Test: Peugeot 508 – Weg met de premies!

Enkele weken geleden lieten we u al een eerste keer kennismaken met de nieuwe Peugeot 508. Bij onze tweede kennismaking trokken enkele motoren de aandacht.

We brengen nog even in herinnering dat de 508 niet alleen de 407 vervangt, maar ook de 607, het weinig populaire vlaggenschip. Daarom situeert de 508 zich qua afmetingen tussen zijn twee voorgangers. Wat afwerking betreft, overklast hij (ruimschoots) beide oude modellen. En door zijn uitgebreid motorenpallet slaat hij mooi de brug tussen de 407 en de 607. We bekijken hier de diesels, in volgorde van vermogen.

1.6 e-HDi (26.230€)

De 1.6 HDi heeft door de jaren harten gewonnen door zijn polyvalent karakter. Of hij nu in een kleine 207 ligt, of in een zevenzits 5008, hij weet zich steeds goed uit de slag te trekken. In deze wordt hij uitgerust met het e-voorvoegsel, als in ecologisch: 112 pk, 4,4 l/100 km, 115 gr/km CO2, maar dat wordt 4,2 liter en 109 gram vanaf de zomer, de korting blijft 3%.

Overtuigt hij opnieuw in de 508? We hadden zo graag ‘ja’ gezegd, maar helaas. Hij wordt alleen aangeboden in combinatie met een gerobotiseerde zesversnellingsbak. Eerlijk gezegd, we slagen er niet in om die twee goed te doen samenwerken. Wanneer je doorduwt, merk je dat de bak een beetje een rem op de motor zet. En zijn schokken tijdens het schakelen bij het ecorijden is gênant voor een auto waar je toch een zeker comfort van verwacht. Wanneer je die schokken probeert te vermijden door zacht met het gaspedaal om te springen, wel, dan ga je ineens niet meer vooruit. Uiteindelijk gaf de boordcomputer een resultaat op van 5,3 l/100 km. Niet slecht, maar lees nu vooral wat we over de 2.0 HDi 136 pk te zeggen hebben.

2.0 HDi 136 (26.530€)

Een oude bekende, waarvan we blij zijn dat we hem nog terug te zien krijgen in deze tijden van downsizing. Hij lijkt nog even fris als in zijn begindagen. Peugeot heeft hem gekoppeld aan een manuele zesbak (zestrapsautomaat is optie bij 163 pk) met een ideale spreiding. Met zijn koppel van 320 Nm (340 Nm in overboost) is hij een en al uitbundigheid en springt hij van bocht naar bocht.

OK, een 2.0 is niet echt meer van deze tijd. En OK, hij wordt zwaarder belast dan de 1.6 (e-)HDI, en je krijgt geen staatskorting. Maar dit is wel de motor die de dynamische kwaliteiten van de 508 het best in de verf zet. En geloof ons, op dat vlak is hij begenadigd. Peugeot knoopt met de 508 opnieuw aan met zijn beste tradities wanneer het op rijdynamiek aankomt.

Opvallend ook, met de 1.6 is hij meer vervanger van de 407, vanaf de 2.0 spreken we over de vervanger van de 607. Wat prestaties en rijplezier betreft althans, want het prijsverschil met de 1.6 bedraagt slechts 300 euro. Als ultieme kers op de taart is er zijn lage verbruik. Want zoals tijdens elke testrit hebben we de twee uitersten geprobeerd. En met een ei onder het gaspedaal kwamen we aan 5,6 l/100 km. Waarom zou je dan nog de 1.6 kiezen?

2.2 HDi (37.980€)

Deze motor blijft (voorlopig?) exclusief voorbehouden aan het GT-uitrustingsniveau. De 2.2 is een evolutie van de oude 2.2 biturbo met 170 pk. Hij heeft zijn twee turbo’s ingeruild voor een enkel exemplaar uit magnesium. Lichter, en dus werkt hij sneller. Hierdoor kan de 2.2 pronken met 205 pk en 450 Nm. Peugeot heeft hem gekoppeld – getrouwd is een beter woord – aan een boterzacht schakelende zestrapsautomaat. In sportstand schakelt hij dan weer flitsend snel. Wie op zoek is naar het opperste geluk: hier ligt de sleutel. Krachtige acceleraties, een souplesse die een Chinese slangenmens groen van jaloezie doet uitslaan, een gezond comfort gezien het dynamische onderstel. En er is nog een verschil dat de GT van de andere 508’s onderscheidt. De MacPherson demper/veren-combinatie wordt vervangen door een opbouw met dubbele driehoeken. Een voortrein die hierdoor op bochtig parcours licht en snedig aanvoelt, alsof je met een kleine GTi onderweg bent.

Het zal ons zeer benieuwen wat deze cocktail geeft met een benzinemotor, die minder zwaar op de vooras weegt. Maar zelfs met deze diesel kan je hier van alle kwaliteiten van de 508 en van zijn uitstekende onderstel proeven. Overigens hebben wij het gevoel dat het onderstel nog vlot 50 pk meer zou aankunnen. Peugeot, heb je ons gehoord?

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Peugeot 308 GTI – If it's not broken, don't fix it

Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan

Eerste contact: Peugeot 308 GTi – Eindelijk, we beginnen opnieuw

Ontdek meer