Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Range Rover Velar – De vierde dimensie

Range Rover breidt zijn gamma uit met de Velar, een vierde model dat een gat opvult in het gamma tussen de kleine Evoque en de flinke Range Rover Sport. Hij gaat de strijd aan met de Porsche Macan, BMW X3 en andere Audi Q5’s. Hij blijkt een erg talentvolle nieuwkomer.

Meer nog dan op de stand op het Autosalon van Genève waar we hem ontdekten, lijkt de Range Rover Velar in de echte wereld een concept car die door de natuur glijdt. Een pure lijn, strak, geen overbodige lijnen, grote velgen (tot 22-duim) en klinken die helemaal in het koetswerk wegzinken tijdens het rijden. Allemaal concept-gadgets. Aan boord gaat hij verder op dat elan.

Touch me

Aan de binnenkant valt op hoe weinig fysieke bedieningsknoppen er zijn op de middenconsole. Wel zijn er twee aanraakschermen. Het eerste is geïntegreerd in de horizontale band van de boordplank en dient om het traditionele online-multimediasysteem te bedienen. Het tweede scherm dient dan weer om de airco te regelen, de stoelverwarming en verschillende parameters van de auto.

Die keuze voor uitsluitend touch-bediening loopt door op het stuur, waar de toetsen vervangen zijn door touchpads. Toch behield Range Rover ook twee ronde draaitoetsen waarmee je verschillende functies kan bedienen die centraal in het dashboard worden weergegeven: de temperatuur in het menu van de airco, de terreinmodus in het Terrain Response via het afstellingsmenu, enzovoort. Verbazend genoeg word je het systeem snel gewoon, en blijken de keuzes zelfs tijdens het rijden precies. Maar een feedbackgevoel zou je wel de zekerheid geven dat je een bepaalde keuze echt geselecteerd hebt zonder daarvoor je ogen van de weg te moeten laten afdwalen. Het geheel is mooi afgewerkt, de binnenruimte is groot en de koffer heeft standaard al een omvang van 673 liter.

Koning van het asfalt… en grind

De Range Rover Velar start zijn carrière met zes motorkeuzes, mooi verdeeld tussen diesels en benzines. Er zijn twee viercilinders, met 180 pk en 240 pk bij de diesels en 250 pk en 300 pk bij de benzines. Bij de V6

De Range Rover Velar blijft ook wel een echte alleterreinauto. Hij moet van weinig elementen in de natuur schrik hebben. Hij beklimt de steilste heuvels en waadt door water van 60 centimeter diep. De verschillende afstellingen van het Terrain Response schenken hem genoeg grip om overal door te ploeteren, zoals we zelf mochten vaststellen tijdens deze eerste kennismaking.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Range Rover P510e (2023) banner

Test: Range Rover P510e, het absolute summum? (2023)

Autotests · Land Rover
Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
Ontdek meer