
Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in
Voordelen
- - Dynamisch chassis
- - Evenwichtige luchtvering
- - Koppelrijke motor
Nadelen
- - Sportieve diesel?
- - Gemiddelde afwerking
- - Traag infotainment
Audi's sportwagens en dieselmotoren zijn (helaas) een liefdesverhaal, en zoals in elke relatie zijn er ups en downs. Het model dat de eer kreeg om de ietwat ongerijmde filosofie in te luiden, was de eerste SQ5 in 2015. Maar met de komst van de nieuwste generatie was hij overgeschakeld van diesel op benzine. Nadat de grote SQ7 en SQ8 dezelfde keuze hebben gemaakt... verandert de SQ5 weer van gedachten. Volg je nog?
Sportolie
De Audi SQ5 deed dat trouwens niet alleen, want hij werd massaal opgevolgd door de S4, S5, S6 en S7, die allemaal dezelfde 3,0-liter V6 diesel delen. Voor de kenners onder u: dit is hetzelfde blok dat in 2015 helemaal in was voor de compacte SUV. Er werd echter een reeks verbeteringen in aangebracht. Zo krijgt hij bijvoorbeeld gesmede stalen zuigers, nieuwe injectoren, een binnenin de V geplaatste turbo en een nieuwe elektrische supercharger die de gaten onderin het koppel helpt te verkleinen.
Het resultaat is echter nog steeds 341 pk en 700 Nm koppel. Hoewel dat identiek is aan de cijfers die de vorige generatie liet optekenen, zijn de prestaties minstens even indrukwekkend. De 100 km/u wordt bereikt in 5,1 seconden, drie honderdsten van een seconde sneller dan de benzineversie. Voor de rest is de SQ5 standaard voorzien van een luchtvering die 30 mm lager is dan de conventionele Q5 en kan de Quattro-vierwielaandrijving worden uitgerust met een actief achterdifferentieel.
Worden we voor de gek gehouden?
Oh ja, en om moeder natuur een plezier te doen – of haar tenminste wat minder pijn te doen – is de grote V6 uitgerust met milde hybridisatie van 48-volt en een riemaangedreven starter-alternator. Dat micro-hybridesysteem drijft ook de eerder genoemde elektrische supercharger aan. Slim.
Tot slot verschilt deze nieuwe SQ5 qua uiterlijk nauwelijks van gelijk welke Q5 S-Line. Aan de voorkant vinden we dezelfde bumper en dezelfde grote velgen zijn aanwezig in de wielkasten. Als je de ‘SQ5’- of ‘S’-logo's niet overal zou zien, zou je er geen twee keer naar omkijken. Nou ja, behalve aan de achterkant, want deze sportieve SUV heeft de vier uitlaatpijpen die inmiddels verplicht zijn doorheen het S-gamma van Ingolstadt. Er is echter een addertje onder het gras: deze achterpijpen zijn...nep! En om de kers op de taart te zetten: het gebrul van de motor is ook nep omdat het slechts een resonantiebox is. Echt waar, Audi...
Verbazend sportief
Met alle magie die Audi op zijn zogenaamd sportieve SUV lijkt te hebben losgelaten, verwacht je dan ook niet veel zodra je achter het stuur kruipt. Maar laten we eerlijk zijn, ondanks zijn twee ton op de weegschaal doet dit oliedrinkende monster het zo slecht nog niet. In scherpe bochten zal hij altijd rechtuit willen gaan, maar door de 'kalm bij het insturen, sterk bij het uitsturen'-benadering toe te passen, slokt deze SQ5 letterlijk het asfalt op.
Bovendien lijkt zijn motor nooit een tekort aan koppel te hebben, en die worden bekwaam naar het asfalt gebracht door het Quattro-systeem en het optionele actieve differentieel. Maar het meest indrukwekkende deel merk je pas wanneer je het tempo verlaagt. De demping is nog steeds vrij stevig – hoewel de filtering goed is afgesteld – maar de sportieve SUV bootst nu het gedrag na van zijn minder gespierde broers. Hetzelfde geldt voor zijn dorst naar brandstof. Met een ei onder de voet zagen we het verbruik dalen tot 6,4 l/100 km. Dit was onmogelijk met de oude V6 benzinemotor...
Excuseer?
De nieuwe SQ5 TDI vind je vanaf € 75.540 in de catalogus, terwijl de Sportback-versie die we hier testen € 77.640 kost. Zoals gebruikelijk bij Audi, sportief of niet, biedt het instapmodel u een kale auto. Zelfs de achteruitrijcamera is een optie, en dat zegt in dit segment best veel! Dit betekent dat onze testauto, die matig was uitgerust, net boven de kaap van €100.000 uitkwam.
Conclusie
Sinds de overwinningen op Le Mans met V8 en V12 TDI's, doet Audi zijn best om ons te overtuigen van de sportiviteit van diesel. Helaas voor hen zijn de tijden veranderd. Bovendien wordt een sportwagen verondersteld een viscerale ervaring te bieden en deze SQ5, ondanks zijn magische trucs, mist dat doel.
Audi SQ5 TDI
- Motor: 3.0-liter V6 diesel
- Vermogen: 341 pk
- Koppel: 700 Nm
- Transmissie: automatische 8-versnellingsbak, Quattro-vierwielaandrijving
- 0-100 km/u: 5.1 seconden
- Topsnelheid: 250 km/u
- Kofferruimte: 500 liter
- Brandstofverbruik: 7,0 l/100 km (WLTP)
- CO2: 185 g/km (WLTP)
- Prijs: €77.640
Actueel aanbod aanbiedingen

Audi SQ53.0 TDI competition quattro*PANO,LEDER,B&O,CARBON*
€ 19.950- 05/2016
- 198.987 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ53.0 TDI quattro *Garantie*Finanzierung*
€ 17.9901- 05/2015
- 205.941 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ53.0 TDi V6 Quattro / FULL / CUIR / 1ST OWNER
€ 36.9901- 06/2020
- 139.050 km
- Diesel
- 6,6 l/100 km (comb.)

Audi SQ53.0 TDI qu. Matrix Optik+ HUD B&O Memory AHK
€ 49.9801- 12/2022
- 49.300 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ5TDI tiptronic quattro AHK MATRIX-LED B&O
€ 36.9111- 11/2020
- 98.710 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ53.0 TDI COMPETITION Q*SHZ*LEDER*B&O*PTS*
€ 28.8881- 12/2016
- 91.000 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ53.0 TSFI quattro Automatik
€ 29.990- 07/2015
- 68.566 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi SQ5SQ5 3.0 tdi mhev 48V quattro tiptronic 21"/BLACK
€ 52.900- 05/2021
- 60.000 km
- Elektrisch/Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ5SQ5 3.0 tdi biturbo quattro tiptronic
€ 15.900- 04/2013
- 228.895 km
- Diesel
- 6,8 l/100 km (comb.)

Audi SQ5Q5 SPORTBACK BLACK LINE EDITION 40 TDI MHEV QUATT
€ 56.490- 03/2025
- 22.890 km
- Elektrisch/Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ5plus AHK Pdach 3.0 TDI plus quattro 250 kW (340...
€ 22.9901- 10/2017
- 239.970 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ53,0 TDI quattro Busi+Stadt+TourPaket PANO B&
€ 47.8701- 03/2022
- 84.903 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ53.0TDI 326PS competition quattro Stdhz. ACC
€ 21.999- 05/2016
- 176.721 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ5TDI AHK/Nav/ASI/sound/Assist/optik+/Business
€ 39.9151- 11/2022
- 97.953 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ5TDI QUATTRO *MATRIX*PANO*LUFT*B&O*21 ZOLL*
€ 46.3591- 04/2021
- 60.500 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ53.0 TFSI quattro Pro Line Plus
€ 57.950- 03/2019
- 54.100 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi SQ53.0 TFSI quattro KAMERA LEDER RAUTE STHZ
€ 39.950- 06/2018
- 50.108 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi SQ5Sportback TDI qu. tiptr. AHK ACC SH Matrix eGD
€ 84.9701- 10/2025
- 3.000 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ53.0 TDI quattro PANO+HUD+AHK+ACC+RFK+MATRIX+
€ 54.8501- 03/2023
- 63.368 km
- Diesel
- - (l/100 km)

Audi SQ5Sportback quattro BLACKPAK AHK CAM ACC LM21
€ 67.5551- 01/2025
- 7.098 km
- Diesel
- - (l/100 km)


