Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: BMW i8 – New Cool

Dit is BMW’s nieuwste sportwagen, van een heel andere generatie. In de BMW i8 vind je nog slechts een 1.5 driecilinder en een pak elektrisch vermogen. 362 pk heeft hij zo ter beschikking, al houdt de prijs van 134.000 euro hem wel heel exclusief.

Met de BMW i8 vindt het beroemdste automerk de sportwagen opnieuw uit. Met een plug-in hybride met slechts een driecilinder benzinemotor om op terug te vallen, speelt BMW hoog spel. De I8 is een vierwielaangedreven 2+2-zitter, weegt nauwelijks 1,5 ton en heeft maar goed 4 seconden nodig om 100 km/u te halen. Het is duidelijk: de i8 heeft de Porsche 911 in het vizier. BMW kan daarbovenop een theoretisch gemiddelde van 2,1 l/100 km aanvoeren. Volgens BMW zelf herdefinieert hij het begrip ‚sportwagen van de 21ste eeuw’.

Dat baanbrekende moet je ook in het design terugzien. Voor designchef Adrian van Hooydonk is de BMW i8 ‚niet eens modern maar zonder meer futuristisch.’ Zijn vlinderdeuren dragen daar ook hun steentje in bij. Als BMW doet hij aan geen enkel model uit het huidige gamma denken.

Basis

De voorwielen krijgen voeding van de elektrische component. Die maakt het in de stad comfortabel en emissievrij toeren. De verbrandingsmotor achteraan helpt voor de topsnelheid en een aanvaardbaar rijbereik. Bij de verbrandingsmotor vind je nog een 15 kW sterke elektrische motor die in verbinding staat met de 1.5. Hij is enerzijds startmotor en generator, maar biedt ook een boost van 125 Nm om zo het turbogat te compenseren. Bij het remmen regeneert de elektrocombinatie vooraan efficiënter energie, terwijl de motor achteraan de gewichtsverdeling in balans houdt.

30 km ver

BMW beweert dat de i8 tot 30 km ver kan op batterijkracht, en dat een topsnelheid van 120 km/u op die manier mogelijk is. Veel hoef je niet te doen. Je legt de automaat in D, drukt op de e-knop en de rest doet hij vanzelf. Hij schakelt geruisloos de eerste van twee versnellingen in. De i8 beschikt ook over een EcoPro-stand die de instelling van de airco aanpast. Wie meer dan 30 km ver op elektriciteit wil raken, zal die nodig hebben. Tijdens onze test schakelde de verbrandingsmotor na goed 20 kilometer in. Na een korte oplaadbeurt vermeldde de boordcomputer dat er nog voor 16 km bereik was, met een accu met 65 procent batterijkracht. In totaal zouden we zo aan 27 km geraakt zijn.

Voor een auto die 134.000 euro kost, lijkt dat wat ontgoochelend. Maar dankzij de generatorfunctie kan je de batterijen rijdend bijladen. We testten ook even de sportfunctie, waarbij de auto een minimum batterijlevel van 75 procent aanhoudt om een instant boost te kunnen geven. We konden de batterij snel weer bijladen en hadden op de snelweg zo opnieuw elektrisch vermogen beschikbaar om rustig te cruisen. Je kan hem bovendien ook aan het stopcontact opladen.

Comfort

In de comfortstand maakt de i8 gebruik van zijn beide systemen. In de stad rijdt hij elektrisch, en erbuiten schakelt hij vanaf 65 km/u de verbrandingsmotor in. Hij houdt minstens 25 procent batterijvermogen achter de hand.

Sport

Via de keuzehendel kan je ook sport activeren. Hoewel slechts een driecilinder, klinkt hij door geluidsversterking zowel langs binnen als buiten indrukwekkend. Je zit uitstekend achter het stuur en hij stuurt direct. Het carbon onderstel toont zicht stijf en maakt de i8 heel precies. De elektrische dempers worden een tikje strakker getrokken in de sportstand.

Er valt dan ook wel wat om mee te spelen. De 1.5 is dankzij een enorme turbo geboost tot 231 pk. Dankzij de elektrische booster omzeilt BMW het turbogat. Met de elektrische motoren vooraan bijgerekend, krijgt de i8 362 pk en 570 Nm om loos mee te gaan. De cavalerie heeft weinig werk met de 1,5 ton aan i8. Op papier staat hij in 4,2 seconden aan 100. In de bochten valt vooral zijn neutrale karakter aan. Nochtans beschikt hij niet over overbemeten rubber: 215/45 vooraan en 245/40 achteraan. Standaard is dat zelfs maar 195/50 en 215/45. Wel gaat het om 20-duimers die hem ruim voldoende grip geven.

Wanneer je hem naar de limiet voert, voelt hij nog lichter aan dan je zou denken. Hij blijft ook evenwichtig sturen. Lange drifts zijn voor zijn klassieke broers. Zelfs met het ESP uitgeschakeld. Alleen zie je het verbruik dan stijgen naar goed 10 l/100 km. Hij is vanaf juni verkrijgbaar.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer