Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Peugeot 207 CC – Peugeot 207 CC

De Peugeot 207 CC moet als opvolger van de 206 CC een zware taak volbrengen. Het succes van zijn voorganger moet in de 207 CC verder worden doorgezet.

En dat lukt blijkt na een week sturen met de 207 CC 1.6 THP. De Franse kaakchirurg George Paulin kwam in 1935 op het idee om zijn Peugeot 401 Eclipse om te bouwen tot een cabriolet. En niet zomaar een cabrio, maar eentje waarbij het originele stalen dak in de kofferbak kon worden opgeklapt. Een groot succes werd het niet, want de constructie was te omslachtig, de onderdelen te zwaar en de productiemogelijkheden nog niet zo ver als jaren later. Maar het idee was geboren. Diverse experimenten volgden, maar geen enkele fabrikant slaagde erin om het systeem als dusdanig te ontwikkelen dat het klaar was voor een marktintroductie. Totdat Mercedes in 1992 met een opvallende conceptcar kwam. Het model was de voorloper van de SLK die in 1996 zijn marktintroductie beleefde. Dat model kan dan ook worden gezien als de eerste coupé-cabriolet. Niet lang daarna volgde Peugeot met de introductie van de 20(hartje). Deze conceptcar was de voorbode van de uiterst succesvolle 206 CC.

Toenemende concurrentie

Peugeot was in de tijd een absolute trendsetter. Natuurlijk had Mercedes jaren daarvoor al een coupé-cabriolet op de markt gezet, maar Peugeot wist het concept betaalbaar te maken. De slimme dakconstructie maakte het mogelijk om zomer en winter comfortabel met een cabriolet te rijden. Het zal dan ook niemand verbazen dat de 206 CC een enorm succes is geworden. Maar ook de concurrentie zag dit en stond op. De afgelopen jaren is de markt dan ook overspoeld met nieuwe coupé-cabriolets (en 206 CC-concurrenten) zoals de Opel Tigra TwinTop, Mitsubishi Colt CZC en Nissan Micra C+C. En daarmee raakte de 206 CC zijn unieke marktpositie kwijt. Maar met de komst van de nieuwe 207 kon Peugeot ook de CC verder verbeteren.

Sportiever en volwassener

Aan de 207 CC de zware taak om het succes van zijn voorganger voort te zetten. In het steeds voller wordende segment van kleine CC-modellen weet de 207 CC zich dan ook te onderscheiden. Het is namelijk met afstand de meest sportieve CC (in zijn klasse). Het stoere front met de kenmerkende ‘leeuwenbek’, de scherp gelijnde koplampen en de sportieve lichtmetalen wielen maken de 207 CC tot een dynamische verschijning. Vooral ook in vergelijking met zijn voorganger heeft het model een meer aansprekende en volwassen uitstraling gekregen.

Heerlijk onderstel

En dat geldt niet alleen voor zijn uitstraling. Ook onderhuids weet de 207 CC zich van een sportieve kant te tonen. Het onderstel is – zoals we van Peugeot gewend zijn – een heerlijke mix tussen comfort en sportiviteit. Op slecht wegdek weet het onderstel de oneffenheden mooi te filteren, maar op een sportief bochtig landweggetje toont de 207 CC zich van een heel andere kant. Bochten kunnen met hoge snelheid genomen worden zonder dat de 207 CC zich van de wijs laat brengen. De besturing is daarmee voldoende direct, maar wel te licht. Ook de remmen hadden meer bijtkracht mogen tonen.

1.6 THP-motor

De door ons gereden 207 CC werd aangedreven door de nieuwe 1.6 THP-motor. De motor is ontwikkeld in samenwerking met BMW/Mini en wordt geassisteerd door een turbo. De viercilinder weet daardoor een vermogen van 150 pk en een koppel van 240 Nm op het asfalt over te brengen. De 0-100 sprint weet de 207 CC met deze motor dan ook in slechts 8,1 seconden te volbrengen en een topsnelheid van 210 km/h te behalen. Op papier veelbelovende cijfers die zich in de praktijk echter niet als dusdanig doen aanvoelen. Het relatief hoge gewicht van net geen 1.400 kg speelt de 207 CC parten. De motor komt in deze auto simpelweg niet helemaal tot zijn recht. Bovendien voelt de handgeschakelde vijfbak niet trefzeker aan en leggen de versnellingen niet altijd soepel in. Daarbij komt het feit dat de versnellingsbak op de snelweg een versnelling lijkt te missen. Een relatief hoog toerental maakt rijden op de snelweg enigszins vermoeiend en bovendien doet het het verbruik geen goed. Een gemiddeld testverbruik van 1 op 10 is het resultaat.

Verzorgd interieur

Wie plaats neemt achter het stuur kijkt uit op een verzorgd dashboard. In ons testmodel zijn bovendien de prettig zittende stoelen en het dashboard bekleed met rood leer. Wel jammer dat Peugeot zoveel harde kunststoffen heeft gebruikt en dat de verschillende onderdelen in de middenconsole matig op elkaar aansluiten. Dat doet afbreuk aan de algehele kwaliteitsbeleving. Aan ruimte hebben de beide voorpassagiers geen gebrek. De achterbank had echter wel achterwege kunnen blijven. Hier kan nog geen kind zitten en kan dan ook enkel dienen voor wat bagage. De kofferruimte biedt met het dak gesloten plaats aan 370 liter bagage, en dat is keurig. Met het dak geopend blijft er nog maar minimale ruimte over voor een paar tassen.

Open rijden = genieten

Open rijden is met de Peugeot 207 CC absoluut een plezier. De kap opent en sluit met een druk op de knop. In een 25 seconden durend schouwspel vouwt het dak zich geheel automatisch op achter de inzittenden. Wie dat wenst kan met de ramen omhoog en het windscherm in positie lekker uit de wind zitten. Wie het echte cabriogevoel wenst kan de ramen omlaag doen en het windscherm uitnemen. Vooral op kleine binnendoorweggetjes is het dan volop genieten van de voordelen die een cabrio biedt.

Conclusie

De Peugeot 207 CC heeft de zware taak het succes van de 206 CC een vervolg te geven. Ondanks de toegestroomde concurrenten weet Peugeot opnieuw een prima coupé-cabriolet neer te zetten. De meer sportieve en volwassen uitstraling doet het model zeker goed. Bovendien ziet het interieur er op wat afwerkingsmissers na verzorgd uit. Het onderstel biedt een heerlijke mix tussen comfort en sportiviteit. Dankzij de achterbank en de kofferbak is er voldoende plaats voor de bagage en ook diverse kleine vakjes bieden voldoende ruimte voor losse spulletjes. De 1.6 THP-motor komt in de 207 CC helaas niet helemaal tot zijn recht en ook het relatief hoge verbruik is jammer. Open rijden is een sterk punt van de auto. Met de ramen en het windscherm omhoog kan uit de wind worden gezeten, maar wie dat wenst kan volop genieten van alle voordelen die een kleine cabrio als deze biedt.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Peugeot 308 SW Hybrid (2022) banner

Peugeot 308 SW Hybrid 180: stijlvolle plug-in met koffer

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 Review 2021

Peugeot 308: als goede wijn (2021)

Autotests · Peugeot
AS24 Peugeot banner

Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered: nieuwe richting

Autotests · Peugeot
Ontdek meer