Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

De Mercedes GLE wordt opgefrist met een reeks visuele en technologische wijzigingen. Met een krachtwinst voor de 400e plug-inhybride.

In het kort

De update van de Mercedes GLE brengt zowel goed als slecht nieuws. Aan de ene kant wint de plug-in hybride aan vermogen… maar die update remt de dorst van de viercilinder benzinemotor niet zodra de accu leeg is.

Pro

Voordelen

  • Afwerking
  • Groot elektrisch bereik
  • Vermogen
Contra

Nadelen

  • Harde demping
  • Prijs
  • Verbruik

De Mercedes GLE op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

De Mercedes GLE is een van de trendsetters in de wereld van grote plug-in SUV's. Oké, het was niet de eerste, maar het was wel een pionier van een elektrificatie-methode die een tijdlang immens populair was. Je weet wel, die van een benzinemotor koppelen aan een enorme batterij en elektromotor. Bij de facelift verandert Mercede niets aan de elektrische kant van het verhaal, wel wint de offroader uit Stuttgart aan vermogen.

Exterieur

Natuurlijk zou een facelift die naam niet waardig zijn zonder een update aan het uiterlijk. Al zal je goed moeten zien bij de GLE en GLE Coupé facelift. Zo wordt het lichtsignatuur voor- en achteraan subtiel aangepast.

23c0093 203

Dan is er nog de grille. Je moet twee keer kijken, maar de horizontale chromen balk (standaard) is nu verdubbeld. Bij de AMG Line-modellen bestaat hij nog steeds uit een set sterren, terwijl de echte AMG-modellen verticale spijlen hebben.

Interieur

Ach, misschien zitten de grote verschillen binnenin. Euhm, nee. We vinden de laatste update van het MBUX infotainmentsysteem, dat nog steeds gebruikmaakt van twee 12,3-inch schermen. Het stuur herbergt voortaan (minder handige) knopjes met haptische feedback.

23c0093 108

Zoeken we het echt in de details, dan zijn er voortaan gegalvaniseerde luchtroosters. De koffer achterin, die moet nog steeds een deel van de batterij herbergen, waardoor de koffer slinkt naar een maximaal volume van 500 liter. Niet dat je daardoor plaats te kort komt…

Motor

Oké, dat klinkt als zeer subtiele wijzigingen tot nog toe. Misschien verandert er wel iets onder de kap? Wel, inderdaad! Ten eerste zijn alle motoren van de GLE Coupé voortaan voorzien van een vorm van elektrificatie. Met onderaan het gamma milde hybrides. Daarnaast zijn er voortaan 3 (!) plug-inhybrides, met de AMG GLE 53 Hybrid als meest begeerlijk. Niet in het minst omdat die beroep mag doen op een zes-in-lijn en over 544 pk beschikt.

23c0093 233

Voor gewone stervelingen (met een hogere functie) is er nog steeds de GLE 350 de die een 2-liter diesel koppelt aan een elektromotor. Goed voor 333 pk! Wij gingen echter op pad met de middenmoot, de tegenwoordig 400 e genoemde plug-inhybrirde die een 252 pk sterke 2-liter viercilinder benzine koppelt aan een 136 pk sterke elektromotor. Het resultaat is 380 pk en een maximale elektrische range van 100 km dankzij de groteske accu van 31,2 kWh.

Rijgedrag

31,2 kWh aan accu… daarmee kan je in een volstrekt elektrische SUV vaak 200 kilometer ver mee. Waarom krijg je in de GLE plug-in dan “amper” 100 kilometer op papier? Wel, een lange actieradius' (voor een PHEV) vereist een grote batterij, wat het gewicht van een SUV die toch al geen lichtgewicht was, verder doet toenemen.

23c0093 225

En zo is de waterval ingezet, want ook het brandstofverbruik zal dus toenemen zodra de accu leeg is. In ons geval was het al gedaan met zoemen na 50 kilometer, waardoor je over een elektrisch verbruik van 62,4 kWh spreekt! Het benzineverbruik na 650 kilometer klokte af op 10,5 l/100 km. Een teleurstellend cijfer dat eens te meer aantoont dat de milieuprestatie van een plug-in hybride afhangt van hoe vaak je hem oplaadt!

Voor de rest is de GLE 400 e Coupé een comfortsloep van jewelst. De Coupé is nog steeds slecht gedempt - de schuld van de velgen - maar zijn hybride-eenheid is altijd soepel in zijn overgangen.

Prijs

Een grote SUV met een grote accu heeft een grote prijs! De GLE 400 e Coupé begint bij €106.601, terwijl de dieselvariant een paar honderd euro duurder is. Merk op dat de Coupé-versie ook duurder is dan de conventionele variant. Het draait dus allemaal om uiterlijk...

23c0093 208

Besluit

De Mercedes GLE Coupé is weer helemaal bij de tijd, met goede dingen (meer vermogen) en minder goede dingen (aanraakbediening). Dat gezegd hebbende, gezien zijn omvang en gewicht, benadrukt de dorst van zijn benzinemotor alleen maar hoe belangrijk het is om op te laden als je in een plug-in hybride rijdt.

Mercedes GLE 400e Coupé facelift 2023

  • Motor: 2-liter viercilinder benzine + elektromotor
  • Vermogen: 380 pk
  • Koppel: 600 Nm
  • Transmissie: 9-traps automaat, 4x4
  • 0-100 km/u: 6,1 seconden
  • Topsnelheid: 210 km/u
  • Bagageruimte: 500 liter
  • Verbruik: 10,5 l /100 km (Getest)
  • Range Elektrisch: 50 km (Getest)
  • Prijs: Vanaf 106.601 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
AS24 Test Mercedes E-Klasse 2023 1

Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer