Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota GR Corolla: vierwielaangedreven rallymonster met drie uitlaten

De geweldige Toyota GR Yaris krijgt gezelschap van de grotere GR Corolla. Die puurt maar liefst 304 pk uit dezelfde 1.6-driecilinder, maar komt jammer genoeg niet onze kant op.

Als Toyota zijn tanden in een hot hatch zet, dan spitst de autoliefhebber zijn oren. De compacte Yaris GRMN op basis van de vorige generatie Yaris was namelijk een schot in de roos en in een mum van tijd uitverkocht. Idem voor de GR Yaris, op basis van de huidige generatie. Die compacte B-segmenter krijgt nu het gezelschap van een Gazoo Racing-variant van de Corolla. Maar voor je al met een cheque naar de showroom stapt: Toyota heeft voorlopig geen plannen om die GR Corolla naar Europa te brengen.

Toyota GR Corolla (2022) statisch, vooraanzicht

Intelligente vierwielaandrijving

Jammer, want de GR Corolla puurt 304 pk en 370 Nm uit dezelfde 1.6-driecilinder die de GR Yaris ook gebruikt. En ook hier gaat het vermogen via een manuele zesbak en een elektronische meerschijvenkoppeling naar de vier wielen. Net als in de GR Yaris zijn er drie rijmodi om te bepalen hoeveel van het vermogen er precies naar welke as gaat. En laat nu dat net een van de onovertrefbare kwaliteiten van de hot hatches van Gazoo Racing zijn.

Toyota GR Corolla (2022) statisch, achteraanzicht

Brede bast

In tegenstelling tot de GR Yaris is deze GR Corolla geen driedeurs met lagere daklijn, maar nog steeds een handige vijfdeurs. Al krijgt de Japanner wel de nodige visuele en functionele aanpassingen. Zo nam de spoorbreedte vooraan met 60 en achteraan met 85 millimeter toe en zien de wielkasten er gespierder uit. Een potente bodykit met diep uitgesneden voorbumper, sideskirts en diffusor met drie uitlaatpijpen zorgen verder voor het nodige spierbalgerol.

Toyota GR Corolla (2022) interieur

Trekje aan de handrem

Binnenin houdt Toyota het iets rustiger, met vooral GR-logo's om op de sportieve inborst te wijzen. De pook van de manuele versnellingsbak krijgt korte slagen, en de Japanners monteren een klassieke handrem “voor betere voertuigcontrole op de limiet”. Lees: om de achterkant los te werken. We zien het de Corolla Hybrid van de buren nog niet meteen doen...

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer