Reportage: Met Aston Martin op de set van Spectre, de nieuwe James Bond – Oh in Bonds naam

James Bond krijgt in Spectre een nieuwe auto. Deze keer één alleen voor hem. De Aston Martin DB10 is speciaal voor de nieuwste Bond bedacht en ontwikkeld. Regisseur Sam Mendez gaf de richtlijnen. Aston Martin-designdirecteur Marek Reichmann goot ze in vorm.

AutoScout24 trok naar de opnames van Spectre in Rome om het resultaat te bewonderen. We herinneren ons een Ford Mondeo en een BMW Z3 die eigenlijk niet meer waren dan nauwelijks rijdende reclameborden in Bondfilms. Dat is niet het geval met de Aston Martin DB10. Die moest het harde leven van een stuntwagen kunnen ondergaan. De filmproducenten van Spectre vroegen liefst acht kopieën van de Aston Martin DB10, vier wagens die elk hun rol spelen én een identieke kopie van elk van die vier. Aston Martin permitteerde zich de vrijheid om zelf twee DB10’s voor eigen gebruik te produceren.

Gadgets

Op de set treffen we twee perfecte ‘heldenwagens’ aan, die vooral voor close-ups worden ingezet. Daarnaast staan twee stunt-DB10’s, die zijn uitgerust met racestoelen, rolkooien en een ophanging die is aangepast aan het stevige stuntwerk. De andere twee DB10’s zijn ‘gadgetauto’s’, u weet wel: met de knopjes waarbij een verborgen wapenarsenaal tevoorschijn komt. Zo kunnen we nu al verklappen dat er in de koffer een vlammenwerper verborgen is, net als een complex pneumatisch systeem dat de wapens tevoorschijn tovert.

Sturen op het dak

Het laatste koppel dient vooral voor de rijdende beelden. Op het dak is een grote stalen kooi gebouwd, waarin een stuur, pedalen en een kuipstoel zijn verwerkt. Via een hydraulisch systeem kan je zo van op het dak de auto besturen. Voor de film zien we Daniel Craig dan wel als Bond achter het stuur, in werkelijkheid stuurt de stuntpiloot die boven Craig op het dak zit. De moeilijkheid voor Craig is om geloofwaardig te sturen, terwijl de auto al kanten uit sliert en hij zelf geen hand voor de ogen ziet door de camera’s en lichten die voor zijn neus staan opgesteld.

Echt

De regisseur en het stuntteam hebben elkaar gevonden in de visie dat de stunts zo echt mogelijk moeten lijken. ‘Mendez is geen fan van computerstunts, hij wil ze liefst voor zijn camera zien gebeuren’, zegt Neil Layton, technisch coördinator voor de stuntauto’s. ‘De bewegingen van de auto moeten natuurlijk overkomen, zelfs het hemd van de acteur moet op de juiste manier meeflapperen.’ Er is geen computer om op terug te vallen, en dus moeten de Astons in staat zijn om echt uw mond in de filmzaal te doen openvallen.

Layton: ‘Ik weet nog goed dat ik bij Aston Martin aan tafel zat en zei: ‘oh ja, we willen met de DB10 kunnen springen.’ Hun repliek? ‘Je meent het’. Toen ik daarop mijn lijstje bovenhaalde en zei dat ik acht auto’s en twintig neussecties nodig had, heb ik er wel een paar horen slikken.’

We staan in Rome waar net een achtervolgingsscène uit Spectre wordt ingeblikt. De Aston Martin DB10 van Bond heeft schurk Mr. Hinx op de hielen in een Jaguar C-X75. Net als Aston Martin heeft ook Jaguar enkele kopieën gebouwd van zijn oorspronkelijk hybride concept car. Voor de film zijn die herwerkt met een conventionele supercharged V8 benzinemotor.

160 km/u op het Sint-Pietersplein

Het is belachelijk vroeg in de ochtend in Rome, en buiten de filmploeg is er niemand te bespeuren op straat. ‘Sam Mendez wil echt een snelheidsgevoel overbrengen in zijn film’, zegt Gary Powell, die de stunts coördineert. ‘We hebben op een nacht zelfs eens de voet van het gaspedaal moeten halen in onze stuntwagens, die camerahelikopter kon niet volgen. Geen sprake van dat we de film wat zouden ‘versnellen’ voor het effect, wij doen alles echt.’ Dus wanneer het script zegt: we vlammen nu met 160 km/u over het Sint-Pietersplein in Vaticaanstad, dan gebeurt dat ook zo. In een andere scène moet de Aston Martin moest de Aston Martin over twaalf meter aan historische trappenrijen. Zeven keer werd de scène opnieuw gedaan, telkens deed de DB10 zijn job zonder morren. Hij hoefde ook niet binnen voor herstel.

Om de hele achtervolgingsscène klaar te krijgen, werd er 17 nachten gefilmd. Op de set stond een mobiele garage waar de auto’s konden worden heropgebouwd. Daar konden zelfs nieuwe versnellingsbakken en ophangingen worden geplaatst, maar dat bleek niet nodig om de technici van de filmploeg en de ingenieurs van Jaguar en Aston Martin de auto’s zo goed hadden voorbereid.

Natte kasseien = gegarandeerd spektakel

De man die James Bond speelt in de stunts, is drievoudig Brits rallykampioen Mark Higgins. ‘Als rallypiloten zijn we het gewend om snel met een andere ondergrond en gewijzigde grip om te gaan. Maar de kasseitjes in Rome zijn echt bijzonder glad in het nat. We konden ook geen straten afsluiten om eerst te oefenen.’ Het werk werd nog extra bemoeilijkt omdat de auto’s belast waren met camera’s. ‘Wanneer je met koude banden en met 70 kilogram aan camera’s op de motorkap getapet op die kasseitjes afstormt, dan wordt het wel interessant’, zegt hij. Sturen op het dak is nog moeilijker. ‘Er zit speling op het stuur, wat het moeilijk maakt om soepele rijlijnen aan te houden.’

We maken mee hoe de Jaguar de Aston achtervolgt met 200 k/u langs de overs van de Tiber. Terwijl een camerahelikopter laag overvliegt, spuwt de Aston Martin vlammen over de Jaguar van de slechterik. Later zien we hoe één van de DB10’s, waarvan de motor, het interieur en alle glas verwijderd zijn in de garage op de set, half onder water wordt gehouden aan een kraan. Nadat ‘actie’ is geroepen, zinkt hij steeds dieper weg. Of dit ook het einde is van James Bond en zijn Aston Martin DB10, moet u zelf in de zalen gaan uitzoeken.

Spectre start in de cinemazalen op 6 november.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Op bezoek in de FCA Heritage Hub

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Ontdek meer