Alfa Romeo 4C te koop: tweedehands en nieuw

Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C

Luxueuzer en sportiever dan deze schitterende Alfa Romeo 4C maken ze een tweedehands auto niet. De type 960 is een kleine, lichtgewicht sportauto met achterwielaandrijving. Hij maakt gebruik van een uitlaat uit koolstofvezels en bezit voor- en achteraan een crash box. Een hybride achterframe uit aluminium houdt zijn gewicht onder de 895 kilogram (995 kg in de USA). Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Alfa Romeo 4C: een prijsbeest

Luxueuzer en sportiever dan deze schitterende Alfa Romeo 4C maken ze een tweedehands auto niet. De type 960 is een kleine, lichtgewicht sportauto met achterwielaandrijving. Hij maakt gebruik van een uitlaat uit koolstofvezels en bezit voor- en achteraan een crash box. Een hybride achterframe uit aluminium houdt zijn gewicht onder de 895 kilogram (995 kg in de USA). Het is het begin van een indrukwekkende lijst van belangrijke prestaties, dat hieronder met plaatsvervangende trots wordt gereciteerd.

Alfa Romeo 4C Concept

De eerste aanzet tot deze 4C is de Alfa Romeo 4C Concept. Dat is een tweezitter coupé met achterwielaandrijving. De technologie en materialen van de Concept heeft het te danken aan zijn voorganger: de Alfa Romeo 8C Competizione. Die is ook al voorzien van een 1750 turbo benzinemotor met directe injectie en laat zich ook bedienen met de Alfa TCT twin dry clutch versnellingsbak. De 4C Concept werd gepresenteerd op de 81ste Motor Show van Genève, in 2011. Hij sluit dat jaar ook nog aan bij Mille Miglia parade, het Goodwood Festival of Speed en de Frankfurt Motor Show. De eerste buitendisplay vindt plaats in Concorso d'Eleganza Villa d'Este in 2012.

De 4C Concept is eigenlijk indrukwekkend gelijkaardig aan de uiteindelijke productieversie. De verschillen tussen beiden beperken zich tot een aantal externe elementen zoals de koplampen, de zijventilatoren en de bespiegeling. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de 4C Concept verkozen werd tot het mooiste concept van 2011 door de lezers van het Duitse automagazine Bild. Bovendien ging hij er vandoor met de Auto Bild Design Award. Ook het publiek in Villa d'Estate dacht er zo over en bekroonde de Concept met de Design Award for Concept Cars & Prototypes.

De 4C van Alfa Romeo

De ultieme 4C werd vervolgens gepresenteerd op de Moto Show van Genève in 2013. Hij maakte daarna een toer langs de Techno Classica van Essen, het Festival of Speed te Goodwood, de Moscow Raceway en de Motor Show van Frankfurt. Als onderdeel van de marketingcampagne ontwierp Alfa Romeo ook nog een speciale fiets: de 4C IFD (Innovative Frame Design). Deze fiets onderstreept het kunnen van het stijlcentrum van Alfa Romeo, dat is het kloppend hart van de 4C. Een aantal van hun innovaties springen onmiddellijk in het oog en geven de 4C het elan dat deze wagen nodig heeft. Zo is zijn chassis eigenlijk een (unibody) kuip uit koolstofvezel met aluminium subframes aan voor- en achterkant. Hij weegt amper 65 kilogram en is zo vergelijkbaar met de beste superwagens (denk onder andere aan de Rolls Royce). De buitenbody is gemaakt uit composietmaterialen die 20% lichter zijn dan staal. Hun stabiliteit is echter wel vergelijkbaar en is daarom (veel) beter dan die van bijvoorbeeld aluminium.

Prestatie van de 4C Alfa Romeo

De motor van de 4C is een 1750 TBi (direct injection turbo) met 4 cilinders. Het is een turbomotor met een kracht van 180 kW aan 6000 rpm. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in amper 4,5 seconden. Net als zijn chassis is ook de motorconstructie van de 4C overigens helemaal afgestemd op het minimaliseren van gewicht. De 4C is verder uitgerust met een Alfa TCT Dual Dry Clutch versnellingsbak. Hij heeft zes versnellingen en kan automatisch bediend worden via het stuur. Tegelijk wordt het gedrag van de motor gecontroleerd door de Alfa DNA. Dat is een dynamic control selector die bepaalt hoe de wagen gas geeft, remt, afwacht, ophangt en schakelt. De zesde versnelling is trouwens nieuw in vergelijking met de Guiletta (een 4C voorganger) en wordt benoemd als Race. De 4C heeft een topsnelheid van 258 km/u.

4C Alfa Romeo Launch Edition

De eerste reeks 4C's die in Europa werd vrijgegeven betrof een limited edition van genummerde exemplaren. Hiervan waren er 400 voor Europa bestemd. Ze werden aangeboden in twee hoofdkleuren, alfa rood of Carrara wit. De Limited Edition onderscheidt zich door de trim uit koolstofvezel (inclusief koplampen, behuizing, spoiler en spiegelhulzen). De aluminium afzuigkap kreeg een exclusieve donkere afwerking mee.

Alfa Romeo 4C Spider

Een bijzondere vermelding verdient ook de 4C Spider, waarvan het pre-productie prototype te zien was op de Motor Show van Genève in 2014. Zijn motor is dezelfde als in de Coupé, maar het uitzicht verschilt door het gebruik van andere externe delen zoals koplampen, uitlaat en motorkap. Bovendien moest Alfa Romeo de nodige versterkingen aanbrengen aan de 4C om zo te kunnen omgaan met de nieuwe dakconstructie. Het resultaat is een gewichtstoename van 60 kg.

Een Tweedehands Alfa Romeo met onderscheidingen

Onder de wereldwijde bekroningen die de 4C mocht ontvangen behoren een aantal echte klappers. Zo werd hij uitgeroepen tot Performance Car of the Year 2015 in de inauguratierede van de Association of Professional Motoring Press (APMP). In Ierland kreeg hij dan weer de Car and Van of the Year Award. De Sunday Times maakte van de 4C de Overall Best Car van 2013, en hij werd zelfs verkozen tot de Most Beautiful Car of the Year 2013 op het 29ste International Automobile Festival van Frankrijk. De cijfers in deze poll waren ronduit indrukwekkend: 41% van het publiek verkoos de 4C zelfs boven de BMW 4 Series (25%) en de Mercedes-Benz CLA (22%). Er stemden meer dan 100,000 mensen in meer dan 50 landen, overal ter wereld.

Een wereldrecord voor de Alfa Romeo 4C

Ook in de rallysport is deze Romeo uiteraard terug te vinden. Van Pirelli kreeg hij daarvoor speciale P Zero Trofeo banden aangemeten. Aan het stuur zit Horst von Saurma. Met zijn 4C slaagde hij erin het circuit van Ní¼rburgring Nordschleife te volmaken in een luttele 8 minuten en 4 seconden. Zo verpletterde von Saurma het snelheidsrecord van alle productiewagens met motoren onder 250 pk. Samen met al zijn andere kwaliteiten verklaart deze uitstekende prestatie tegelijk ook waarom de 4C sinds 2013 ingezet wordt als officiële veiligheidswagen van het SBK Superbike World Championship.

Way of Life

Het is een understatement om te zeggen dat de C4 een uitstekende tweedehands auto is. Ook tweedehands is deze 4C immers eerder een complete way of life, getekend Alfa Romeo.