Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW M4 Competition xDrive Cabrio: hypersnelle haardroger

De BMW M4 is er ook nu weer als Cabrio. Voor het eerst met vierwielaandrijving, voor het eerst sinds lang weer met stoffen kap. O ja, en meteen met 510 pk...

Pro

Voordelen

  • Hyperpotente motor
  • Veelzijdig karakter
  • Bruikbare achterbank
Contra

Nadelen

  • Te snel voor onze wegen
  • Hoog gewicht
  • Geen manuele bak

Het is een unicum: voor het eerst in zijn geschiedenis heeft BMW alle koetswerkversies van de 3 Reeks en 4 Reeks een echte M-versie gegeven. Want naast de M3 Berline en M4 Coupé is er voor het eerst ook een M3 Touring. Die andere vaste waarde is er ook nu weer bij: de M4 Cabrio, de dakloze versie die je meteen 510 pk voor de wielen gooit...

BMW M4 Cabrio (2022) statisch, vooraanzicht

Geen keuzestress

Inderdaad, in tegenstelling tot de Berline en Coupé rijdt BMW deze nieuwe M4 Cabrio meteen voor in zijn krachtigste Competition-uitvoering. Het maakt je keuze al meteen iets makkelijker: geen twijfel tussen 480 en 510 pk, tussen manuele zesbak en achttrapsautomaat, en tussen achter- of vierwielaandrijving. De cabrioletversie van de M4 heet dus voluit M4 Competition xDrive Cabrio.

Maar de puristen hoeven niet te vrezen: met de xDrive-vierwielaandrijving staat de ‘M’ in M4 niet bepaald voor ‘mak’. De vierwielaandrijving is net als in de M5 immers uitschakelbaar, waardoor je de hele stoeterij aan paarden nog steeds alleen naar achteren kunt sturen. Bovendien heeft BMW heel wat kilo’s bespaard: het stalen plooidak werd ingeruild voor een stoffen kap, een constructie die volgens BMW zo’n 40 procent lichter is. Al blijft een kleine 2 ton behoorlijk veel gewicht.

BMW M4 Cabrio (2022) statisch, achteraanzicht

Alles op maat

En de M4 Cabrio een behoorlijk imposante machine. Vergeleken met zijn voorganger is hij 12 centimeter langer geworden, en behalve de deuren, de stoffen kap, de kofferklep, de lichtblokken en de raampartijen zijn alle koetswerkonderdelen op maat gemaakt van deze M4. Inclusief het uitgerekte radiatorrooster – dat na alle oorspronkelijke heisa stilaan begint te wennen – de gewelfde motorkap en de gespierde wielkasten met eigen 19- en 20-duims lichtmetaal.

Stap je in of plooi je de stoffen kap weg – een oefening die 18 seconden in beslag neemt – dan krijg je toegang tot vier zitplaatsen. Op de achterste houden volwassenen het best niet al te lang vol, maar verder krijg je hier dezelfde potent sportieve omgeving als in de andere M3- en M4-modellen. Inclusief de optionele en imposante kuipzetels uit koolstofvezel. Laat je de kap nog even opgeplooid, dan beschik je over 300 liter aan kofferruimte. Dat cijfer neemt toe tot 385 liter als je de kap sluit.

BMW M4 Cabrio (2022) interieur

Instellen maar

De aandrijflijn is identiek aan die van de andere M3- en M4 Competition-modellen. De 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s is dus goed voor 510 pk en 650 Nm, een vermogen dat via een achttrapsautomaat naar de vier wielen gaat. De sprinttijd naar 100 km/u neemt amper 3,7 seconden in beslag, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Met de juiste vinkjes in de optielijst neemt die weliswaar toe tot 280 km/u.

En verder is ook deze M4 Competition Cabrio een auto van instelbare parameters. De respons van het gas- en rempedaal, het stuurgewicht, de hardheid van de adaptieve dempers, het volume van de uitlaat, de manier waarop de vierwielaandrijving werkt,… meer dan ooit bepaal je het karakter van de M4 via knopjes op de middenconsole en menuutjes in het infotainmentscherm. Het mag eigenlijk allemaal wat eenvoudiger, maar anderzijds maakt het van deze Duitser wel een enorm veelzijdige machine.

BMW M4 Cabrio (2022) middenconsole

Grenzen verleggen

Op wat stugge reacties van de strakker getrokken ophanging na valt er dan ook perfect dagelijks te leven met deze M4 Competition Cabrio. Je hebt weliswaar een steviger brandstofbudget nodig – en dat is al geen evidentie in deze tijden – maar in zijn zachtste settings laveert de achttraps boterzacht door de verzetten, laat de zescilinder zich met een tikje van je teen op het gaspedaal vooral op koppel rijden en houden de vier uitlaatpijpen achteraan hun kleppen netjes dicht. Perfect voor het flaneerwerk, maar dat doet de M440i Cabrio minstens even goed.

Leg je de zweep erop, dan krijg je een heel ander verhaal. De M4 is een meedogenloze machine. En laat de extra kilo’s en de mindere stijfheid door het ontbrekende vaste dak je niet van de wijs brengen: dat is hij ook als M4 Cabrio. Voor het gros van de chauffeurs liggen hun eigen grenzen minder ver dan die van de M4, en om zich helemaal in zijn sas te voelen, moet de BMW resoluut naar rijbewijsgevaarlijke snelheden.

BMW M4 Cabrio (2022) rijdend, vooraanzicht

De xDrive-vierwielaandrijving smoort het achterwielaangedreven rijplezier daarbij helemaal niet in de kiem, integendeel. Ook in de strengste setting laat de achterkant nog ruim genoeg marge toe, en daarbuiten heb je opnieuw wat talent – of vrije baan – nodig om vijf sterren te scoren in de drift analyser. Maar voor wie elke centimeter op het asfalt en elke seconde op het circuit telt, blijven de M3 Berline en M4 Coupé nog steeds de betere aanvalswapens.

Prijzen

Die laatste blijven ook iets – nu ja – milder voor de portefeuille. Met handbak en achterwielaandrijving betaal je immers 87.050 euro voor de M3 Berline en 88.450 euro voor de M4 Coupé. Kies je identiek vergelijkingsmateriaal, dan kom je uit op 99.050 euro voor de M3 Competition xDrive Berline en 100.550 euro voor de equivalente M4 Coupé. En deze M4 Competition xDrive Cabrio dan? 104.150 euro. Nu goed, dat is nog steeds minder duur dan zijn rechtstreekse concurrent, die bijna op pensioen gaat: de Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet (113.982 euro).

BMW M4 Cabrio (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Met de M4 Competition xDrive Cabrio trekt BMW meteen alle registers open. De snelste 4 Reeks Cabrio is een enorm veelzijdige machine, die meer dan ooit de juiste kantjes blootgeeft met de juiste parameters. Wil je vooral comfortabel flaneren, dan is de M440i Cabrio stiekem de betere keuze. Wil je prestige en pure prestaties, dan is er geen twijfel mogelijk en moet je wel voor deze M4 gaan.

BMW M4 Competition xDrive Cabrio (2022)

  • Motor: 3.0 turbobenzine, zes-in-lijn
  • Vermogen: 510 pk
  • Koppel: 650 Nm
  • Overbrenging: 8-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 3,7 s
  • Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)
  • Koffervolume: 385 l
  • Verbruik: 10,2 l (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 231 – 233 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 104.150

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer