
Test: Chevrolet Corvette Stingray Convertible – You talking to me?
Er zijn geen zekerheden meer. Ooit waren de Amerikaanse muscle cars, de Corvette op kop, uitsluitend goed om als een raket rechtdoor te gaan. Dragsters voor de openbare weg. Alleen een twee tot drie keer zo dure sportwagen van Europese makelij kon mee. Maar van zodra er een bocht in het parcours opdook, liet een Corvette zich ringeloren door de eerste de beste GTI. Goed, we overdrijven misschien een beetje, maar niet veel.
“Moesten we nu eens een echt onderstel maken?”
De Amerikaanse filosofie was lang: een grote cilinderinhoud verbergt vast een deel van de tekortkomingen. Het onderstel? Dat wat er voor zorgt dat je in een bocht quasi even snel kan zijn als in rechte lijn? Weinig interesse. In het land van de donut is meer gripverlies net een goede zaak. Het hoort bij de filosofie. Alleen ligt die filosofie intussen in het verleden. Sinds enkele jaren hebben de ingenieurs zich nu toch gebogen over de vraag ‘wat moesten we nu eens moeite doen voor het onderstel? Dan kunnen we misschien eindelijk eens een antwoord bieden op die vervelende Europeanen’. Dat is intussen gebeurd. De huidige Corvette bewijst zelfs dat de Amerikanen behoorlijk goed in dat werk zijn geworden.
Old School
De motor blijft trouw aan het oude recept. Op een moment dat Porsche en zelfs Ferrari via turbo’s aan het downsizen slaan, blijft de Corvette ‘old school’ met zijn 6.2 V8 van 466 pk en 630 Nm. Qua rendement is dat nog steeds niet zo erg indrukwekkend... Op papier tenminste. In het echt hebben de versnellingen veel van een horizontaal vuurwerk. Zowel in de sportmode als in de tracksetting maken de vier uitlaten een kabaal dat de apocalyps lijkt aan te kondigen. Dat hebben de Amerikanen steeds goed gekund, een soundtrack componeren. De motor heeft voldoende power om de 1.700 kilogram zware Corvette in 4,2 seconden naar 100 km/u te brengen. Het spelletje is pas uit bij 292 km/u. Indrukwekkende cijfers. Als toegift aan de moderne tijden, werkt de V8 met cilinderuitschakeling bij lage belasting. In ecomode, met de cruisecontrol op aan wettelijke snelheden op de snelweg, wordt hij in de praktijk een V4. Stil en verbazend zuinig. Met gemiddeld 8 l/100 km komt hij dan rond.
Rigide
Rond? Oh ja, waar waren we ook weer met dat bochtenwerk gebleven? In deze Corvette is dat kindersprel. We rijden met een grote cabrio, maar de torsiebewegingen onder last zijn anekdotisch. De wegligging wint er enorm bij. Daarvoor heeft hij zijn magnetisch gestuurde ophanging in grote mate te danken. Ze maken hem naast comfortabel ook efficiënt en snedig in het snelle werk. Wat de aaneenschakeling van de bochten betreft, kunnen we wel stellen dat de Corvette zich goed kan meten met de beste Europese concurrenten. We raden wel aan om waar mogelijk het toerental boven 3.000 opm te houden, dan is hij echt nucleair in zijn respons. Deze ‘baddie’ kan eender welke Porsche of Jaguar recht in de ogen kijken en fluisteren: you talkin’ to me?
Niet dat alles perfect is. Het stuur van de Corvette mocht meer communiceren met de bestuurder. Het weggevoel is niet zo tastbaar aanwezig. Maar het grote probleem is zijn automatische versnellingsbak. In vergelijking met de automaat van een Jaguar, de dubbelekoppelingsbak van een Porsche of de 7G
Terzelfder tijd, kan je perfectie eisen wanneer je 450 pk krijgt, een quasi volledige uitrusting en een indrukwekkend uiterlijk? Voor 88.750 euro lijkt dit al helemaal de American Dream, niet?
Chevrolet Corvette Stingray Convertible |
---|
V8, 6.162cc |
466 pk bij 6.000 opm |
630 Nm bij 4.600 opm |
Top: 282 km/u |
0-100 km/u in 4,2 seconden |
Verbruik: 12,2 l/100 km |
Test verbruik: 14,5 l/100 km |
CO2: 283 gr/km |
Prijs: 88.750€ |
Actueel aanbod
-
Chevrolet Corvette C8 Stingray cabriolet/convertible
€ 112.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 20.018 km
- 10/2023
- 354 kW (481 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
12,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
277 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-3920 Lommel -
Chevrolet Corvette C7 Z06 3LZ 6.2 V8 Aut. Supercharged *EXCLUSIEVE*
€ 99.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 43.900 km
- 11/2015
- 537 kW (730 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
14,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
335 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-3580 Beringen -
Corvette Stingray TARGA 6.2i V8 3LT " Z51 "
€ 99.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 6.900 km
- 04/2024
- 354 kW (481 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
277 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1654 Huizingen (Beersel) -
Chevrolet Corvette C4 5.7 V8 TARGA Oldtimer/Airco/Leder/Panodak
€ 19.995,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 145.900 km
- 02/1990
- 184 kW (250 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
9,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-3580 Beringen -
Chevrolet Corvette 5.7
€ 19.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 72.000 km
- 09/1972
- 207 kW (281 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4431 Ans -
Chevrolet Corvette C3 Stingray 350 Manueel 5.7L V8 T-Top Coupé
€ 24.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 81.211 km
- 02/1976
- 155 kW (211 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9280 Lebbeke -
Chevrolet Corvette C8 Stingray Coupé 2LT/Lift/Magnetic Ride/COC
€ 108.475,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 24.384 km
- 10/2023
- 354 kW (481 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Chevrolet Corvette C1 327
€ 64.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 63.428 km
- 01/1962
- 253 kW (344 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Chevrolet Corvette CORVETTE C4 PACE CAR INDIANOAPOLIS
€ 22.450,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 69.160 km
- 05/1986
- 170 kW (231 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3500 Hasselt -
Chevrolet Corvette C3
€ 29.800,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 93.000 km
- 09/1979
- 168 kW (228 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
13,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-3500 Hasselt -
Chevrolet Corvette C1 Cabriolet 5.4 V8
€ 68.700,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 91.732 km
- 01/1962
- 221 kW (300 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon