Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

MG ZS EV: De elektrische comeback van MG

Andere tijden, andere zeden. Het nieuwe MG dat zijn comeback maakt bij ons, doet dat met een elektrische SUV.

Die comeback is er vooral één op het Oude Continent. Een beetje autoliefhebber zal weten dat MG nooit helemaal verdween. Na het failliet van MG Rover in 2005 kocht een Chinese groep MG op, waarna het verder bleef bestaan in zowel het Verenigd Koninkrijk als China. Maar nu krijgen wij dus ook opnieuw MG’s.

MG-ZS-EV 097

Made in…

MG kent nu wel een stabiele eigendomsstructuur en produceert intussen modellen die wel goed verkopen en die geld opbrengen, iets wat niet in dezelfde mate het geval was met de klassieke roadster. Dit maakt wel dat de portefeuille van MG intussen een transformatie onderging en bestaat – of bestond – uit stadswagens, compacte gezinswagens en natuurlijk ook SUV’s. Van die laatste krijgen wij nu de ZS, en meteen in elektrische variant bovendien.

MG-ZS EV-2020-1280-51

Wie MG anno 2020 beter wil begrijpen, moet weten dat het merk nog steeds zijn sociale zetel in het Verenigd Koninkrijk heeft, net als zijn designcentrum en een ontwikkelingscentrum. Wat assemblage betreft sloot de historische site in Longbridge definitief de deuren in 2016. De MG’s van nu zijn weliswaar auto’s die hier ontwikkeld worden, maar die voor het overige Made in China zijn. Wat van de MG ZS de eerste Chinese auto maakt die officieel bij ons ingevoerd wordt. Belangrijk daarbij: de MG voldoet aan de essentiële criteria die de EU stelt, zowel wat kwaliteit als wat veiligheid betreft. Daarmee verschilt hij van eerdere, onafhankelijke invoerpogingen van minderwaardige Chinese auto’s. Zo kreeg de ZS een vijfsterrenscore in de crashtests van EuroNCAP.

MG-ZS-EV 067

Déjà vu

Deze stads-SUV is een aangename verschijning. Maar als concurrent voor de Renault Captur en de Peugeot 2008 mist hij toch het charisma dat je van zijn badge zou verwachten. Zijn design blijft wat generisch en je krijgt het gevoel dat je dit product al tien keer eerder hebt gezien. Dezelfde conclusie kan je doortrekken naar het interieur. Maar daar tref je wel andere kwaliteiten aan.

MG-ZS-EV 013

Ten eerste is hij net zo ruim als je van een compacte gezinsauto mag verwachten. Zijn koffer is 470 liter groot, en dat is bij het beste wat je in deze klasse kan vinden. De afwerkingskwaliteit plaatst hem zeker in de middenmoot. Je kan niet zeggen dat je bedrogen bent voor deze prijs. Vooral omdat hij bijna full-option wordt aangeboden. MG biedt slechts twee uitrustingsniveaus aan: Comfort aan 30.985 euro en Luxury voor 2.000 euro extra. De grootst verschillen? Bij Luxury krijg je nog een leder interieur, verwarmde stoelen, een panoramisch open dak en nog meer. Maar Comfort beschikt eveneens over airco (manueel weliswaar), een multimediasysteem met gps en aanraakbediening, digitale radio (DAB), Apple Car Play en Android Auto, elektrisch bediende bestuurdersstoel, achteruitrijcamera, dodehoeksensor, actieve rijvakcorrectie, adaptieve cruise-control, semi-autonoom rijden op de snelweg, automatisch geregelde lichten enzovoort. En natuurlijk: elektrische aandrijving. Wie ditzelfde wil bij een Hyundai Kona EV of een Peugeot e-2008 moet algauw 5.000 tot 7.000 euro extra betalen.

MG-ZS EV-2020-1280-36

Voldoende bereik

De MG ZS EV krijgt een elektrische motor met 140 pk, hij haalt een capaciteit van 44 kWh uit zijn batterijpack en met zijn lader van 7 kW kan hij in 5 uur aan een wallbox 100 procent bijladen. Aan een snellader kan je tot 85 kWh gaan en tankt hij in 40 minuten tot 80 procent bij. In noodgevallen kan je hem ook aan een gewone stekker thuis laden. Volgens de WLTP-meting kom je gemiddeld tot 263 kilometer ver op één batterijlading, wat volstaat voor het geplande gebruik in de stad en in de rand.

MG-ZS-EV 123

Beter doen zat er voor ons niet in tijdens onze kennismaking. Daarvoor waren we te nieuwsgierig of er ook iets sportief overblijft in deze MG-nieuwe-stijl. En dat is wel het geval. De elektrische motor twijfelt niet om zijn 353 Nm prompt in de strijd te werpen, de rijdynamiek is behoorlijk en de manier waarop hij de achtertrein zet wanneer je onderstuur corrigeert door het gas te lossen in een bocht is charmant. Er valt dus wel wat plezier te beleven, al is de grootste kwaliteit van de MG ZS EV toch vooral zijn comfort (vering en isolatie).

MG-ZS-EV 127

Wat het rijbereik betreft: we hielden er een erg sportieve rijstijl op na gedurende de helft van onze testrit. Ondanks een druilerig weer waardoor we zowel de verwarming als de airco moesten gebruiken, kregen we toch een rijbereik van 220 kilometer. En wanneer we wat zuiniger zouden rijden, meer anticiperen en goed de remenergie recupereren via de in drie standen te regelen One Pedal Drive, moet die 263 kilometer wel haalbaar zijn.

MG-ZS-EV 117

We zien dus een ruime gezinswagen, goed afgewerkt, goed uitgerust, elektrisch en voldoende voorzien van rijbereik om als tweede auto in het gezin dienst te doen, en dat allemaal voor 30.000 euro. Het neemt in elk geval veel wantrouwen weg ten opzichte van Chinese auto’s. Laatste goed nieuws: er wachten 4.000 stockwagens ergens in Nederland op een eigenaar. Bestel vandaag en hij staat binnen enkele dagen op uw oprit. De lijst van verdelers vind je terug op www.mgmotor.be

MG-ZS EV-2020-1280-59

MG ZS EV
Motor Elektrisch
Pk 140 pk
Nm 353 Nm
0-100 km/u 8,2 sec
Top 140 km/u
Verbruik (WLTP) 18,6 kWh/100 km
Testverbruik 19,2 kWh/100 km
Batterijen 44 kWh
Rijbereik (WLTP) 236 km
Laadtijd +/- 5 uur (Wallbox)
Prijs 30.985 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

MG MG5 Electric (2022) banner

MG MG5 Electric: De elektrische break is hier!

Autotests · MG
MG ZS EV Review 2022

MG ZS EV facelift: Een verhaal van meer (behalve de prijs)

Autotests · MG
AS24 MG Marvel R 2021 banner

MG Marvel R Performance: Chinees buitenbeentje

Autotests · MG
Ontdek meer