Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Renault Austral vervangt Kadjar (2022)

Renault heeft het doek van haar Austral getrokken, een knappe crossover die onderhuids een maximaal 200 pk sterke hybridemotor herbergt. Kadjar mag met pensioen.

Na zeven jaar dienst mag Kadjar bij Renault op pensioen. Die wordt niet vervangen door een nieuwe generatie met dezelfde naam maar wel door deze Austral, een expressieve crossover die klanten van het Franse merk een meer emotionele keuze moet bieden bij de aanschaf van een crossover.

Strak minimalisme

Renault is een nagelnieuwe designrichting ingeslagen en de elektrische Mégane E-TECH kreeg daarbij de primeur. Het is dan ook niet toevallig dat Austral meerder designtrekjes van die elektrische Mégane over neemt. Kijk maar naar de bumpers en het uitgesproken lichtsignatuur.

Renault-Austral-2022 03

Binnenin injecteert Renault een toef digitalisatie. Zo krijg je twee digitale schermen die maximaal 12-duim groot zijn en is het infotainmentsysteem lichtjes naar de chauffeur gedraaid. Kijk ook eens naar de gigantische polssteun op de middentunnel. Die moet er voor zorgen dat je makkelijker het infotainment kan bedienen.

Steeds hybride, geen diesel

Nu de dieselmotor steeds meer motor non grata wordt, debuteert de Austral met een ruim assortiment aan hybridemotoren. Te beginnen met een 1.2-liter driecilinder turbobenzine met milde hybridetechnologie. Die is 130 pk sterk en doet dienst als de instapmotor voor de Austral.

Renault-Austral-2022 03

Daarboven plaatst Renault een 1.3-liter viercilinder turbobenzine met 140 dan wel 160 pk. Eveneens een milde hybride die je desgewenst kan koppelen aan een automaat. Tenslotte is er ook nog de Austral E-TECH. Die gebruikt de 1.2-liter driecilinder turbobenzine en voegt daar een elektromotor en accu van 1.7 kWh aan toe. Daardoor ontstaat een hybride met een systeemvermogen van 160 dan wel 200 pk en een verbruik van minimaal 4.6l/ 100 km. Een plug-inhybride is (momenteel) niet beschikbaar.

Esprit Alpine

De lancering van Austral gebruikt Renault eveneens om een nieuwe topversie binnen het merk te lanceren. Binnenkort is RS-Line niet meer. De meer sportieve aangeklede versies mogen dan naar de wel heel fraaie “Esprit Alpine”-benaming luisteren. Alpine is trouwens het sportwagenmerk van Renault.

Renault-Austral-2022 03

Verwacht bij de Austral Esprit Alpine alvast geen technische wijzigingen, het gaat vooral over visuele opsmuk. Denk dan aan specifieke velgen, een matgrijze lakkleur, Alcantara in het interieur,... zaken die je Austral net wat hipper moeten maken dan die van je buurman. Eind deze zomer moet de Austral bij de dealer gaan verschijnen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer