Mercedes CLA 180: Goede basis

Onze eerste kennismaking met de Mercedes CLA liet ons onvervuld achter. Dus grepen we graag nog eens terug naar de Mercedes CLA 180, het basismodel. Een heerlijke ervaring.

Voor alle details verwijzen we u graag terug naar onze eerste kennismaking met de Mercedes CLA in april. We vinden dat de nieuwe CLA meer charisma vertoont dan de oude, dat hij ruimer is en dat zijn technologie in lijn is met wat je verwacht van een Mercedes. Maar de eerste kennismaking was niet helemaal je dat. Mercedes had een testparcours uitgestippeld dat de auto niet toeliet om zijn echte karakter te laten zien. Het was te gemakkelijk, en we zochten dus nogmaals naar de bevestiging van wat we al vermoedden: dat de CLA erg aangenaam om sturen is.

Mercedes-Benz-CLA-2020-1280-5c

Thuisvoordeel

Van zodra de kans zich voordeed, boekten we een test met de Mercedes CLA. Daar waar we doorgaans tijdens die eerste kennismakingen de krachtiger modellen meekrijgen, kozen we nu voor een basismodel: de CLA 180. Die beschikt over een viercilinder turbobenzinemotor met 136 pk en met manuele zesbak. Een manuele versnellingsbak in een Mercedes, bestaat dat nog? Toch leverde deze kennismaking ons een grote glimlach op.

Mercedes-Benz-CLA-2020-1280-8c

De eerste indruk, terwijl we nog niet eens de motor hebben gestart, is dat we hier wel met een basismodel te maken hebben, maar dat betekent niet dat hij onaangekleed is. Maar ook niet full-option. De bekleding is maar deels uit leder, maar de combinatie met stof is wel knap. De stoelen zijn niet elektrisch bediend, geen carbon-inlegplaatjes… maar wel het MBUX multimediasysteem met artificiële intelligentie, airco met temperatuurregeling in twee zones, een lange lijst aan rijhulpen, smartphone connectiviteit, 360-graden camerazicht, enzovoort. Meer dan genoeg om je niet in een armtierige Mercedes te voelen dus. Dat is het voordeel van deze Mercedes CLA 180. De basisprijs bedraagt 30.613 euro, terwijl je niet eens 40.000 euro moet spenderen om een leuke auto te hebben. Maar rijdt hij ook leuk?

Mercedes-Benz-CLA-2020-1280-95

Genereus

Het antwoord is ja. Zelfs met ‘slechts’ 136 pk weet deze motor zich goed uit de slag te trekken. Daarbij speelt het gewicht mee – deze CLA weegt nauwelijks 1.300 kilogram – maar ook de perfecte spreiding van de zesversnellingsbak. Die laat zich aangenaam bedienen. De 1,3-liter motor mag dan bescheiden zijn, in de praktijk is hij gul met sensaties. En hoe meer je hem mishandelt, hoe leuker hij het lijkt te vinden.

Mercedes-Benz-CLA-2020-1280-71

Maar goed, om dus te verifiëren wat vorige keer niet lukte, zijn we op zoek gegaan naar enkele bochtige wegen. En daarbij bevestigde de Mercedes CLA 180 meteen wat we al vermoedden. De Mercedes CLA is op maat gesneden van de dynamische bestuurder. Het stuur voelt precies aan en het communiceert goed, de voortrein volgt gedwee. Hij is evenwichtig en de set-up van de klassieke ophanging wist ons zeer te verblijden.

Mercedes-Benz-CLA-2020-1280-30

We slaan dus twee vliegen in één klap. Ten eerste weten we nu zeker dat de Mercedes CLA zo dynamisch rijdt als Mercedes beweert. Ten tweede weten we nu ook dat je niet voor de duurste versie moet gaan om al heel wat plezier terug te krijgen. Zelfs het basismodel voorzien van de juiste opties kan dat al bereiken. Goed om weten.

Mercedes CLA 180
Motor 4 cyl. turbo, benzine, 1.332cc
PK 136 pk bij 5.500 opm
Nm 200 Nm bij 1.460-4.000 opm
0-100 km/u 9,3 seconden
Top 216 km/u
Verbruik 5,8 l/100 km
Testverbruik 7,6 l/100 km
CO2 133 g/km
Priis 35.649 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mercedes 300de: Dit had het antwoord kunnen zijn

Autotests · Vergelijk autotests

Mercedes V-klasse: Echte luxe, dat is ruimte

Autotests · Mercedes-Benz

Test: Mercedes CLA – Rain check

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer