Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes GLS 350d Rijtest: To infinity…

De Mercedes-Benz GLS is veel meer dan alleen een verlengde versie van de GLE, het is natuurlijk de S-Klasse SUV. Dat zegt het merk tenminste. Maar is dat ook zo? We zoeken het uit!

Ah, de hoogdagen van de minibus, herinner je je die dagen nog? Een tijd waarin een voertuig met een verhoogde rijpositie en zeven zitplaatsen ons revolutionair leek. Nou, dat lijkt een ding van het verleden te zijn. Vandaag de dag is hun marktaandeel bijna anekdotisch, vervangen door de overvloed aan SUVs. Dat gezegd zijnde, ga niet zeggen dat deze Mercedes-Benz GLS een minibusje is... met het risico dat heel Stuttgart van streek raakt! Nee, zoals de naam al aangeeft, is de GLS de S-Klasse SUV.

Familiegezicht

Graaf echter niet dieper in deze uitspraak aangezien deze mastodont zijn basis deelt met de GLE. Kortom, in vergelijking met zijn voorganger is dit nieuwe model 8 cm langer en is de wielbasis 6 cm langer. Met een lengte van 5,2 m is het een echte blikvanger!

Mercedes GLS review 2020

Een opmerking die zich ook leent voor zijn stijl. Er is hier niets discreet. Het grote chromen rooster toont trots de Mercedes-ster, terwijl de rest van de bumper vol met luchtinlaten lijkt te zitten. De achterkant ziet er iets eenvoudiger uit, maar de vorm volgt nog steeds die van andere recente Mercedes-modellen.

Grand canyon

Gezien de voetafdruk van het voertuig zal de meer dan royale bewoonbaarheid niemand verbazen. En toch blijft de ruimte op de achterbank opmerkelijk! Vijf volwassenen van gemiddelde grootte kunnen zonder problemen plaats vinden. Je hoeft niet te rommelen met hendels of afneembare stoelen. In de GLS wordt het allemaal elektrisch gedaan. Met een druk op de knop gaat de tweede zitrij naar voren en klapt deze naar beneden om de best mogelijke toegang tot de derde rij te verkrijgen. Dat is pas luxe.

Mercedes GLS review 2020

Voorin laat de het gedeelde DNA zijn ware kleuren zien, want deze GLS deelt zijn dashboard met zijn kleine broertje. Het is uitgerust met de nieuwste technologieën van het merk, waaronder het MBUX infotainmentsysteem met grote schermen die het uitzicht domineren. Voor de rest is de afwerking zeer goed gedaan, zoals gebruikelijk bij Mercedes. Als je echter op zoek bent naar iets om te zaniken, dan zal je merken dat sommige kunststoffen net wat ondermaats aanvoelen en dat de lederen bekleding niet overal even luxueus is. Maar dan ben je echt wel aan het zaniken.

Groene ambities?

Onder zijn bullebak uiterlijk zit de GLS vol met technologie. In deze overvloed aan bestuurdersassistentiesystemen en andere actieve veiligheidsvoorzieningen haalt het veersysteem de krantenkoppen. Het heet "Smart E Active Body Control" en voorziet de GLS van één elektromotor per wiel voor het optimaal beheersen van de carrosserie. Gecontroleerd door een 48-volt systeem, is het de bedoeling om het comfort van een loopband te bieden en tegelijkertijd het rollen van het lichaam tegen te gaan.

Mercedes GLS review 2020

Onder de motorkap heb je de keuze uit een zes-in-lijn dieselmotor met 286 pk (350d) of 330 pk (400d) en twee twin-turbo V8's, waaronder een AMG met meer dan 600 pk! All-wheel drive en een automatische versnellingsbak zijn natuurlijk standaard.

Deze blauwe droom...

Hoewel deze GLS indruk maakt door zijn aanwezigheid, komt de echte verrassing tijdens het rijden. Hier is de actieve demping (€ 6.000, optioneel) zinvol. Alle verkeersdrempels, grote compressie en kuilen verdwijnen volledig. Een echt vliegend tapijt! Maar niet alles is zo rooskleurig. Op slecht onderhouden wegen en kasseienpaden heeft deze grote 2,5-tons SUV een vrij gemiddelde filterprestatie. Je kunt niet alles hebben...

Mercedes GLS review 2020

Trouwens, de GLS is een verdienste van zijn badge. Op de snelweg is de geluidsisolatie nog steeds van hoge kwaliteit, ondanks de vier grote gummen die onder de cabine draaien. Op bochtige wegen komt deze mastodont weg met de eer. Het zal nooit zo dynamisch zijn als de concurrent van BMW, de X7, maar toch profiteert hij van een opmerkelijk rijgedrag voor zo'n groot beest.

Verdict

Met €86.515,- speelt deze Mercedes-Benz GLS in de hogere regionen van het personenvervoer en vervult hij zijn stelling als "S-Klasse SUV" met een zekere mate van flair. Het is de perfecte oplossing voor iedereen die het ultieme comfort wil tijdens het vervoer van zijn kinderen, de vriendjes van zijn kinderen, de bagage... en de hond.

Mercedes GLS review 2020

Mercedes-Benz GLS 350d
Motor 3.0 Zes-in-lijn
Vermogen 286 pk
Koppel 600 Nm tussen 1.200 en 3.200 opm
0-100 km/u 7,0 sec
Top 227 km/u
Verbruik 7,6 l/100 km (NEDC 2.0)
CO2 201 g/km (NEDC 2.0)
Prijs 86.515 €

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
AS24 Test Mercedes E-Klasse 2023 1

Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes GLC 400 e (2023) banner

Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer