Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Suzuki Vitara S – Deze letter kwamen we nog te kort

Toen Suzuki aankondigde dat het op de proppen zou komen met enkele kleine turbobenzinemotoren, dachten we ‚niks te vroeg’. Nu we ze getest hebben, kunnen we zeggen: ‚het was het wachten waard’.

Suzuki, zegt het u nog iets? Dat Japanse merk dat rustig op een kussen de tijd aan zich voorbij leek te zien gaan? Dat merk dat met zijn gamma niet echt gehaast leek om een nieuw millennium aan te snijden? Wel, vergeet dat. Vandaag bewijst Suzuki dat zijn ingenieurs een standbeeld verdienen.

Het is waar, het heeft Suzuki tijd gekost om te reageren. Maar sinds de Suzuki S-Cross hebben de ingenieurs een hogere versnelling ingeschakeld. Ze hebben lichtere auto’s bedacht, zuiniger en voorzien van uitstekende chassis. Op dit moment zijn ze bij de turbo aanbeland, en het resultaat voldoet aan alle verwachtingen zoals we al in de Baleno mochten merken.

140 pk

Vandaag rijdt Suzuki ons de Vitara S voor, de top in het Vitaragamma. We waarderen het meer agressieve gezicht van de Suzuki Vitara S, zijn zwarte velgen, zijn aluminium en rode toetsen in het interieur en de leder/alcantara stoelbekleding. Maar eerlijk, we zijn vooral benieuwd naar wat we onder de motorkap zullen aantreffen. Daar schuilt namelijk een nieuwe viercilinder turbobenzine, 1.4 liter groot. Hij piekt op 140 pk bij 5.000 opm en beschikt over 220 Nm tussen 1.500 en 4.000 opm. Je kan hem kiezen met voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving. Wij zouden u die laatste aanraden. Je kan ook opteren voor een manuele zesbak of een automaat met evenveel versnellingen. We hebben de manuele 4x4 getest, en volgens ons is dit alles wat u nodig heeft.

Zonder onderstuur

De manuele versnellingsbak is perfect gespreid. De vierwielaandrijving staat paraat en de motor is beschikbaar van zodra de naald 1.500 opm aantikt. Hij klimt enthousiast in de toeren en lijkt nooit naar adem te moeten happen. Zonder twijfel, dit is een perfect recept om van de lichte (1.210 kg) Vitara en zijn uitstekende onderstel te kunnen genieten. Daar heeft Suzuki niets aan veranderd ten opzichte van de 1.6. De Suzuki Vitara S is geen kanonskogel. Hij heeft 10,2 seconden nodig om 100 te halen en top bij 200 km/u. Maar hij komt sneller de bocht uit dan de brave 1.6, waardoor ook de vierwielaandrijving goed tot zijn recht komt. Hij blijft perfect in balans, zelfs op zeer gladde ondergrond. Onderstuur staat niet in zijn woordenboek. Sportieve cijfers heeft hij niet, maar een sportieve wegligging des te meer. Bovendien word je daarvoor niet eens al te zwaar afgestraft aan de pomp. Wie normaal rijdt, zal een verbruik optekenen tussen 6 en 7 l/100 km (officieel geeft Suzuki 5,4 l/100 km op voor 127 gr/km CO2).

Comfortabel

Suzuki trakteerde ons ook - zoals steeds - op een kleine portie offroad. Niets extreem, maar wel voldoende om de Vitara S toe te laten te etaleren hoe hij niet alleen sportief op asfalt stuurt, maar hoe zijn ophanging ook op het terrein comfortabel blijft.

De Suzuki Vitara S kost je 23.999 euro voor de voorwielaangedreven versie. Maar we raden u van harte aan om 2.000 euro meer te investeren in de 4x4. Dat blijft nog steeds een redelijke prijs, gezien het ruimte-aanbod, de standaarduitrusting en vooral… het plezier. De dag waarop de verveling toeslaat achter het stuur van een Suzuki, zal ook de dag zijn waarop Suzuki zijn 18de plaats in onze verkoopstabellen verliest.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Suzuki S-CROSS 2022

Suzuki S-Cross: Kwalitatief buitenbeentje

Autotests · Suzuki
Suzuki Across 24

Suzuki Across: Toyota met een twist

Autotests · Suzuki
AS24 Swace banner

Suzuki Swace: dubbelganger (2021)

Autotests · Suzuki
Ontdek meer