Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Kia Sportage – Mee met de mode

Kia vervangt de oude Sportage door een flitsender model, dat bovendien zijn onderstel deelt met de Hyundai ix35.

Met een knappe diesel en een aantrekkelijke prijs beschikt hij over flinke troeven. Meer stijl, maar de nieuwe Sportage neemt ook wat trekjes over van zijn grote broer, de Sorento. Dat mag niet verrassen, want het nieuwe Kia-design valt in de smaak. Vooraan springen de LED-dagrijlichten in het oog, achteraan heeft Kia designbaas Peter Schreyer geopteerd voor klassieke vlakken, die de Sportage body geven.

Die moderne toets vind je ook aan de binnenkant terug. Omdat Kia zuinig omsprong met knopjes, maakt de middenconsole een opgeruimde indruk. De pianolak van het aircobedieningspaneel is geheel volgens de mode, en de tellers vallen makkelijk te lezen. Hij beschikt ook over meer dan genoeg opbergvakken.

Verwarming

Zowel vooraan als achteraan beschik je in de Sportage over voldoende plaats, maar met een lengte van 4,4 meter is hij dan ook niet echt een kleintje te noemen. Wie kiest voor het panoramisch dak op de optielijst, moet er wel rekening mee houden dat deze de vrije hoofdruimte voor de achterste passagiers compromiteert. Je vindt overigens wel meer luxe-opties terug bij Sportage. Zo kan je kiezen voor stoelverwarming, zowel voor- als achteraan.

Met 564 liter koffer scoort de Sportage gemiddeld. Met de achterbank plat, groeit dat tot 1.353 liter, wat minder is dan zijn voorganger bood. Wel heeft Kia er voor gezorgd dat je de leuning van de achterbank met een hendel plat kan leggen.

Sterke diesel

Eind augustus debuteert de Sportage bij ons, met twee motoren in de aanbieding. Bij ons zal de 2.0 turbodiesel daarbij veruit de populairste keuze zijn. De beste keuze ook, volgens ons. Hij valt aangenaam op omdat hij twee dingen atypisch doet voor een diesel: hij maakt nauwelijks lawaai en produceert weinig trillingen. Hoewel hij ‘slechts’ over 136 pk beschikt, staat bij 1.800 opm reeds 319 Nm koppel klaar. Dankzij een goed gespreide manuele zesbak, weet hij zo handig het turbogat te omzeilen. Kia belooft 5,9 l/100 km.

Hoewel de 2.0 benzine 163 pk belooft, ben je steeds koortsachtig op zoek naar dat vermogen. Nooit lijkt hij echt vooruit te gaan, ook al omdat hij het met een verzet minder moet zien te rooien. In het najaar komen er nog twee motoren bij: een direct ingespoten 1.6 benzine - die dankzij een zesbak de 2.0 benzine moet evenaren – en een 1.7 turbodiesel met 115 pk.

2WD en 4WD

De kleine motoren zullen uitsluiten op de voorwielen worden aangedreven, maar beide 2.0’s kan je met 2WD of 4WD kiezen. Tijdens onze rit viel op dat de 2.0 diesel zijn trekkracht netjes op de voorwielen kwijt kon, zonder koppelreacties of doorslippende wielen. Wie de Sportage toch te ver drijft, wordt tot de orde geroepen door het ESP. Traditioneel verbruikt een 4WD meer, maar dankzij de elektrohydraulische lamellenkoppeling van Magna is dat hier niet het geval. De diesel verbruikt zo slechts 0,1 liter meer, omdat de Sportage pas 4WD krijgt wanneer de elektronica dat nodig acht. Op asfalt zijn alleen de voorwielen met de motor verbonden.

Airco standaard

De 2.0 CRDi begint vanaf 24.980 euro. Daarvoor krijg je er manuele airco bij, en lichtmetaal 16-duims velgen. En natuurlijk de 7 jaar waarborg waar Kia zo graag mee uitpakt.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Kia Niro EV (2022) banner

Kia Niro: alle honken bezet

Autotests · Kia
Kia Sportage (2022) banner

Kia Sportage: scherp gelijnde allemansvriend

Autotests · Kia
AS24 Kia EV6 2021 banner

Kia EV6: juiste moment, juiste plaats

Autotests · Kia
Ontdek meer