap naar de nieuwe. Het zwaartepunt ligt nu een halve centimeter dieper, hij heeft een stijver hulpchassis, een nieuwe achterophanging en een snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging. Er kan gekozen worden uit ‚Sport’ en ‚City’.

Naast de bekende 1.2 en 1.4 atmosferische motoren en de 1.4 turbo met 100 pk komt Opel ook aandraven met een gloednieuwe 1.0 turbobenzine driecilinder. Die is Euro6-rijp en beschikt over 90 en 115 pk en in beide gevallen 170 Nm koppel. Bij de diesels is er de 1.3 viercilinder met om en bij 100 pk. De zuinigste versie moet met 3,5 l/100 km tevreden zijn, al is het wachten op de officiële cijfers. Over een OPC-versie is er evenmin nieuws.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Op bezoek in de FCA Heritage Hub

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Ontdek meer