Test: Peugeot 508 SW – Vergeet de vorige!

Na een berline met karaktervolle lijnen, pakt Peugeot nu uit met de break-versie van de 508. Deze Peugeot 508 SW moet de hoofdbrok van de verkoop voor zich nemen. Zijn stijl en handige koffer doen op slag de vorige generatie vergeten.

Volgens een populair gezegde is het onmogelijk om én de geit én de kool te sparen. Wat maakt dat wij in de praktijk een pak breaks op de markt zien die wel over een stevige koffer beschikken, maar waar je wat looks betreft maar weinig emotie voelt. Anderzijds heb je dan weer erg knappe gestylede breaks, waar je jammer genoeg in de praktijk nauwelijks de boodschappen in gestapeld krijgt. Maar af en toe is er eentje die beide toch weet te verenigen. De nieuwe Peugeot 508SW lijkt één van die witte raven.

Met de nieuwe Peugeot 508 was het merk er al in geslaagd de vorige 508 berline te doen vergeten. De nieuwe break slaagt in dezelfde oefening. Niet dat de vorige Peugeot 508 zo’n miskleun was, maar we moeten toegeven dat hij veeleer banaal dan sexy was. Dat is helemaal anders in deze nieuwe generatie, die Peugeot graag zelf als ‘radicaal’ omschrijft.

Minstens 530 liter koffer

Ten opzichte van de vorige Peugeot 508 SW boet de nieuwkomer 2 centimeter in de lengte in. Omdat hij er ook duidelijk knapper uitziet, zou je al beginnen te vrezen voor het koffervolume. Toch boet de nieuwe Peugeot 508 SW slechts 30 liter in onder de bagagehoes ten opzichte van zijn voorganger, wat nog steeds erg correct is. De achterbank kan in twee ongelijke delen neer, bediend vanuit de flanken van de koffer, wat het totale koffervolume kan boosten tot 1.780 liter. Bovendien ligt de laaddrempel slechts 63,5 centimeter boven de grond.

Semi-autonoom rijden op niveau 2

Het is vooraan dat je het liefst wil plaatsnemen in deze nieuwe Peugeot 508 SW. We vinden er de intussen vertrouwde i-Cockpit terug die uit een klein stuur bestaat met daarboven een groot scherm dat de klassieke tellers vervangt. Je kan er ook de beelden van de nachtzichtcamera projecteren. Aangenaam voor het oog, maar de i-Cockpit bevalt niet iedereen. Voor sommigen zit de rand van het stuur in de weg om een goed zicht te hebben op het scherm. Net als in de 508 treffen we ook hier de ‘pianoknoppen’ aan op de middenconsole, waarboven het grote 8-duim (10-duim kan ook) plaatsneemt. Hij beschikt over tal van rijhulpen, met onder andere een rijvakcorrectie waarbij de bestuurder zelf de plaatsing in het rijvak kan bijstellen. Zo kan je verzekerd zijn dat motoren in de file over voldoende ruimte beschikken om te passeren.

Aantrekkelijke diesel

We trekken op pad met een Peugeot 508 SW die dezelfde dynamische kwaliteiten uitstraalt als de 508 berline. Door het kleine stuur jaag je de Peugeot enthousiast de bochten in. Hij ontgoochelt niet, alleen had het stuur beter gekend. Het is niet helemaal rond, en dat stoort bij momenten. Onze testwagens waren allen uitgerust met de optionele adaptieve demping, wat de rijdynamiek nog versterkt. Tegelijk verbetert het comfort, zelfs met velgen met grote maten. Helemaal bovenaan het gamma vind je de GT met zijn benzinemotor met 225 pk, maar we vonden hem niet zo veel pittiger dan de andere motoren en zijn geluid is teleurstellend. Maar de diesel met zijn 160 pk en 400 Nm koppel bleek dan weer ruimschoots te voldoen. In de sportmodus wordt zijn geluid via de boxen aangepast en verdwijnt het dieselgeluid. Standaard is hij aan een achttrapsautomaat gekoppeld.

Peugeot 508 SW
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.997 cc
160 pk bij 3.750 o/m
400 Nm bij 3.750 o/m
0-100 km/u: 9,4 sec
Top: 226 km/u
Gemiddeld verbruik: 6,2 l/100 km (WLTP)
CO2: 164 g/km (WLTP)
Prijs: 36.950 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Peugeot 308 GTI – If it's not broken, don't fix it

Autotests · Peugeot

Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan

Autotests · Peugeot

Eerste contact: Peugeot 308 GTi – Eindelijk, we beginnen opnieuw

Autotests · Peugeot
Ontdek meer