Ga naar hoofdinhoud

still covered: Ford Focus ST – Minder lief

Na de nieuwe Focus wil Ford snel een nieuwe, snellere Focus de arena insturen. Daarom draait de Focus ST momenteel zijn laatste testrondjes, in camouflagepak.

Tegenover de vorige ST, ruilt Ford in het nieuwe model de karaktervolle 2.5 vijfpitter voor een 2.0 turbo viercilinder, direct ingespoten en goed voor 250 pk. Daardoor stijgt hij boven de 210 pk sterke VW Golf GTI uit, evenaart hij de Renault Mégane RS en moet net de Mazda 3 MPS (260 pk) voor laten gaan.

Door er een cilinder af te pietsen, dalen het gewicht en het verbruik. Deze foto’s tonen de ST terwijl hij nog in ontwikkeling is, vandaar de camouflage. Eind dit jaar, ten laatste begin volgend jaar, verwachten we hem in de showrooms.

Parijs

Maar eigenlijk heeft Ford ons al een blik gegund op de looks van de ST, met een conceptversie die eind vorig jaar op het Salon van Parijs stond. Een lager gelegde carrosserie, een dakspoiler, een dubbele uitlaat en grotere wielen geven hem meer aanzien.

Prijzen laat Ford nog niet los, al kan hij moeilijk veel duurder worden dan de 26.000 euro die Ford voordien vroeg voor een Focus ST. (red/SP-X)

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

BEBE20250430 Citroën C5 Aircross Header

Citroën C5 Aircross: bekende technologie, nieuw jasje (2025)

Autonieuws
BEBE20250430 BMW M2 Header

De BMW M2 krijgt een... viercilinder?! (2025)

Autonieuws
BEBE20250430 Research Header

5 recente auto’s die je compleet bent vergeten (maar wel best goed zijn)

Autonieuws
Ontdek meer