Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi RS 6 Avant: Het einde van een tijdperk

Geen automerk op aarde heeft zoveel recht om performance-breaks te bouwen als Audi. Want Audi Sport staat synoniem met hypersportieve stationwagens. De nieuwste RS 6 Avant moet die bloedlijn met trots verder zetten.

Het is in feite geestig, dat de auto die Audi onlosmakelijk verbond met snelle stationwagens eigenlijk niet door Audi was ontwikkeld. Want de RS2, de verre voorvader van deze RS 6 Avant zeg maar, werd in 1994 niet ontwikkeld door Audi... maar wel door Porsche. Toch was het fundament gelegd. Want de RS2 is na de oer-Quattro zo'n mijlpaal in de geschiedenis van het merk met de vier ringen, dat Audi nooit meer van de snelle stationwagen afgeraakte. Ach, er zijn ergere verslavingen.

Het einde is nabij

Het ziet er echter somber uit, dames en heren. Want de dagen van de stationwagen lijken wel geteld. Met dank aan de crossover die als een ziekte over het autolandschap trekt. Waardoor het binnenkort reëler is om een sportieve crossover bij de dealer tegen te komen, dan een sportieve stationwagen. Audi is echter niet zinnens om zich zonder slag of stoot over te geven aan de blitzkrieg van de crossover. En deze RS 6 Avant is meer dan ooit een tegengif voor de maatschappelijke realiteit. Wees dan ook eerlijk, er is geen mooiere crossover of SUV op aarde dan deze RS 6 Avant. Meer nog, het is al moeilijk om een mooiere stationwagen te vinden dan deze RS 6 Avant.

Review Audi RS 6 Avant 2020

En we praten niet vaak over design - want over geuren en kleuren valt niet te discussiëren - maar deze RS 6 Avant is postermateriaal. De perfecte symbiose tussen sportiviteit en sierlijkheid. Dit is een afgetrainde triatleet in maatpak. Valt je trouwens de unieke aanblik op? Dat kan. Want deze RS 6 Avant neemt de snuit van de A7 (lees RS 7) over. Met scherpere lichten die bijgestaan worden door heftig uitgeklopte wielkasten. Achteraan vallen de twee knoerten van uitlaten op. Too much? Zonder twijfel. Al werpen ze een gigantische middenvinger op naar de geëlektrificeerde concurrentie die om hoek staat te wachten om de fakkel over te nemen. Want een laatste keer hoort net zoals een eerste keer memorabel te zijn.

Dijk van een motor

Of deze RS 6 Avant daadwerkelijk ook memorabel is? Daar vellen we een oordeel over in de conclusie. Wel zijn we ons er ter degen van bewust dat dit de laatste keer is. Hopelijk niet de laatste keer "hyperperformante stationwagen" bij Audi maar het is wel zeker de laatste keer dat 'ie komt met een klassieke aandrijving. Want die 4-liter V8 voorin... je kan er prat op gaat dat die niet overgeheveld zal worden naar een nieuwe generatie RS 6 Avant. Een V6 met elektrohulp of puur elektrisch? Op dit moment is het koffiedik kijken. Dit kan dus wel eens de laatste stationwagen met V8 zijn.

Review Audi RS 6 Avant 2020

En wat een dijk van een motor is dit doorheen de jaren gebleken. In essentie een doorontwikkeling van de 5-liter V10 die gebruikt werd in de RS 6 uit 2008. Al kreeg de 4-liter TFSI zijn compleet eigen karakter. De laatste iteratie mag pronken met 600 pk en 800 Nm koppel. Bijna vulgair veel kracht om over te beschikken in een stationwagen. Al mag je niet vergeten dat de RS 6 Avant vlot 2 ton op de weegschaal zet. Hoe dan ook, het vergelijkbare alternatief in SUV-vorm weegt vlot 2.3 tot 2.5 ton én het zwaartepunt van deze RS 6 Avant ligt stukken lager. Dat merk je ook meteen tijdens het rijden. Deze RS 6 Avant is een kruisraket op rails. Het gemak waarmee deze vierwielaangedreven stationwagen bochten verorbert is bijna hallucinant. Temeer omdat hij dit net zoals Kimi Räikkönen zonder een greintje emotie doet.

De essentie

Klinkt als een punt van kritiek, niet? Zo'n gebrek aan emotie in een - je weet wel - hypercar met koffer? Laat het dat allerminst zijn. Want hoewel de prestaties van deze RS 6 Avant indrukwekkend zijn (3.6 seconden naar de honderd, bijvoorbeeld), kunnen we niet ontkennen dat op performancevlak de elektrische auto verder staat. Een Porsche Taycan of Tesla Model S laat deze RS 6 Avant voor dood achter. Evolutie, weet je wel? Het probleem zit 'm er echter in dat veel automerken dit proberen te counteren door de laatste der benzineslurpende Mohikanen om te vormen tot oncontroleerbare pubers. Want om toch nog een tiende dichter bij die acceleratietijd van een EV te geraken offeren ze de gehele ophanging op. Om te counteren dat ze met dinosaurustechnologie werken maken ze de boel vooral luid, heel luid. En dan, dan heb je deze RS 6 Avant.

Review Audi RS 6 Avant 2020

Het lijkt er namelijk op dat deze RS 6 Avant met maar één doel in elkaar werd gestoken: maak een stationwagen die qua comfort kan concurreren met de Mercedes S-Klasse.... en o ja, geef 'm ook even 600 pk. Het is een verlossing dat er nog performante auto's op aarde bestaan die desgewenst comfortabel kunnen zijn. Deze RS 6 Avant is er zo eentje. Dit is een auto die niet is vergeten waar hij in de basis is voor gebouwd: gezinnen. Hij werd bij ons zelfs ingezet als volbloed gezinswagen. Met kinderen op de achterbank en hond in de koffer. Niemand aan boord had iets te klagen over een gebrek aan comfort - al loopt de daklijn van de koffer tegenwoordig schuiner af dan de hond graag zou willen. En laat dat net de sterkte zijn van deze RS 6 Avant. Met ombouw van A6 naar RS 6 moet je geen toegevingen doen. Nee, je krijgt enkel meer.

Smetteloze afwerking

Oké, we hebben dus geconstateerd dat deze RS 6 Avant er uit ziet om duimen en vingers af te likken, schermt met beestige prestaties en eigenlijk niet moet inboeten op comfort, zelfs met 22-duims (!) velgen. Correct! En dan beginnen we nog niet over het interieur. Godgloeiende! Alles in deze RS 6 Avant ziet eruit en voelt aan alsof enkel de beste materialen goed genoeg waren. Audi's interieurkwaliteit in haar vlaggenschepen wordt bijna nergens geëvenaard aan de zuidkant van Rolls-Royce. Natuurlijk wil je ondertussen graag weten wat deze break moet kosten? Wel, zijn basisprijs bedraagt 123.000 euro. Laat ons echter niet onnozel doen, de modellen die van de band rollen zullen eerder richting de 150.000 euro kruipen.

Review Audi RS 6 Avant 2020

Niet moeilijk, als Audi zelfs op deze auto van +100.000 euro nog 540 euro extra vraagt voor getinte ramen, 1.000 euro voor keyless go en 1.200 euro voor een trekhaak. Geef toe, zo'n trekhaak zou eigenlijk standaard moeten zijn op deze RS 6 Avant. Klinkt als een bom geld en dat is het ook. Maar hoewel we vaker durven zaniken dat Audi's van vandaag zeer duur zijn, is het bij deze RS 6 Avant gegrond. Dit is zo'n auto waarvoor je gerust je S-Klasse kan inruilen. Jep, op zo'n niveau speelt deze knaap. Belangrijker nog, Audi verkoopt ook een RS Q8 voor 135.000 euro. Waardoor deze RS 6 Avant plots een koopje lijkt.

Conclusie

De elektrische auto heeft de klassieke performanceauto overbodig gemaakt. Want wat deze RS 6 Avant op prestatievlak kan, doet een elektrische Taycan of Model S beter. Alleen... is er momenteel nog geen elektrische stationwagen op de markt. Waardoor RS 6 Avant zich naar voren mag schuiven als het nec plus ultra. Going out with a bang, heet zo iets.

Review Audi RS 6 Avant 2020

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer