Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes E Break 220 CDI – Charme-offensief

Een geslaagde facelift en een technische update maken de Mercedes E-Klasse op elk vlak aantrekkelijker. De concurrentie is gewaarschuwd.

De facelift van de Mercedes E is vrij letterlijk te nemen, want vooral de snoet werd daarbij onderhanden genomen, met de radiatorgrille in de stijl van nieuwste coupémodellen die opnieuw geflankeerd wordt door twee soliede lichtblokken. Die trekken worden nog verder geaccentueerd als je kiest voor de Avangarde-uitvoering, die net als bij de C-klasse de ster in het rooster draagt en er zo veel sportiever en hipper uitziet. Het geeft de ‘klassieke’ E-Klasse meteen een heel ander voorkomen dat in schril contrast staat met zijn saaie ‘taxi-imago’ van weleer.

Veiligheid op topniveau

De uiterlijke opsmukbeurt zet zich ook door in het ruime en comfortabele interieur, waar vooral het hertekende dashboard met een analoog klokje tussen de ventilatiemonden opvalt. De E-Klasse modeljaar 2013 heeft echter meer te bieden dan enkel wat bijgevijlde contouren. Op technisch vlak neemt de Mercedes opnieuw het voortouw met tal van geavanceerde oplossingen, zeker op vlak van veiligheid. Zo werden de gekende systemen verder ontwikkeld (Pre Safe, crashwaarschuwing, vermoeidheidsdetector, …) en beleefden enkele nieuwe snufjes, zoals de stereocamera, de noodstop met trajectcontrole of het 360°-zicht, hun primeur. Het meest in het oog springen natuurlijk de led-koplampen die het gezicht van de vernieuwde E-Klasse helemaal bepalen.

Ruime en zuinige kilometervreter

Dat is allemaal héél mooi, maar heeft de Mercedes E ook meer te bieden aan het stuur? Ik reed met de gekende 220 CDI (163 pk) die geen fundamentele wijzigingen onderging, maar door subtiele verbeteringen werd de consumptie wel verder teruggedrongen. De nieuwe combinatie met de 7G Tronic Plus zeventrapsautomaat met start-stopsysteem is zeker een voltreffer en verzekert vlot en feilloos schakelwerk in deze comfortabele kilometervreter, die zich volgens de constructeur met 5,4 l/100 km (141 g/km CO2) tevreden stelt. Het mooie is dat dit cijfer ook in de realiteit te behalen is op een parcours met gezapige snelwegkilometers en een chauffeur die voldoende anticipeert. Als je weet dat er in de tank 80 liter diesel raakt, raak je dus moeiteloos in één ruk op je vakantiebestemming met de 220 CDI.

De lijnen van de E-Klasse werden weer wat eleganter en trendier, maar dat ging niet ten koste van de functionaliteit van de break. Deze versie blijft dus de exclusieve ‘camionette’, die zowel voor de dagelijkse leveringen als de jaarlijkse gezinsvakantie perfect dienst kan doen met een laadvolume van maar liefst 1.950 liter. De toegang tot de koffer is bovendien uitstekend dankzij de brede en hoog openzwaaiende klep, die zich ook elektrisch en op afstand laat bedienen via de autosleutel.

Inderdaad, de E-Klasse doet het nog steeds in stijl. Maar dat gaat ook nog altijd gepaard met een stevig prijskaartje. De E 220 CDI Break kost minstens 46.585 euro. Maar met de 7G Tronic Plus (2.653 euro), de Avantgarde-look (2.323 euro) en enkele andere leuke gadgets erbij, loopt de factuur al gauw enkele duizenden euro’s hoger op.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes-Benz

Klik hier en zoek uw occasie Mercedes-Benz E Break tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Mercedes-Benz E Break, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer