Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Volkswagen XL1 – Doel: 0,9 l/100 km

Misschien wel de belangrijkste auto… sinds de uitvinding van de auto. Volkswagen gaat de XL1 in productie nemen. Het vooropgestelde verbruik: 0,9 liter per 100 km. Amai.

De XL1 is een visie van Ferdinand Piëch van rond de eeuwwisseling. De meester-ingenieur in de raad van bestuur droomde al lang van een auto met nauwelijks een verbruik. Nu, tien jaar na de voorstelling van de oorspronkelijke concept, is VW echt klaar om hem aan te bieden aan u en mij.

Hoe?

Wel, door volledig naar de essentie te gaan. Zo weinig mogelijk energie verbruiken om te kunnen bewegen. Dat begint met een lage luchtweerstand. De carrosserie van deze tweezitter is bijzonder aerodynamisch gehouden (Cd 0.189), idem voor het gewicht: 795 kilogram. Het zwaartepunt is laag gehouden op 1.153 mm. Hierdoor kan hij met slechts 8,4 pk 100 km/u aanhouden, volgens de berekeningen van Volkswagen.

Hierdoor kan VW naar een minder krachtige motor evolueren. De XL1 beschikt enerzijds over een 48 pk sterke tweecilinder TDI en anderzijds een 27 pk sterke elektromotor waarvan de batterijen aan het stopcontact kunnen worden bijgeladen. Hij haalt 100 in 12,7 seconden en de top is begrensd op 160 km/u. Hij raakt 50 kilometer ver op zijn elektrische motor. De officiële CO2-uitstoot bedraagt 21 gram/km. Met een tank van 10 liter raakt hij 500 km ver.

Handenarbeid

Om het gewicht zo laag te houden, opteerde VW voor een met koolstofvezel versterkte plastic oplossing, goedkoper en bijna zo sterk en licht als carbon. In tegenstelling tot de concept met zitplaats achter de bestuurder, heeft VW nu toch de passagier conventioneel naast de bestuurder geplaatst. Met een lengte van 3,88 meter en 1,66 meter breed valt hij te vergelijken met een Polo.

VW wil hem in de voormalige Karmannfabriek in Osnabrück produceren, naast de Golf Cabrio en de Porsche Boxster. Er komt veel handenarbeid bij de assemblage kijken, wat al aangeeft dat de prijs eerder in de buurt zal komen van de Boxster dan van de Polo. Wanneer hij precies in productie komt, deelt VW nog niet mee. Maar wij willen zo snel mogelijk achter het stuur. Kijken of we onder 0,9 liter kunnen duiken.

Klik hier voor alle nieuws over het merk VW

Klik hier en zoek uw occasie VW XL1 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van VW XL1, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer