Test: Hyundai Ioniq 9, mastodont die jaagt op premium (2025)

Hyundai komt met zijn grootste voertuig om premium familie-SUV's aan te vallen die tot 7 zitplaatsen bieden. De Ioniq 9 is ook elektrisch, met een grote batterij, mer meer dan 600 km actieradius en meer dan 400 pk! Zijn de Koreanen te ver gegaan?

In het kort

De Hyundai Ioniq 9 lijkt niet bedacht te zijn voor Europa. Behalve zijn elektrische aandrijving lijken de afmetingen beter geschikt voor de Noord-Amerikaanse vlaktes. Deze grootte biedt echter een niet te verwaarlozen voordeel: een royale ruimte!

Pro

Voordelen

  • Ruimte
  • Afwerking
  • Comfort
Contra

Nadelen

  • Prijs
  • Grootte
  • Optiebeleid

Een elektrische Hyundai op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20250814 Hyundai Ioniq 9 01

Na de Ioniq 5 en Ioniq 6 zou de volgende elektrische Hyundai logischerwijs nummer 7 op zijn bips moeten krijgen. Nop, de Koreanen onthullen nu de Ioniq 9, hun grootste elektrische voertuig tot nu toe. Een wijziging van het nummer die de nadruk legt op zijn grootte, maar ook op de banden met Kia-neef EV9.

Exterieur

De nieuwe Hyundai Ioniq 9 is ook een grote elektrische SUV met tot 7 plaatsen, afkomstig van een Koreaanse fabrikant. Terwijl zijn Kia-neef klanten wil overtuigen met een "Transformers"-achtig design, kiest Hyundai ervoor om niet ver af te wijken van het concept dat in 2021 werd gepresenteerd. We herkennen de ronde en moderne vormen, evenals de pixelachtige LED-verlichting.

BEBE20250814 Hyundai Ioniq 9 02

Een aspect dat moeilijk zichtbaar is op foto's, is de omvang van het voertuig. De Ioniq 9 meet 5,06 m in lengte, 1,98 m in breedte en 1,79 m in hoogte. Hij is daarmee 5 cm langer en 1 cm hoger dan de Kia EV9. Toch geeft het ontwerp van Hyundai de SUV een veel slanker uiterlijk. Deze indruk wordt versterkt door de aflopende daklijn die eindigt op een scherp afgebogen achterklep. Voor- en achterkant, de Ioniq 9 zal nooit onopgemerkt blijven!

Interieur

Onder deze carrosserie met vloeiende lijnen schuilt een mastodont met een balzaal-interieur. Verkrijgbaar in een 6- of 7-zitplaatsen versie - er is geen 5-zitplaatsen versie beschikbaar – wil de grote Koreaan gezinnen verwelkomen. Bovendien biedt de derde rij zonder problemen plaats aan zelfs lange volwassenen, dankzij goed gepositioneerde voetruimtes en een verschuifbare achterbank in rij 2. Zelfs met alle stoelen in gebruik blijft er 338 liter ruimte in de kofferbak. Dat is meer dan in een Peugeot 208...

BEBE20250814 Hyundai Ioniq 9 03

Dat gezegd zijn, de grote Ioniq 9 is niet alleen bedoeld voor het vervoeren van passagiers. Naast het zitcomfort dat de ruimte biedt, voegt Hyundai een hoogwaardige afwerking en een complete uitrusting toe. Elke plaats heeft zijn eigen USB-C-aansluiting en ventilatierooster. In de topversie zijn zelfs de stoelen in rij 2 verwarmd en geventileerd!

Het comfort voor de passagiers is van hoog niveau, maar dat van de twee voorstoelen overtreft alles wat Hyundai tot nu toe heeft kunnen bieden. Naast comfortabele zittingen, de afwerking met overal zacht plastic en een overvloed aan opbergruimte, vinden we een horizontale dashboard met twee schermen. Beter nog: Hyundai maakt niet dezelfde fout als de meeste fabrikanten en biedt altijd fysieke bedieningselementen voor de radio en kliomaatcontrole. Yes!

BEBE20250814 Hyundai Ioniq 9 04

Motoren

Bij grote ambities, horen grote middelen. Hoewel de nieuwe Ioniq 9 op hetzelfde modulaire elektrische platform is gebaseerd als de andere modellen van de Hyundai/Kia-groep, introduceert hij een geheel nieuwe batterij. Deze innoveert niet zozeer op het gebied van chemie, maar op zijn capaciteit. Met 110,3 kWh is dit de grootste binnen de groep en geeft het de Ioniq 9 een actieradius van maximaal 620 km (WLTP) in zijn zuinigste versie.

Deze zuinige versie van de Ioniq 9 is uitgerust met één elektromotor op de achteras, die 218 pk en 350 Nm koppel levert. Hoewel dit misschien wat te weinig lijkt voor de 2,5 ton van het beest, zijn er ook twee varianten met vierwielaandrijving beschikbaar. De eerste voegt een motor van 90 pk toe op de vooras, waarmee het totaal op 308 pk en 605 Nm koppel komt. De tweede variant is uitgerust met motoren van elk 214 pk op elke as, wat een gecombineerde kracht levert van 428 pk en 700 Nm koppel.

BEBE20250814 Hyundai Ioniq 9 05

Op de weg

Onze test vindt plaats op de kleine wegen van de Belgische Ardennen, achter het stuur van een Ioniq 9 AWD Performance die net van de boot is gekomen vanuit Georgia, VS. Hoewel zijn afmetingen schreeuwen om Amerikaanse wegen, voelt deze grote Koreaan zich volledig op zijn gemak op onze kleine plattelandswegen. Dankzij de kracht van de elektromotoren (428 pk en 700 Nm koppel) lijkt de Ioniq 9 kleiner dan hij werkelijk is. Zijn besturing is licht en nauwkeurig, terwijl zijn passieve demping zacht en comfortabel is. Toch wordt hij nooit log.

BEBE20250814 Hyundai Ioniq 9 06

Op de kronkelige wegen van de Ardennen merken we ook dat het rijcomfort wordt aangevuld met een hoog niveau van geluidscomfort. Om het simpel te houden: de Ioniq 9 heeft niets te benijden aan premium SUV's! Onze combinatie van kleine wegen en de meest luxe versie helpt de brandstofconsumptie niet bepaald. Na 120 km staat de teller op 24,8 kWh/100 km en 222 km actieradius bij 50% batterij. Zelfs met een dergelijke rijstijl is een werkelijke actieradius van 450 km mogelijk. Met een zacht voetje onder het gaspedaal is het geen twijfel dat de grote Koreaan dit nog beter kan.

Prijs

De nieuwe Ioniq 9 is niet alleen het grootste model van Hyundai op onze markt, hij is ook de duurste van het merk. De instapversie (Single Motor 218 pk) kost minimaal 70.999 €, terwijl de vierwielaangedreven versie begint vanaf 81.499 €. Voor de Performance-versie moet je meteen voor de hoogste uitovering gaan. Die Calligraphy-versie is geprijsd op 86.999 €. 100.000 euro voor een Hyundai? We zijn er bijna!

BEBE20250814 Hyundai Ioniq 9 07

Besluit

Hoewel hij duurder is dan neef Kia EV9, benadert de Hyundai Ioniq 9 het aanbod van de grote elektrische SUV op een iets andere manier. Hij kiest voor stijl, comfort en premium afwerking. Al deze pluspunten worden ook vergezeld door een grotere actieradius, grote dimensies en... grote prijs.

Infobox icon

Technische fiche: Hyundai Ioniq 9 AWD Performance (2025)

  • Motor: 2 elektromotoren
  • Vermogen: 428 pk
  • Koppel: 700 Nm
  • Versnellingsbak: vaste overbrenging, vierwielaandrijving
  • 0-100 km/h: 5,2 s
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Kofferbak: 338 – 2.419 liter
  • Batterij: 110,3 kWh
  • Verbruik: 24,8 kWh/100 km (gemeten) / 20,6 kWh/100 km (WLTP)
  • Actieradius: 600 km (WLTP)
  • Prijs: 86.999 €

Artikel delen

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Ontdek meer