Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Nissan Juke-R – Bijt graag

U bent rijk, excentriek en uitgekeken op de Aston Martins, Ferrari’s en andere Lamborghini’s? Dan heeft Nissan misschien wel iets voor u: de Juke-R.

‘Wat zou dat geven wanneer we de motor van onze GT-R in onze kleine Juke zouden leggen?’ Geen idee of er spacecake op de vergadertafel stond, maar de vraag is echt gesteld bij Nissan. Het antwoord staat voor onze neus: de Juke-R.

Klaar voor de race

Natuurlijk, de 3.8 V6 biturbo met 545 pk en 588 Nm in de Juke wringen was één ding. Het ding aan de praat krijgen iets heel anders. Het volledige onderstel diende herzien, en het koetswerk verstevigd om het vermogen aan te kunnen. Er steekt een rolkooi in die beantwoord aan de normen van de FIA. Dat ging ten koste van de achterbank. De Juke-R is dus een strikte tweezitter, met kuipstoelen die zijn voorzien van vijfpuntsgordels. Daarmee is de toon ook gezet.

Uiterlijk zal je beide versies niet snel door elkaar haspelen, zelfs niet de sportieve Nismo-versie van de Juke die we onlangs nog testten. Het koetswerk van de Juke-R oogt nog veel gespierder, onderaan zijn diepe zijschorten geplaatst, er diende ruimte vrijgemaakt te worden om 20-duimswielen kwijt te kunnen, die achteraan maat 285 dragen. Een monsterlijke dakspoiler werkt het pakket af, en zorgt voor de nodige neerwaartse druk bij hoge snelheid.

Belg achter het stuur

Het is met een Belg achter het stuur dat we plaatsnemen in de Juke-R. Wolfgang Reip heeft de GT Academy 2012 gewonnen, een internationale talentwedstrijd die begint met het Playstation spelletje Gran Turismo 5. De besten mochten het tegen elkaar opnemen, en Reip kwam in Silverstone als winnaar uit de bus. Hij hield er een intensieve racetraining en een contract met Nissan aan over. Nu is hij onze chauffeur op een klein Spaans circuit.

Bommetje

Al meteen bij het verlaten van de pits maakt de Juke-R wild grommend zijn intenties duidelijk. Aanvallen! Op papier kan hij aan 100 km/u staan in nauwelijks 3,7 seconden, een chrono die veel supercars hem benijden. Goed ingegespt in de kuipstoel voelen we de G-krachten inwerken op ons lichaam in de bochten. De ophanging is zwaar verstevigd en houdt de Juke-R mooi plat in de bochten. Maar hoewel hij over dezelfde vierwielaandrijving beschikt als de GT-R, lijkt hij helemaal niet zo efficiënt als het donormodel. Onze piloot moest geregeld bijsturen om het onderstuur in de bocht op te vangen. Al kon de staat van het rubber daar ook een rol in spelen, want de Juke-R had er op dat moment al flink wat rondjes op zitten. De reminstallatie was daarentegen niet van de wijs te brengen. Op het einde van het rechte stuk toonde de teller 257 km/u, waarna de Juke-R ronde na ronde hard in de ankers kon blijven gaan.

500.000 euro

De rit bevestigt het idee wat we al hadden van de Juke-R: een uitzonderlijk stuk speelgoed. Ideaal voor rijke verzamelaars die nog iets bijzonder voor hun collectie zoeken. Nissan heeft de productie uitbesteed aan het Britse RML (Ray Mallock Limited), tevoren het team dat de Chevrolets in het WTCC klaarstoomde. De Juke-R is intensieve handenarbeid en vergt heelt wat uren. Geen wonder dat het prijskaartje oploopt tot 500.000 euro.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Nissan

Klik hier en zoek uw occasie Nissan Juke-R tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Nissan Juke-R, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nissan Qashqai e-Power (2023) banner

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Autotests · Nissan
Nissan X-Trail (2022) banner

Nissan X-Trail: geen gewone hybride

Autotests · Nissan
AS24 Nissan Qashqai 2021 banner

Nissan Qashqai: de logica zelve

Autotests · Nissan
Ontdek meer