Test: Audi Q5, de andere lijn (2025)

De Audi Q5 gaat aan de derde generatie. Hij profiteert van de vooruitgang van zijn nieuw platform, met hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. Toch verandert hij het oorspronkelijke recept niet al te veel.

In het kort

De Audi Q5 is er niet om spannende nieuwe technologieën te demonstreren, of zelfs om het beste compromis tussen comfort en dynamiek te bieden. Deze 3e generatie gaat verder in de lijn van de vorige, namelijk: premium, technologie en moderniteit.

Pro

Voordelen

  • Ingebouwde technologieën
  • Geperfectioneerde aandrijflijnen
  • Algemeen rijgedrag
Contra

Nadelen

  • Forse prijzen
  • Verhouding ruimte/binnenruimte
  • Details van afwerking (vooral voor de prijs)

Een Audi Q5 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20251016 Audi Q5 01

Na de A5 en A6 is de Audi Q5 de derde in de familie die wortelt in het nieuwe PPC-platform (Premium Platform Combustion) dat wordt gekenmerkt door zijn verbrandingsmotoren. Profiteert de premium SUV hiervan om een revolutie te ontketenen? Of gaat hij verder in dezelfde lijn?

Exterieur

Zoals gebruikelijk bij het merk met de vier ringen, is het design van de nieuwe Audi Q5 geïnspireerd op zijn voorganger. De teams lijken echter meer vrijheid te hebben genomen in hun ontwerp. Aan de voorkant heeft de Duitse SUV een iets dunnere grille, terwijl de flanken en motorkap langer lijken, wat hem een slankere vorm geeft.

BEBE20251016 Audi Q5 02

Deze esthetiek wordt ook verklaard door een lichte verandering in formaat. De nieuwe Q5 is 35 mm langer (in totaal 4.717 mm), 7 mm breder, maar vooral 15 mm lager. De dunne LED-koplampen vooraan en de LED-strip achteraan versterken ook dit gevoel van breedte. Tot slot is de Q5, net als voorheen, ook beschikbaar in een Sportback-variant. Deze heeft een meer aflopende daklijn, maar de afmetingen, achterbumper en achterste lichtblok blijven ongewijzigd.

Interieur

In het interieur zijn de familiale banden met de recente A5 en A6 meer dan duidelijk. Het is trouwens dezelfde melodie als in de recente elektrische Q6 e-tron en A6 e-tron, namelijk: een groot gebogen scherm dat het dashboard domineert. Het bestaat in feite uit twee OLED-panelen, 11,9 inch voor de instrumentatie en 14,5 inch voor het infotainmentsysteem. Net als bij andere Audi's is er een scherm beschikbaar voor de passagier... maar het nut ervan blijft ons altijd twijfelachtig!

BEBE20251016 Audi Q5 03

Voor de rest put de Q5 uit dezelfde bronnen als zijn broers en zussen. We vinden dezelfde touch-bedieningen op het stuurwiel en in de portieren, de kleine versnellingsselector op de middenconsole, de ambient light-strip die door het dashboard loopt... en het harde plastic in de lagere delen!

De binnenruimte blijft gemiddeld, zonder de codes te breken. De kofferruimte vermindert tot 520 liter. Ongebruikelijk in de sector, deze 3e generatie biedt zelfs de kleinste kofferruimte van alle Q5's. De Sportback-versie vermindert de laadhoogte verder met 5 liter onder de kofferafdekking. Bij de plug-in hybride reduceert de batterij de ruimte verder tot 438 liter (433 liter bij de Sportback).

BEBE20251016 Audi Q5 04

Motor

Zoals we net zeiden, is er nog steeds een plug-in hybride variant van de Q5. Sterker nog, er zijn twee vermogensniveaus: 299 of 367 pk. Ze gebruiken dezelfde basiselementen, namelijk een 2,0-liter 4-cilinder benzinemotor, een elektromotor en een batterij van 25,9 kWh (bruto) die een bereik van ongeveer 100 km biedt.

De rest van het gamma bestaat uit benzine... en diesel! Ja, de Duitsers gaan door met diesel. Ze verbeteren het zelfs door hun 2,0-liter 4-cilinder van 204 pk te koppelen aan een 48 Volt mild-hybride systeem. Audi spreekt zelfs van een "PLUS mild-hybride" omdat de elektromotor de wielen bij lage snelheden aandrijft. Er is ook een 4-cilinder benzinemotor van 204 pk en een biturbo V6 van 367 pk op de SQ5. Alle motoren, behalve de instap benzineversie, zijn gekoppeld aan Quattro vierwielaandrijving.

BEBE20251016 Audi Q5 05

Op de weg

Voor één keer besluiten we de Audi Q5 niet te testen als plug-in hybride of zelfs als instap benzineversie. Nee, we gaan tegen de markttrend in door "onze" test-Q5 op diesel te laten rijden. Op het eerste gezicht is deze motor overtuigend dankzij zijn verbeterde mild-hybride systeem. Het opstarten gebeurt elektrisch, het loslaten van het gaspedaal zorgt voor een welkome vertraging en files worden zonder geluid doorstaan. Zelfs wanneer hij wakker wordt, blijft de 4-cilinder diesel verfijnd.

"Verfijnd" blijft trouwens het sleutelwoord voor het rijgedrag van deze Q5. De geluidsisolatie is goed verzorgd, de dynamiek van het chassis is prettig en de (optionele) luchtvering biedt een goed compromis tussen filtering en carrosseriestabiliteit. Toch verstoren enkele kleine details deze rust. De deurrubbers maken geluid, sommige onderdelen van het interieur bewegen en het derde remlicht lijkt niets anders te verlichten dan de hele achterruit van onze Sportback-versie!

BEBE20251016 Audi Q5 06

Tot slot zou deze mild-hybride dieselmotor logischerwijs de zuinigste van het niet-oplaadbare gamma moeten zijn. Extreme concentratie en een lichte voet resulteren in een gemiddelde van 6,3 l/100 km. Dat is niet slecht, maar bij minder zuinig dagelijks rijden stijgt dit gemiddelde naar 7,8 l/100 km. Dat is minder indrukwekkend.

Prijs

De basisversie van de Q5 begint vanaf €49.850. De hier geteste diesel vraagt een toeslag van €7.000, terwijl de plug-in hybride minimaal €65.259,99 kost. De Q5 Sportback is €3.500 duurder.

BEBE20251016 Audi Q5 07

Zoals gebruikelijk blijft het merk met de vier ringen een gemiddelde prijs bieden, een enigszins kale standaarduitrusting en een lange lijst met opties. Bijvoorbeeld, "onze" geteste Q5 Sportback TDI had een uiteindelijke factuur van bijna €90.000...

Besluit

De nieuwe Audi Q5 gaat verder in de lijn van zijn voorganger door een verfijnde rijervaring en zeer premium uitrustingsmogelijkheden te bieden. Zijn dieselmotor is ook overtuigend, niet zozeer door zijn indrukwekkende zuinigheid, maar eerder door zijn rijplezier.

Infobox icon

Technische fiche: Audi Q5 Sportback TDI quattro S tronic (2025)

  • Motor: 4-cilinder, 2,0 liter, diesel
  • Vermogen: 204 pk
  • Koppel: 400 Nm
  • Transmissie: dubbele koppeling, 7 versnellingen, 4x4
  • 0-100 km/u: 7,4 s
  • Topsnelheid: 226 km/u
  • Kofferruimte: 515 / 1.415 liter
  • Verbruik: 7,8 l/100 km (gemeten) / 5,9 l/100 km (WLTP)
  • CO2: 155 g/km (WLTP)
  • Prijs: Vanaf €60.360

Artikel delen

Alle artikels

Test: Audi Q6 e-tron, eerste van een nieuwe lichting (2024)

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Ontdek meer