Eerste contact: Peugeot 508 – Leeuwensprong

Eèn auto die er twee moet vervangen. De Peugeot 508 vervangt niet alleen de 407, maar meteen ook de 607. Geen makkelijke taak.

De 508 is voor Peugeot het begin van een heel nieuw hoofdstuk. Daarvan kregen we vorig jaar met de SR1-concept een eerste staaltje te zien. Het opmerkelijkste item blijft het radiatorrooster. Dat is nog steeds groot, maar veel minder opzichtig dan in de 407.

Meer plaats

Hoewel de 508 zo’n 10 cm langer geworden is dan de 407, weet hij zich met zijn 4,80 meter lengte nog compact voor te doen. Misschien omdat hij 4 cm minder hoog is? Of omdat zijn korte wieloverhangen hem meer dynamiek bezorgen. De extra centimeters bezorgen vooral de passagiers op de achterbank meer beenruimte. De koffer is met 515 liter (berline) en maximaal 1.598 liter (SW) iets groter dan het gemiddelde.

Peugeot lanceert de berline en de break (SW) op hetzelfde moment. Een coupé zit voorlopig niet in de planning.

Ook de binnenkant straalt uit dat we met Peugeots vlaggenschip te maken hebben. De verschillende functies zijn mooi geordend, en het geheel ademt rust uit. Alleen voor de bediening van het infotainment systeem en de navigatie gaat dit niet op. Net als voorheen duurt het even voor je daar de weg in gevonden hebt. Het vlaggenschip heeft ook recht op luxueuze opties, en dus kan je op de 508 stoelen met massagefunctie bestellen, head-up display of een parkeerassistent.

Krachtige 2.2 diesel

Bij de motoren ligt de nadruk vooral op diesel. De 2.2 geldt als topversie en is een doorontwikkeling van de vorige generatie 2.2. Hij is nu goed voor 205 pk en 450 Nm en kan zo rustig de 2.7 V6 HDi vervangen. Toch is dit niet de motor die onze voorkeur wegdraagt, daarvoor klinkt de diesel wat te luid door en is de samenwerking tussen de zestrapsautomaat en de motor nog te zeer voor verbetering vatbaar.

Nee, doe ons dan maar de 1.6 turbobenzine met 156 pk, een motor die we al eerder bejubeld hebben. Al bij 1.400 opm heeft die 240 Nm ter beschikking. In 8,6 seconden staat hij aan 100 en hij haalt een top van 224 km/u. Peugeot stelt een verbruik van 6,4 l/100 km voorop. Ook de 1.6 turbodiesel e-HDi (112 pk) is interessant, want volgens Peugeot 4,4 l/100 km zuinig (CO2: 115 gr/km). Hij beschikt over een start/stop-systeem en een gerobotiseerde zesbak.

Peugeot rust de 2.2 HDi uit met een voorophanging met dubbele driehoeken, waar de andere modellen de goedkopere MacPherson-oplossing krijgen, waarin veerpoot en demper geïntegreerd zijn. De 2.2 stuurt zeer precies, maar het valt op dat de gewone versies met kleinere wielen comfortabeler oneffenheden verteren.

Prijzen

De berline 508 begint aan 24.330 euro voor de 1.6 benzine met 116 pk, voor de break is dat 25.180euro. De 1.6 berline met 112 pk kost 25.330 euro (26.230 euro als e

De 508 loopt in het Franse Rennes van de band, samen met de Citroën C5 waarmee hij zijn platform deelt.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Peugeot

Klik hier en zoek uw occasie Peugeot 508 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Peugeot 508, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Peugeot 308 GTI – If it's not broken, don't fix it

Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan

Eerste contact: Peugeot 308 GTi – Eindelijk, we beginnen opnieuw

Ontdek meer