Test: Mercedes SL 400 – Elegant & sportief voor zomerse dagen

Bij Mercedes stond vorig jaar synoniem voor dreamcars. Vier nieuwe cabriolets stelde het merk voor. Nu het weer het opnieuw toelaat, kruipen we achter het stuur van de SL. Bij Mercedes is dat onder de cabrio’s tegenwoordig een middenklasser.

De combinatie SL staat bij de liefhebbers nog steeds garant voor heel wat mooie herinneringen. In 1952 maakte de wereld voor het eerst kennis met een auto die al snel een mythe werd: de 300 SL. Twee jaar later kreeg die een roadster-versie. Beide modellen hebben steeds synoniem gestaan voor sportiviteit en elegantie. Te zien aan de reacties die we kregen op onze in een strak matgrijs pak gestoken moderne SL, heeft de achtste generatie SL nog niets van die aantrekkingskracht verloren.

Technische en esthetische lifting

Vandaag houden we ons bezig met de SL 400, het model dat de SL 350 uit 2014 vervangt, waarbij de atmosferische V6 wordt ingeruild voor een biturbo V6 waarmee hij 34 pk en 20 Nm wint. De motor is nu gekoppeld aan de 9G-Tronic automaat. Het design (of de bling-bling zo u wil) wordt verrijkt met het nieuwe ‘diamant’ radiatorrooster en met ledlichten vooraan en nieuwe lichtblokken achteraan.

Duidelijk elegant

De ideale zitpositie is snel gevonden achter het stuur. De SL stelt comfort voorop, de auto voelt meteen vertrouwd aan ook. Net als in de S-klasse cabrio – de top in het luxegamma – vind je de knop om het vouwdak te bedienen discreet verstopt, klasse. De pook van de automaat heeft opzij de letter ‘SL’ die apart in het leder gestikt zijn. Dat is luxe zoals Mercedes ze graag definieert.

Enthousiaste motor

Eens het dak open, een beweging die slechts 20 seconden in beslag neemt en ook rijdend tot 40 km/u kan, en de Airscarf (een optie van 561 euro) warme wind in uw nek blaast, staat niets een aangename ‘wandeling’ nog in de weg. De auto kan zich aan uw humeur aanpassen. De Dynamic Select biedt vijf rij-instellingen: eco, comfort, sport, sport+ en individual. Met de schakelknoppen aan het stuur blijkt deze SL 400 ook voor sportliefhebbers heel wat te bieden te hebbe,. Het geluid van zijn motor wisselt mee met de programma’s, en zeker: met 500 Nm en 367 pk heeft hij niets tekort. De 400 is slechts de basismotor van het SL-gamma… Nochtans is hij zeker de meest polyvalente, en de grip van de achterwielen is in tegenstelling tot enkele krachtiger varianten hier steeds verzekerd. Maar in het gewicht en in de bochten laat het (leeg)gewicht van 1.735 kilogram zich wel voelen. Toch is hij snel in de bochten, met dank aan het ABC ophangingssysteem dat het koetswerk strak houdt in het bochtenwerk. Krachtige acceleraties leiden tot een neus die de buitenkant van de bocht opzoekt.

Bijzondere vermelding

Je moet wel afscheid kunnen nemen van 107.085 euro, maar daarbij krijg je wel al de elementen van semi-autonoom rijden die ook in de E-klasse en de S-klasse te vinden zijn. Met de cruise-control aan kan de SL zo gedurende enkele seconden volledig zelf sturen, waarna een manuele controletoets vereist is. Dit soort auto’s moet het vaak met een minimum aan opbergruimte doen. Maar in de SL vinden we twee handschoenvakjes achter de stoelen, terwijl de bagage in de koffer nu automatisch beschermd wordt wanneer je het metalen vouwdak in de koffer opbergt.

Mercedes SL 400
Motor: V6 biturbo benzine, 2.996 cc
367 pk bij 5.500 – 6.000 opm
500 Nm bij 2.000 – 4.200 opm
0-100 km/u: 4,9 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 7,1 l/100 km
CO2: 175 g/km
Prijs: 107.085 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Mercedes-AMG C 63 – Circuittechniek

Test: Mercedes X-klasse 250d – Wanneer werk en plezier samenkomen

Test: Mercedes G-klasse – Het leven (her)begint bij 39

Ontdek meer