Test: Audi A5 Avant e-hybrid, beste van twee werelden? (2025)

De Audi A4 Avant is dood, lang leve de Audi A5 Avant. Naast de verandering van het cijfer introduceert de Duitse middenklasser ook een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn met een actieradius van meer dan 100 km. Heeft die nog een plaats in een wereld vol elektrische auto's?

In het kort

De nieuwe Audi A5 is een evolutie van de A4. Hij is even aangenaam, comfortabel en premium maar voegt daar een vleugje high-tech aan toe. Zijn nieuwe plug-inhybride aandrijflijn valt daar ook onder, maar heeft één groot minpunt...

Pro

Voordelen

  • Algemeen comfort
  • Integratie van hybride aandrijflijn
  • Elektrisch rijbereik
Contra

Nadelen

  • Miniscule koffer
  • Hoge prijs
  • Remregeneratie niet aanpasbaar

Een Audi A5 op AutoScout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20251113 Audi A5 Avant e-hybrid 01

Als overblijfsel van een inmiddels afgeschaft naamgevingsbeleid is de Audi A5 nu de enige Duitse auto met vier ringen die zich als een geheel nieuw model presenteert. Zo gaat het hier niet meer om een coupé maar wel om de vervanger van de oude A4. Ondanks alle verwarring krijgt de nieuwe A5 de eer om een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn te introduceren.

Exterieur

Aangezien de nieuwe A5 niet alleen de oude A4 vervangt maar ook de coupé en de vierdeurs coupé met dezelfde naam, maakt Audi van de gelegenheid gebruik om hem een vleugje dynamiek mee te geven. De grote zwarte grille en de slanke led-achterlichten met personaliseerbaar signatuur zijn bijvoorbeeld niet te missen.

BEBE20251113 Audi A5 Avant e-hybrid 02

Daarmee is de nieuwe A5 uit hetzelfde hout gesneden als de nieuwe A6, elektrisch of niet. Zijn extra luchtinlaten en stoere achterbumper geven hem echter een sportievere uitstraling, vooral in de S-Line-versie. Of het nu gaat om de break (Avant) of de berline, het is vooral de aflopende daklijn aan de achterkant die de A5 kenmerkt. Die achterkant krijgt nu echter in beide gevallen een volwaardige vijfde deur als kofferklep.

Interieur

Achter die kofferklep schuilt misschien wel het belangrijkste verschil tussen deze nieuwe plug-inhybride versie en elke andere A5. Het accupakket zit namelijk onder de koffervloer verstopt en dat is een fors accupakket. Het resultaat: er is geen ruimte onder de vloer voor bijvoorbeeld de laadkabels en het volume van de A5 Avant e-hybrid daalt van 495 naar 361 liter. Dat is minder dan een Golf biedt...

BEBE20251113 Audi A5 Avant e-hybrid 03

Afgezien van deze kleine kofferbak, zingt de A5 Avant hetzelfde liedje als de oude A4 wat betreft binnenruimte. Met andere woorden: niet slecht, gezien de buitenafmetingen. Vooral voorin is deze middelgrote break echter comfortabel en premium… of toch ‘premium’ volgens Audi in 2025. Dat wil zeggen: schuimplastic bovenop de deuren en het dashboard en hard plastic overal elders.

Net als de centrale ventilatieopening van krakend plastic, heeft de Audi A5 het nieuwe MMI-systeem van andere recente Audi's overgenomen. Het gaat om een groot gebogen glasvlak dat twee OLED-schermen verbergt, het eerste van 11,6 inch voor de boordinstrumenten en het andere van 14,5 inch voor het infotainmentsysteem. Optioneel is er nog een scherm voor de passagier. Dit maakt echter deel uit van een pakket van meer dan 6.000 euro... en we zien het nut ervan niet echt in.

BEBE20251113 Audi A5 Avant e-hybrid 04

Motor

Onder de motorkap biedt de nieuwe Audi A5 een reeks bekende motoren en enkele nieuwigheden. Er is een 2.0-liter benzine- en dieselmotor met 150 of 190 pk, en een 3,0-liter V6-benzinemotor met 367 pk. De A5 is echter ook de eerste die is uitgerust met de nieuwe plug-inhybride aandrijflijn van Audi.

De basis van deze motor is dezelfde 2.0-liter viercilinder als bij de benzineversies. Hier wordt hij echter aangevuld met een elektromotor van 140 pk die in de zeventraps transmissie met dubbele koppeling is ondergebracht. Het geheel levert zo ofwel 299 pk of 364 pk afhankelijk van de gekozen versie. De batterij is in beide gevallen echter 25,9 kWh (20,7 kWh netto) groot wat een maximale actieradius van 107 km oplevert. In het beste geval ligt het officiële verbruik op 2,1 l/100 km en de uitstoot op 47 g/km CO2.

BEBE20251113 Audi A5 Avant e-hybrid 05

Onderweg

Met gesloten ogen zou het moeilijk zijn om echte verschillen te ontdekken tussen de A5 en de oude A4 – hoewel we ten zeerste aanraden om met open ogen te rijden. Dit gebrek aan verschil is geenszins een minpunt, aangezien ook de nieuwe A5 een goede combinatie biedt tussen comfort en rijdynamiek. Uiteindelijk doet hij, zoals we van Audi gewend zijn, alles goed, zonder echt uit te blinken op één bepaald gebied.

De hybride motor presteert ook goed. In ons geval raakte de grote batterij na ongeveer 80 km leeg. Het is onmogelijk om dit met zekerheid te zeggen, omdat de benzinemotor bij krachtig accelereren wordt ingeschakeld, behalve in de exclusieve EV-modus (elektrisch). Zoals bij veel plug-in hybrides mag je niet verwachten dat je echt in hybride modus rijdt als de batterij leeg is, omdat de benzinemotor dan het grootste deel van het werk doet. Op dit punt moet worden opgemerkt dat het onmogelijk is om de regeneratie bij het loslaten van het gaspedaal in te stellen. Audi geeft de voorkeur aan een systeem dat zichzelf aanpast op basis van het traject en de andere weggebruikers.

BEBE20251113 Audi A5 Avant e-hybrid 06

Prijzen

Audi's zijn nooit de meest betaalbare auto's op de markt geweest. Dat geldt ook voor deze nieuwe A5, en nog geen klein beetje. Het instapmodel is verkrijgbaar vanaf € 42.600. De plug-inhybride motorisatie begint echter bij € 62.150, een verschil van bijna € 20.000... zonder dat je een duurdere uitrusting krijgt!

Aangezien de opties bij het merk met de vier ringen altijd ‘à la carte’ zijn geweest, hoeft het geen verbazing te wekken dat de prijs van onze testauto bijna 80.000 euro bedraagt… Maar even eerlijk: de (Duitse) concurrentie hanteert dezelfde strenge prijspolitiek.

Besluit

Hoewel het modelnummer verandert, is de nieuwe Audi A5 Avant een waardige opvolger van de A4 Avant. Het is met andere woorden een comfortabele premiumbreak. Zijn nieuwe plug-inhybride aandrijflijn is bovendien krachtig, maar je moet wel genoegen nemen met een kleine koffer en een hoge prijs...

BEBE20251113 Audi A5 Avant e-hybrid 07

Infobox icon

Technische fiche: Audi A5 Avant e-hybrid quattro 220 kW (2025)

  • Motor: viercilinder benzinemotor, 2.0 liter + elektromotor
  • Vermogen: 299 pk
  • Koppel: 450 Nm
  • Transmissie: dubbele koppeling, 7 versnellingen, vierwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 5,9 s
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Kofferbak: 361 – 1.306 liter
  • Verbruik: 2,1 l/100 km (WLTP) / 6,8 l/100 km (gemeten)
  • Accu: 25,9 kWh
  • Actieradius: 107 km (WLTP)
  • CO2 : 47 g/km (WLTP)
  • Prijs: € 62.150

Artikel delen

Alle artikels

Test: Audi e-tron GT, het mooie neefje (2024)

Test: Audi Q6 e-tron, eerste van een nieuwe lichting (2024)

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Ontdek meer