Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Toyota Highlander: mee met de grote jongens

De Toyota Highlander maakt de grote oversteek. De grote SUV komt naar ons met zeven zitplaatsen, vierwielaandrijving en een hybride aandrijflijn.

De Toyota Highlander is nieuw in Europa, maar rijdt al meer dan 20 jaar rond in Noord-Amerika. Hij is aan zijn vierde generatie toe en hoopt te profiteren van de Europese honger naar praktische SUV’s om ook bij ons potten te breken.

Test Toyota Highlander 2021 rijdend voor

Nieuwkomer

Die praktische kant is trouwens een van zijn sterke punten. Met meer dan royale afmetingen, waaronder een lengte van 4,9 meter, speelt de Highlander mee met de grote jongens. Hij maakt trouwens een opgemerkte entree, met zijn duidelijk Japanse stijl en enkele elementen van zijn kleinere broer, de RAV4. Die twee delen trouwens hetzelfde platform: het moduleerbare TNGA-platform van Toyota. Voor de Highlander wordt het maximaal uitgestrekt, wat onder meer een wielbasis van 2,85 meter oplevert. Dat maakt er de grootste SUV van de Toyota-familie van.

Test Toyota Highlander 2021 rijdend voor 2

Standaard zeven plaatsen

Al die vrije plaats tussen de assen is uiteraard goed voor de passagiers. Die mogen bovendien met zeven zijn, want een derde zetelrij is standaard op deze Highlander. Wel onthouden dat de hoge vloer ervoor zorgt dat kinderen en kleinere volwassenen er beter zitten dan grote volwassenen. De tweede zetelrij is verschuifbaar en de beenruimte is zodanig royaal dat de passagiers in de koffer ook wat ademruimte krijgen. De hefboom om de zetel in een keer neer te klappen en zo toegang te krijgen tot de derde zetelrij is handig, al doet de Kia Sorento beter, met één enkele knop.

Vooraan wordt het dashboard van de Highlander gedomineerd door een groot touchscreen van 12,3 duim dat rechtstreeks uit de Mirai komt. Achter dat scherm zit nochtans het systeem van het huis, dat wat achterophinkt vergeleken met de concurrentie. Het grote scherm is wel alleen voorbehouden voor de topversie. De andere modellen moeten het doen met een scherm van 8 duim.

Test Toyota Highlander 2021 achterbank

Hybride... en dat is het

Vergeleken met zijn concurrenten blinkt het motoraanbod van de Highlander uit door zijn gebrek aan keuze. Naar goeie Toyota-traditie is de grote SUV er alleen met een hybride aandrijflijn. Dat is de vierde generatie van het Japanse systeem, dat bestaat uit een 2,5 liter grote benzinemotor die door enkele elektromotoren wordt ondersteund.

Gezien zijn afmetingen en gewicht (2 ton) krijgt de aandrijflijn in de Highlander wel een lichte vermogensboost. De benzinemotor produceert hier 190 pk, de elektrische componenten bestaan uit een elektromotor van 134 kW (182 pk) op de vooras en een tweede exemplaar van 40 kW (54 pk) op de achteras. Resultaat: de Highlander beschikt over vierwielaandrijving en een gecombineerd vermogen van 248 pk.

Test Toyota Highlander 2021 dashboard

Op zijn Amerikaans

Achter het stuur herken je meteen de genen van het recente moduleerbare Toyota-platform. Het hybride geheel levert een mooie prestatie door de twee vermogensbronnen perfect te combineren. De Prius-met-koffiemoleneffect lijkt nog maar een vage herinnering. Het elektrische gedeelte wordt ook vaker gebruikt dan verwacht, waardoor de grote SUV kan profiteren van het instantkoppel.

Verder is het stuur precies en de draaicirkel verrassend kort. De Highlander neemt effectief de goeie punten van de RAV4 over. De schokdemping is echter een ander verhaal. Daar voel je dat deze grote SUV ontwikkeld werd voor de biljartvlakke wegen van de VS. Bij ons, met putten en verzakkingen elke 100 meter, lijkt de Highlander de bewegingen van zijn assen niet goed te kunnen dempen. De ophanging is soepel, maar alles wordt niet perfect gecontroleerd.

Minder Amerikaans is zijn dorst. Volgens de WLTP-cyclus verbruikt deze Highlander gemiddeld 6,6 tot 7,1 l/100 km. Cijfers die perfect haalbaar zijn: wij rondden onze testweek af met een gemiddelde van 7,3 l/100 km. Ongezien voor een SUV op benzine (of hybride) van meer dan 2 ton, met zeven plaatsen en vierwielaandrijving.

Test Toyota Highlander 2021 rijdend achter

Conclusie

Met een prijs van 56.460 euro nestelt deze nieuwe Toyota Highlander zich tussen concurrenten van massaconstructeurs en uit het premiumsegment. Deze nieuwe grote hybride-SUV van Toyota beschikt over een uitstekende standaarduitrusting. Koppel dat aan een indrukwekkend ruim interieur, een bescheiden dorst en een algemeen aanvaardbaar comfort, en deze nieuwe Highlander laat zich opmerken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Toyota GR Yaris: mini-Godzilla

Autotests · Toyota

Toyota MR2: Japanse mini-Ferrari is 30 jaar

Autotests · Toyota

Toyota Rav4 hybrid: Eindelijk volmaakt

Autotests · Toyota
Ontdek meer