Test: Alfa Romeo Tonale, wanneer evolutie rijmt op discretie (2025)

De Alfa Romeo Tonale krijgt een frisse wind dankzij een update. Afgezien van een ander gezicht en 15 pk extra lijkt de Italiaanse crossover echter niet veel te veranderen. Heeft hij dus meer te bieden?

In het kort

De Alfa Romeo Tonale is mede verantwoordelijk voor het voortbestaan van het Italiaanse merk, dankzij zijn (plug-in) hybride aandrijflijnen. Omdat je een winnend team niet verandert, krijgt de Italiaanse crossover een update... zonder te veel te wijzigen!

Pro

Voordelen

  • Dynamisch chassis
  • Interieurpresentatie
  • Verscheidenheid aan aandrijflijnen
Contra

Nadelen

  • Besturing voelt als een "videogame"
  • Bescheiden evolutie
  • Werking van de versnellingskeuzeknop

Een Alfa Romeo Tonale op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20251120 Alfa Romeo Tonale 01

Wie had het ooit kunnen geloven? Alfa Romeo verkoopt tegenwoordig meer crossovers en SUV's dan sedans. De Stelvio zette de toon, gevolgd door de Tonale en tot slot de Junior. Het middelste kind profiteert nu van een update. Die gebeurt echter in alle discretie...

Exterieur

Om de visuele evoluties van de nieuwe Alfa Romeo Tonale te ontdekken, moet je behoorlijk goed zijn in het zoeken naar de 7 verschillen... of voor het merk werken! Kom, we helpen je. De voorzijde behoudt zijn typische stijl, bestaande uit koplampen met drievoudige lichtsignatuur en de driehoekige grille. De bumper verandert echter: de luchtinlaten aan de zijkant zijn ruimer en er zijn twee openingen aan weerszijden van de grille.

BEBE20251120 Alfa Romeo Tonale 02

Alfa Romeo voegt aan dit nieuwe gezicht een kleurenpalet toe met Rosso Brera, Verde Monza en Giallo Ocra. Voor wie geen Italiaans spreekt: rood, groen en geel. Tot slot maken fraaie 19- en 20-inch velgen deze al met al discrete facelift compleet.

Interieur

Wat voor het exterieur geldt, wordt binnen herhaald. Met andere woorden: verwacht niet dat de Tonale een compleet nieuw interieur presenteert. En dat is maar goed ook, want de crossover heeft een behoorlijke Italiaanse flair en, eerlijk gezegd, een interieur dat indruk maakt. De stoelbekleding bestaat uit stof, alcantara of leder, terwijl het stuurwiel ook is bekleed met alcantara en nu optioneel verwarmd is.

BEBE20251120 Alfa Romeo Tonale 03

De belangrijkste evolutie in het interieur is te vinden op de middenconsole. De versnellingspook is vervangen door een draaiknop. De presentatie is mooi, maar het gevoel klopt niet. Vooral tijdens het gebruik resulteert dit in een vreemde trilling onder het plastic! Alfa Romeo lijkt simpelweg de mechanische hendel elektronisch te hebben gemaakt... Hoe dan ook, de rest van het interieur verandert geen cent. De technologie loopt nog steeds via een 10,25-inch instrumentenpaneel en een 12,3-inch touchscreen infotainmentsysteem. De kofferbak meet nog steeds 500 liter, wat respectabel is voor het segment, terwijl de plug-in hybride versie 385 liter biedt vanwege de batterij.

BEBE20251120 Alfa Romeo Tonale 04

Motor

De Alfa Romeo Tonale is inderdaad nog steeds beschikbaar als plug-in hybride. Het is trouwens de enige in het Alfa-gamma. Hij combineert een 1,3-liter benzinemotor met een elektromotor op de achteras voor 280 pk en vierwielaandrijving. Het geheel wordt aangevuld met een 15,5 kWh batterij voor een elektrisch bereik van 61 km en CO2-uitstoot van 77 g/km (WLTP). Hoewel de Alfa Romeo Tonale de enige plug-in hybride van het merk is, veracht hij andere aandrijflijnen niet... zelfs geen diesel! Jawel, de 1,6-liter 4-cilinder dieselmotor met 130 pk maakt nog steeds deel uit van het gamma, naast de 1,5-liter mild-hybrid benzinemotor. Deze laatste wint 15 pk voor een totaal van nu 175 pk. Let op: de Tonale wordt uitsluitend geleverd met een automatische transmissie, hoewel deze verschilt per aandrijflijn. Ah, die Italianen...

BEBE20251120 Alfa Romeo Tonale 05

Op de weg

Tijdens onze eerste ontmoeting met de Alfa Romeo Tonale was de indruk goed, maar er bleven enkele pijnpunten. We denken vooral aan het gevoel van de vooras en de reactiesnelheid van de automatische versnellingsbak op de plug-in hybride. Goed nieuws, voor de weinige klanten die het interesseert: Alfa verbetert de automaat. De overgangen zijn nu veel vloeiender, zonder dat de transmissie aan reactievermogen verliest in de Sport-modus.

BEBE20251120 Alfa Romeo Tonale 06

Hoewel dit nieuwe transmissiebeleid aanzet tot stevig rijden en het chassis nog steeds zo dynamisch is, blijft de vooras zijn grote zwakke punt. Alfa Romeo mag ons in gouden letters vertellen dat dit "de meest nauwkeurige besturing in het segment" is, maar het voelt nog steeds als een videogame. Geen feedback, geen gewichtstoename in bochten... niets! Voor een auto die beweert de referentie in rijdynamiek te zijn, is dit een serieus minpunt...

Prijs

De Alfa Romeo Tonale evolueert in alle discretie, maar zijn prijs lijkt niet veel te veranderen. De instapversie is de diesel vanaf €38.100, terwijl de meest betaalbare Hybrid-versie €39.600 kost. De plug-in hybride is, uiteraard, duurder. Die begint vanaf €51.100. Daarmee positioneert de Alfa Romeo Tonale zich nog steeds naast de Audi Q3 en BMW X1 qua prijs.

BEBE20251120 Alfa Romeo Tonale 07

Besluit

De teams van Alfa Romeo hadden drie jaar om de Tonale te wijzigen, corrigeren en verbeteren. De Italiaanse crossover krijgt een nieuwe voorzijde, een uitgebreid kleurenpalet en verbeterde motoren. De Italianen hebben echter niet aan het chassis of de vooras gesleuteld...

Infobox icon

Technische fiche: Alfa Romeo Tonale Hybrid (2025)

  • Motor: 4-cilinder benzine, 1,5 liter + elektromotor
  • Vermogen: 175 pk
  • Koppel: N.B. Nm
  • Transmissie: dubbele koppeling, 7-versnellingen, vierwielaandrijving
  • 0-100 km/u: N.B. s
  • Maximale snelheid: N.B. km/u
  • Kofferbak: 500 liter (385 l PHEV)
  • Verbruik: 5,6 l/100 km (WLTP) CO2: 128 g/km (WLTP)
  • Prijs: €39.600

Artikel delen

Alle artikels

Test: Alfa Romeo Giulia Competizione, heerlijk old-school (2023)

Alfa Romeo Tonale: de grote terugkeer?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: Italiaanse furie

Ontdek meer