BMW 3-reeks vs Tesla Model 3: De ene 3 is de andere niet

Het is al twee jaar geleden dat hij werd aangekondigd, maar pas nu is de Tesla Model 3 echt goed in Europa geland. De Amerikaan is al zo vaak naar voor geschoven als het elektrische alternatief op de BMW 3-reeks. Hoe zit dat in de praktijk?

De Tesla Model 3 is de berline die voor Tesla de poort moet openzetten naar een groter publiek. Hij moet meer mensen elektrisch doen rijden, iets wat het merk – gesubsidieerd – ook al in de grotere klassen heeft gedaan met de Model S en de Model X. Maar we moeten meteen een kanttekening plaatsen. De reden waarom het storm liep bij de lancering van de Tesla Model 3, was omdat Tesla hem had aangekondigd als een elektrische auto voor 35.000 dollar. Niet alleen is de belofte nog steeds niet waargemaakt, maar ze confronteerde Tesla ook met de uitdaging van productie op grote schaal. Dat is ook niet allemaal rimpelloos verlopen. Tesla slaagde er niet in om zijn productiedoelstellingen snel te behalen, waardoor de Model 3 met vertraging op de Europese markt is aangekomen.

Comparo Tesla BMW (7)

Dat zorgt meteen voor een toevallige (of niet) samenloop op de kalender, want de Tesla Model 3 begint zijn carrière in Europa quasi gelijktijdig als de nieuwe BMW 3-reeks. Twee rivalen die elkaar nu voor het eerst ontmoeten. Een interessante confrontatie volgt, met aan de ene kant kopers die gecharmeerd zijn door de vooruitstrevende Amerikaan met zijn elektrische aandrijving, en aan de andere kant de behoudsgezinden die zweren bij hun Duitse trots. Die Duitse trots die we hier naar voor schuiven houdt het bij een benzinemotor, al zijn er ook andere alternatieven.

Verschil in prestaties

Voor deze match bezorgde Tesla ons een Model 3 Performance. Die telt twee elektrische motoren die voor vierwielaandrijving zorgen en samen maximaal 469 pk voorleggen. Op elke as steekt een motor. Dankzij zijn koppel van 639 Nm dat van bij de eerste omwenteling beschikbaar is, knalt hij naar 100 km/u in een verbluffende 3,4 seconden. We wilden de BMW 3-reeks toch niet helemaal kansloos maken, en dus kozen voor wat momenteel de krachtigste 3-reeks in het aanbod is: de BMW 330i. Diens 2-liter turbobenzine is geboost naar 258 pk en 400 Nm. Hierdoor legt hij toch een ook respectabele 5,8 seconden voor in de sprint naar 100 km/u.

Comparo Tesla BMW (5)

Prijzen

We hadden het niet meteen verwacht, maar finaal is er minder prijsverschil tussen de BMW en de Tesla dan je zou denken. Laten we beginnen met de Tesla Model 3, die er dus niet in geslaagd is om zijn prijsbelofte waar te maken. In het geval van onze testwagen spreken we over een prijs van 68.200 euro, het basismodel kost 47.800 euro. Maar bij BMW wacht ons niet veel beter nieuws. Daar begint de prijs aan 44.500 euro, maar het tikt stevig aan van zodra je door de optiecatalogus gaat. Het Business Pack met automatische airco (3 zones), alarm, geautomatiseerd parkeren, BMW Live cockpit,… voegt meteen 6.104 euro aan de prijs toe. Het M-pack is nog eens 5.300 euro extra. Wie onder meer de laserlichten en de head-up display uit het Innovation Package wil, betaalt nog eens 5.000 euro meer. Waardoor de prijs van onze testwagen oploopt tot 70.890 euro.

Comparo Tesla BMW (3)

Wat opties betreft, legt Tesla duidelijker kaarten voor: er zijn er slechts 3. Je kan opteren voor winterbanden (3.900 euro), een wit interieur (1.050 euro) en semi-autonoom rijden (6.400 euro). Dat brengt de eindprijs van onze test-Tesla op 75.580 euro, die alleen die laatste optie mee kreeg. Niet zo gek veel verschil met de BMW uiteindelijk. Bovendien is de Tesla fiscaal veel gunstiger dan de BMW. De BIV en de rijbelasting zijn verlaagd of vallen gewoon weg, je kan hem voor 100 procent fiscaal inbrengen en de gebruikskosten liggen lager.

Comparo Tesla BMW (9)

Traditioneel tegen modernisitisch

Natuurlijk: aan gelijke prijs is de BMW wel de beter uitgeruste auto. Zo krijgt hij alle rijhulpen, maar ook meer comfortitems en stijlopties uit de dikke catalogus. De nieuwe BMW 3-reeks zit ook propvol technologie. Zijn schermen zijn individueel instelbaar, het multimediasysteem kan je via handbewegingen op afstand bedienen, de sportstoelen hebben tal van regelmogelijkheden, enzovoort. Toch is het verschil in het interieur tussen de BMW en de Tesla dag en nacht. Bij BMW blijft de traditie van zijn voorgangers hangen. Je ziet de technologie wel, maar die is ingewerkt in de tradities van het merk. Zo blijven trouwe klanten aan boord. Tesla daarentegen werkt voor een nieuw publiek, en laat zich gaan met een interieurs dat alle conventies schuwt. Zo heeft hij geen eigen sleutel meer, die taak wordt overgenomen door de smartphone van de gebruiker. Om hem gestart te krijgen, moet je alleen de deur openen en vervolgens het rempedaal indrukken. De Tesla Model 3 heeft ook geen dashboard zoals we dat gewoon zijn. Alles verloopt via het grote scherm in het midden. Je raakt weliswaar snel gewend aan die setup in je ooghoek, maar een head-up display was wel handig geweest. En eerlijk, die hele aanpak om alle bedieningen naar het scherm te verplaatsen gaat te ver. Zo kan je alleen de spiegels verstellen door via het scherm die functie toe te voegen aan de knoppen op het stuur, en kan je het handschoenkastje uitsluitend openen via het hoofdmenu op dat scherm. Weinig handig, zeker tijdens het rijden. Bovendien is het multimediasysteem tijdens onze test enkele keren spontaan gecrasht om dan opnieuw helemaal op te starten. Langs de andere kant is de Tesla onklopbaar wat binnenruimte betreft. Zowel voor de inzittenden (beenruimte achteraan) als wat bagage betreft. Door het beperkte volume dat de elektrische motoren in beslag nemen, is er achteraan al een grote koffer met een inhoud van 425 liter. Vooraan komt daar nog 150 liter bij. Wel heeft de Tesla een klassieke koffer, geen grote klep zoals je uit zijn profiel zou afleiden. De BMW houdt met zijn 480 liter de Tesla wel in het vizier.

Comparo Tesla BMW (2)

Gewichtige batterijen, verbluffend rijbereik

We komen aan bij het punt waar BMW traditioneel het verschil maakt: rijdynamiek. De nieuwe 3-reeks blijft daarbij de Münchense tradities trouw. Dankzij zijn lagere gewicht is hij makkelijk de meest levendige en dynamische van de twee. We houden enorm van de precisie van zijn stuur en het harmonieuze evenwicht tussen een correcte demping en echt comfort. Maar ondanks zijn meergewicht (1.847 kg tegenover 1.470 kg) laat de Tesla zich niet zomaar uit de wielen rijden, zelfs op een bochtenrijk parcours. De Tesla bijt zich gretig vast in het asfalt, op geen enkel moment komt onderstuur om de hoek loeren. Wie graag mechanisch rijgevoel ervaart, zal natuurlijk de BMW de voorkeur geven met zijn benzinemotor en zijn naadloos geïntegreerde achttrapsautomaat. De Tesla kan dan weer al zijn kracht in de strijd werpen van bij de eerste omwenteling. Ook de zachtheid in het gebruik die hij etaleert, is ongezien. Er is iets dermate cool en relax aan elektrisch rijden dat geen enkele benzinemotor kan evenaren, ongeacht de cilinderinhoud. De BMW kan beschikken over alle rijhulpen, met zowel adaptieve cruise-control, rijvakcorrectie, semi-autonoom rijden in de file en parkeerassistentie. Daarbij onthoudt hij de stuurbewegingen die hij in de laatste 50 meter (onder 36 km/u) heeft gemaakt. Met een druk op de knop kan hij dat parcours vervolgens autonoom omgekeerd afleggen. Een erg handig systeem, dat ook werkt met complexe manoeuvres. Tesla van zijn kant kan daar de mogelijkheid tegenoverstellen om je auto via je smartphone in en uit een parkeerplaats te rijden. Alleen: dat kan hij alleen in rechte lijn doen. Een systeem dat dus vooral zijn nut heeft in smalle parkeervakken. En natuurlijk heeft de Tesla zijn beroemde Autopilot. Die blijkt iets zachter te reageren in semi-autonoom rijden dan zijn Duitse rivaal. Wat rijbereik betreft, kan je in de Tesla makkelijk 420 tot 450 kilometer doen bij normaal gebruik, waar het merk 530 kilometer aangeeft. Met zijn 8 l/100 km (5,8 l/100 volgens de NEDC-normen) en zijn tank van 59 liter doet de BMW natuurlijk beter, maar het valt vooral op dat je met de Tesla geen aanpassingen moet doen aan je dagelijkse verplaatsingsgewoonte.

Comparo Tesla BMW (8)

En dus?

Aan het einde blijkt de BMW 3-reeks de ‘betere auto’. Hij scoort zijn punten vooral in de onderdelen afwerking, uitrusting en rijdynamiek. Maar de Tesla ligt duidelijk op vinkenslag. Wanneer Tesla de afwerkingskwaliteit zou kunnen verbeteren, een head-up display integreert en aan de betrouwbaarheid van het multimediasysteem kan werken, dan wordt het ineens een ander verhaal voor de Model 3. Zijn sturing van de beschikbare batterijlading is één van de beste, zoniet de beste, op de markt. Het geboden rijbereik overtuigt voor het merendeel van de verplaatsingen. Hij draagt ook dat heel aanstekelijke gevoel uit dat je met een auto uit de toekomst rijdt. Dit is een bijzonder spannend duel, waarbij vooral de Tesla opvalt omdat hij de juiste argumenten aanbrengt voor zij die vinden dat ‘elektrisch rijden niets voor hen’ is.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mercedes G350d: De perfecte partner

Autotests · Vergelijk autotests

Porsche Cayman GT4: Twee cilinders veranderen alles

Autotests · Vergelijk autotests

BMW 330e: Laten we hem goed gebruiken

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer