Test: Nissan Leaf, volharding loont (2025)

Nissan Leaf was de eerste elektrische productieauto. De derde generatie wil overtuigen met een royaal bereik, een ontwerp dat niet onverschillig laat en een innovatief interieur.

In het kort

De derde generatie van de Nissan Leaf verandert enigszins van recept. Hij bouwt voort op een al bekende basis en richt zich nu op bereik en stijl. Een verandering die hard nodig was...

Pro

Voordelen

  • Charmanter dan voorheen
  • Goed bereik
  • Adequate aandrijflijn
Contra

Nadelen

  • Eerder volger dan marktleider
  • verloren Beenruimte op de achterbank
  • Geen frunk

Een Nissan Leaf op Autoscout24?

Naar de zoekertjes

BEBE20251106 Nissan Leaf 01

Nissan is een van die merken geworden die succesvol zijn door de regels te doorbreken. De Qashqai introduceerde de SUV/Crossover-trend, terwijl de Leaf bijdroeg aan de bloei van elektrische auto's. Het was immers niet Tesla maar Nissan die de eerste elektrische productieauto ter wereld uitbracht!

Exterieur

Gedurende twee generaties kon de Leaf dit argument gebruiken om de verkoop te stimuleren. Want laten we eerlijk zijn: het was niet zijn stijl die hem populair maakte. Nissan lijkt dit argument nu terzijde te schuiven, want de nieuwe Leaf verandert van stijl. Van een compacte auto met overgewicht transformeert hij in een soort 5-deurs coupé die trots de gemeenschappelijke stijl van het merk toont. Hij is ook 13 cm korter dan voorheen.

BEBE20251106 Nissan Leaf 02

Nissan innoveert trouwens niet alleen in stijl, maar ook in de vorm van de nieuwe Leaf. We weten allemaal dat deze esthetiek vooral verbonden is met aerodynamica. De Japanse auto heeft een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,25 en weinig modellen kunnen dat verbeteren. Omdat er meer is in het leven dan alleen ernst, kopieert Nissan zijn achterlichten van het Japanse symbool voor Ni (2 verticale balken) en San (3 horizontale balken).

Interieur

Net als het exterieur is het interieur van de nieuwe Nissan Leaf sterk geïnspireerd door zijn grote broer, de Ariya. De Japanners revolutioneren daarmee niet het genre, maar de Leaf profiteert van een fraai dashboard bekleed met stoffen, een panoramisch dak met elektronische dimfunctie en blauwe sfeerverlichting.

BEBE20251106 Nissan Leaf 03

Op dit horizontale dashboard heeft de Leaf twee schermen van 14,3 inch. Ze zijn helder, scherp en modern... maar de interface die ze bevatten is niet altijd even duidelijk. Net daaronder vinden we een reeks knoppen voor de airconditioning, wat vanuit ons oogpunt een zeer goed punt is.

Aangezien het exterieur van de Leaf 13 cm verliest ten opzichte van zijn voorganger, moet je niet echt verwachten dat hij meer ruimte biedt. De achterbank blijkt bijzonder krap, vooral wat beenruimte betreft. Tot slot biedt de kofferbak 437 liter laadruimte, maar er is geen opbergruimte onder de motorkap (frunk).

BEBE20251106 Nissan Leaf 04

Motor

Naast een stijldilemma moest de nieuwe Nissan Leaf ook technologisch evolueren. De twee voorgaande generaties hadden weinig concurrentie, maar dat geldt niet meer voor de derde. Om zich de middelen te geven, gebruikt Nissan het modulaire CMF-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie waarop ook de Ariya al is gebouwd.

De nieuwe Leaf is echter uitgerust met zijn eigen batterijen en motoren. Het instapmodel, genaamd Standard Range, heeft een motor van 177 pk en een batterij van 52 kWh die een bereik geeft van 445 km (WLTP). De Extended Range-versie heeft een motor van 217 pk en een grotere batterij van 75 kWh. Het maximale bereik van de Leaf wordt daarmee opgevoerd tot 622 km. De laadvermogens zijn conventioneel (105 kW en 150 kW), waardoor beide batterijen in 30 minuten van 15 naar 80% worden gebracht.

BEBE20251106 Nissan Leaf 05

Op de weg

We hebben het net gezegd: de derde Leaf is duidelijk geen evolutie van het platform van de tweede. Een observatie die overduidelijk wordt op de weg. Het weggedrag van de Leaf is dus solide, met een volwassen dynamiek en een uitstekende demping die comfort en sportiviteit weet te combineren. De vooras is vrij zwaar, ongeacht de instelling, maar dat geeft in ruil daarvoor het nodige vertrouwen.

BEBE20251106 Nissan Leaf 06

Voorlopig hebben we alleen de krachtigste en best presterende versie kunnen testen. De Leaf Extended Range blijkt dus volledig geschikt voor elke verkeerssituatie. Daarvoor moeten we de 217 pk en de aangeboren levendigheid van de elektromotor danken.

Prijs

De nieuwe Nissan Leaf komt dus met goede troeven. Echter mist hij er nog één, en niet de minste: zijn prijs. Na herhaaldelijk vragen aan de Nissan-vertegenwoordigers tijdens onze test, konden we een prijsrange horen variërend van 36.000 tot 41.000 €. In Frankrijk begint de Nissan Leaf bij 36.000 €.

Besluit

De derde generatie Nissan Leaf gooit het over een andere boeg. Hij gaat van pionier naar volwaardige elektrische gezinsauto. Ondanks enkele minpuntjes, zoals het infotainment of de achterste zitruimte, moeten we vaststellen dat het een serieuze concurrent is. Bovendien zou zijn nieuwe stijl sommigen kunnen bevallen, in tegenstelling tot zijn voorganger...

BEBE20251106 Nissan Leaf 07

Infobox icon

Technische fiche: Nissan Leaf Extended Range (2025)

  • Motor: elektrisch
  • Vermogen: 217 pk
  • Koppel: 355 Nm
  • Transmissie: vaste verhouding, voorwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 7,6 s
  • Topsnelheid: 160 km/u
  • Koffer: 437 liter
  • Verbruik: 13,8 kWh/100 km (WLTP)
  • Batterij: 75 kWh
  • Bereik: 622 km (WLTP)
  • Prijs: N.b.

Artikel delen

Alle artikels

Test: Nissan Juke facelift, hetzelfde… maar dan geel! (2024)

Test: Nissan Ariya 87 kWh, visitekaartje (2023)

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Ontdek meer